گروه مد و لباس هنرآنلاین: نشست خبری یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، سه‌شنبه 31 خردادماه با حضور سید مجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، سپیده یاقوتی دبیر این دوره از جشنواره و تنی چند از اعضای کمیته‌های تخصصی این رویداد در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

امامی در ابتدای این نشست با تأکید بر اینکه لباس ایرانی، لباس ساخت ایران و حامل سنت‌های ایرانی است، اظهار داشت: ما می‌توانیم از مسیر برگزاری رویدادهایی همچون جشنواره مد و لباس فجر به فرهنگ پوشاک و احیای سنت‌های کشورمان در عرصه پوشش کمک کنیم که البته در این مسیر، سه یا چهار آسیب از گذشته و هدف برای حرکت به سمت آینده باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در توضیح آسیب‌ها و اهداف، گفت: کارآمدی و و کاربردی بودن جشنواره باید به حداکثر برسد، نمره ما در دستیابی به بازار و ارتباط طراحان با بازار پوشاک و تولیدکنندگان باید ارتقا یابد، حمایت‌های ماندگار از طراحان و هنرمندان عرصه مد و لباس نباید سلیقه‌ای و موقت باشد و جشنواره باید در عرصه ملی و فراملی الهام بخش بوده و برای تحقق این مهم جشنواره باید بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

او با اشاره به اینکه ما با تمام وجود می‌توانیم رویداد و پدیده حوزه مد و لباس در غرب آسیا باشیم، اذعان داشت: در این راستا علی‌رغم آنکه از تمام ابزارهای رویداد فشن نمی‌توانیم استفاده کنیم اما نباید از ظرفیت‌های جهانی‌مان غافل شویم.

امامی گفت: دسترس‌پذیر شدن لباس زیبا، سالم و عفیفانه همچنان از مسیر جشنواره فجر محقق نشده در نتیجه بخش نمایشگاهی جشنواره را در سطحی فراگیر دیدیم لذا نمایش نامزدهای طاووس زرین مد و لباس ایرانی اسلامی در ایام جشنواره یعنی از 18 تا 24 تیرماه در برج میلاد را خواهیم داشت که از هجدهم تیرماه، بخش آراء مردمی در سامانه جشنواره فعال و شماره اختصاصی هر فرد برای بازدیدکنندگان اعلام می‌شود تا امکان مقایسه میان آراء مردمی در بین نامزدها با آراء هیئت‌داوران فراهم شود.

او تصریح کرد: نمایشگاهی به عنوان ویترین یا جلوه‌گاه ظرفیت‌های کشور در عرصه طراحی پوشاک باعنوان نمایشگاه تخصصی مد و لباس ایران ویژند از دوم تا پنجم مردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم طراحان غیر ایرانی و استانی نیز در این نمایشگاه حضور فعال داشته باشند چرا که شعار جشنواره «ایران سرزمین تعامل» است.

امامی در ادامه افزود: استان‌ها در هر دو بخش رقابتی و غیررقابتی جشنواره حضور خواهند داشت اما در بخش بین‌المللی طراحان می‌توانند تنها در بخش غیررقابتی جشنواره حضورداشته باشند و امسال توضیحات تمامی بخش‌ها به دو زبان انگلیسی و عربی در سامانه قرار گرفته است.

او با تأکید بر اینکه خرید در محل نمایشگاه‌های تخصصی تهران وجود ندارد، اظهار داشت: جشنواره مد و لباس فجر نباید به‌صورت آکواریومی برگزار شود و بنا داریم تمامی استان‌های کشور چه در تهران و چه در استان‌های خودشان فرصت برپایی نمایشگاه داشته باشند و پس از پایان برگزاری جشنواره مد و لباس فجر، نمایشگاه ویژندهای استانی برپا خواهد شد.

در ادامه این نشست، یاقوتی دبیر جشنواره با اشاره به اینکه بنا به درخواست‌های مکرر، مهلت ارسال اثر به این دوره از جشنواره تا روز پنجشنبه دوم تیرماه تمدید شده است، بیان کرد: علاوه بر فراخوان اصلی، هشت بخش رقابتی جشنواره دارای فراخوان‌های مجزا بودند، ارزیابی آثار در دو قالب کاربردی با قابلیت تولید انبوه و هنری به‌منظور نمایش توانمندی طراحان انجام می‌شود و آثار به‌صورت کدگذاری شده و بدون ذکر نام و مشخصات در اختیار داوران با همراهی تیم‌های تخصصی قرار می‌گیرد. داوری نیز به‌صورت حضوری طی سه روز انجام می‌شود که در صورت امکان تا 40 درصد آثار هر یک از گرایش‌ها به‌عنوان اثر برتر معرفی خواهد شد.

او گفت: بیش از یک هزار و هفتصد مورد ثبت‌نام در سایت داشته‌ایم و به افرادی که اثرشان در بخش مهارتی به مرحله دوم داوری راه یابد از طریق پنلی اطلاع‌رسانی می‌شود تا بلافاصله حداکثر تا یک هفته پس از اعلام نتایج اولیه، آثار خود را به‌منظور داوری در مرحله نهایی ارسال کنند.

یاقوتی تصریح کرد: به هنرمندانی که آثارشان در بخش مهارت جویی و در قالب تصویرگری پذیرفته شود، طی رویداد سه‌روزه منتورینگ فرصت بهره‌مندی از راهنمایی منتورهای هر گرایش داده می‌شود که در ادامه می‌توانند پس از اصلاح اثر به‌منظور داوری نهایی و نمایش آثار در برج میلاد، آثار را به دبیرخانه ارسال کنند.

توضیح درباره بخش‌های مندرج در فراخوان مرتبط با کمیته‌های تخصصی جشنواره، توضیح درباره بخش علمی جشنواره و برپایی همایش علمی با همراهی سه دانشگاه  در روز 21 تیرماه، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری و دعوت از گروه‌های موسیقی نواحی و لباس اقوام، طرح تأسیس موزه ملی لباس اقوام، فراخوان طراحی لباس به هواداران تیم ملی ایران در جام جهانی دوحه قطر، به حداقل رساندن هزینه اجاره غرفه‌ها برای رویداد ایران ویژند، اشاره به نکاتی درباره مسابقه زنده طراحی  در دو بخش طراحی لباس با تکیه‌بر ابعاد هویتی و بحث بافت پارچه‌های خاص استان‌های مختلف از نکات دیگرمطرح در این نشست بود.

در بخش پایانی نشست رسانه‌ای یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از سکه زرین این رویداد رونمایی شد.