گروه مد و لباس هنرآنلاین: نقش فرهنگی و هویت بخشی از مسیر صنایع دستی به یک ملت امری واضح و مبرهن است و بسیاری از محققان در طول تاریخ از دریچه همین صنایع دستی به بافت فرهنگی جوامع گوناگون متشکل از باورها، اعتقادات، آداب و در نهایت رسوم هر یک از قومیت‌ها پی برده‌اند.

در تعریف، به آثار و صنایعی که تمام مراحل ساخت آن‌ها توسط دست و ابزارهای دستی انجام می‌شود و برگرفته از فرهنگ، هنر، بینش و ذوق مردم هر منطقه است، صنایع دستی می‌گویند.

امروز روز جهانی صنایع دستی است؛ روزی که حیات فرهنگی بسیاری از ملل به آن بستگی دارد و چه بسا بر مبنای جمله «یک ملت زنده می‌ماند، مادامی‌که فرهنگ آن زنده بماند»، امروز به نام آن چیزی است که حیات بسیاری از مردمان جهان به آن وابسته است.

به هر تقدیر سال‌هاست که 10 ژوئن مصادف با ۲۰ خرداد، به نام روز جهانی صنایع دستی در تقویم جهانی مزین شده است؛ صنایعی که پس از جنگ جهانی دوم با محتوای هنری و فرهنگی، مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت هرچند پربیراه نیست اگر گفته شود صنایع دستی، عمری به قدمت عمر بشر دارد. 

در دهم ژوئن ۱۹۶۴ میلادی نخستین همایش جهانی با همراهی مسئولان اجرایی، استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران بیش از ۴۰ کشور جهان، در نیویورک برگزار شد و در قطعنامه‌ پایانی آن همایش، تأسیس «شورای جهانی صنایع دستی» به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب شد و سرآخر سالروز تأسیس این همایش به عنوان «روز جهانی صنایع دستی» نام گرفت. ایران نیز در سال ۱۳۴۷ خورشیدی برابر با ۱۹۶۸ میلادی به عضویت این شورا درآمد و در مجمع آسیا و اقیانوسیه‌ فعالیت خود را آغاز کرد.

صنایع دستی تنها کالاهایی برای مبادله نیستند بلکه سفیرانی فرهنگی هستند کـه هیچ‌گاه از انتقال پیام خود دست نمی‌کشند. صنایع دستی، حاصل روح ملت‌ها و دستاورد هنرهای آموخته از نسلی بـه نسل دیگر است و از همین رو شورای جهانی صنایع‌دستی همواره ضمن ارتقا بخشیدن به توسعه اقتصادی از صنعتگران در زمینه تولید هنر بومی در هر منطقه حمایت کرده و بر این عقیده استوار است که صنعتگران، گنجینه زنده میراث فرهنگی هر کشورند.

به همین مناسبت قرار است از ساعت 15 روز یکشنبه و به میزبانی تالار ایران فرهنگستان هنر، مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی به همت گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان و جمعی از تشکل های مردمی برپا شود.

پوستر این رویداد را در ادامه ببینید:

Screenshot_2022-06-10-09-16-19-597_com.miui.gallery