گروه مد و لباس هنرآنلاین: شابو عثمانی از هنرمندان عرصه صنایع‌دستی و دوخت لباس‌های محلی منطقه کردستان است که بالغ‌بر 50 سال است در این حوزه فعالیت می‌کند. عثمانی درباره فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: استان کردستان از معدود استان‌هایی است که زنان و مردان آن همچنان از لباس محلی خود در زندگی روزمره و به‌ویژه مناسبت‌های خاص استفاده می‌کنند که ازجمله دلایل این امر می‌توان به ویژگی‌های بصری و پارچه مناسب این لباس اشاره کرد.

او درباره ویژگی‌های این لباس توضیح داد: لباس مردان و زنان کرد، بسیار زیبا و همراه با نقش و رنگ‌های متنوع است که شال کمر و سرپوش آن به همراه تزئینات بسیار زیبای آن نه‌فقط در ایران که مورد شناخت و توجه بسیاری از مردم جهان است.

این هنرمند عرصه دوخت‌های سنتی با اشاره به اینکه جوانان بسیاری در منطقه کردستان به دوخت لباس محلی خود علاقه‌مند هستند، اظهار داشت: تا پیش از شیوع ویروس کرونا با بالغ‌بر 70 تن از دیگر بانوان منطقه به طراحی و دوخت لباس محلی خود مشغول بودیم که پس از کرونا، این تعداد به 30 تن تقلیل یافت و امیدواریم که با پایان کرونا مجدد شاهد رونق فعالیت‌های خود و سایر همکاران باشیم.

او با تأکید بر اینکه با پایان کرونا، قیمت پارچه، نخ و سایر مواد و متریال تزئینی لباس افزایش‌یافته است، اذعان داشت: مشتریان این لباس‌ها باید بدانند که دو برابر شدن قیمت‌ها از همین مسئله نشئت می‌گیرد و امیدواریم همین افزایش قیمت سبب کاهش رونق فعالیت ما و میزان استقبال از این لباس‌ها نشود.

عثمانی در ادامه به خلاقانه های خود در حوزه طراحی و دوخت لباس بانوان منطقه سنندج اشاره و تصریح کرد: من از نخستین افرادی بودم که سکه و سوزن‌دوزی را روی کلاه‌های ساده بانوان کُرد آوردم و تا به امروز استقبال چشمگیری از این حرکت هنری شده است.

او گفت: این کلاه‌ها با پارچه مخمل دوخته می‌شوند و در ادامه تزئیناتی رویشان قرار می‌گیرد که نه‌فقط در این شهر که بسیاری از بانوان دیگر مناطق از آن در تکمیل لباس سنتی خود استفاده می‌کنند.