گروه مد و لباس هنرآنلاین: بخش‌های رقابتی یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به 7 بخش لباس نوجوان، لباس مردانه، طراحی کیف و کفش، زیورآلات، چادر و روسری، پارچه و بسته‌بندی تفکیک شده که هرکدام در حوزه اهداف و اهمیت موضوع تفاوت‌هایی جزئی با یکدیگر دارند.

در این مطلب به‌طور جداگانه مروری داریم بر اهداف و اهمیت موضوع هریک از بخش‌های یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر درحالی‌که عناوین معیارهای ارزیابی آثار در تمام بخش‌ها مشترک است و نوآوری، خلاقیت، زیبایی، تناسب و کارایی، گویائی و استاندارد بودن طرح، عوامل زیست‌محیطی و سلامت محصول، شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی، معیارهای تخصصی در هر بخش و ملاحظات اقتصادی و ارزش‌افزوده آثار را شامل می‌شود.

بخش لباس نوجوان:

اهداف شامل فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و استفاده از ایده‌های طراحان خلاق برای کاربرد در صنعت، نشان دادن ظرفیت‌های طراحی و تولید پارچه و منسوجات ملی، ترغیب و تشویق طراحان پارچه برای ارائه ایده‌ها و طرح‌های نوین با رویکرد ایرانی اسلامی، هم‌اندیشی طراحان پارچه جهت حمایت از تولید ملی، معرفی و کاربردی کردن آثار برگزیده و هدایت به بازار کار، ایجاد بانک اطلاعاتی طراحان و کارگاه‌های فعال و طراحان پارچه و شرکت‌های مرتبط

اهمیت موضوع: (در پیشــینه تاریخــی کشــور ایــران هنــر صنعــت پارچه‌بافی و چــاپ پارچــه همــواره پیشـتاز و نامـی بـوده اسـت. پارچه‌های سـنتی ایـران حـاوی طرح‌هایی برگرفتـه از فرهنـگ و سـنن بومـی هسـتند کـه متأسـفانه اغلـب منسوخ‌شده یـا مـورد بی‌مهری قرارگرفته‌اند. شناسایی و بازنمائــی نمادهــا و نقش‌مایه‌های اصیــل ایرانــی اسلامی و کاربــرد آن‌ها در طراحــی و همگامــی طراحــان و تولیدکننــدگان، ســبب ارائـه طرح‌های فاخـر، اصیـل و خلق در پارچه‌های ایرانـی و معرفـی ظرفیت‌های بی‌بدیل ایــن حــوزه خواهــد بــود.)

بخش لباس مردانه:

اهداف شامل ایجاد ارتباط بین مدسازی عفیفانه، نیاز روز اجتماع و هویت ایرانی اسلامی، احیاء زیبایی‌شناسی نمادها و لباس محلی اقوام مختلف ایران، استعدادیابی و بسترسازی برای نوآوری و ارتقاء کیفیت در تولید پوشا ک ملی، معرفی، تشویق و حمایت از طراحان، افراد مستعد و فعالان حوزه مد و پوشا ک، برقراری پیوند بیشتر بین دو بخش هنری و دانشگاهی و تولیدکنندگان و صنعتگران  حوزه مد و لباس، استعدادیابی و معرفی بستر مناسب اشتغال برای جوانان مستعد در حوزه مد و پوشاک، ایجاد رقابت و تمایز در طراحی و تولید باکیفیت پوشا ک با نمونه‌های مشابه خارجی

اهمیت موضوع: (فرهنگ پوشش و نوع پوشا ک افراد، ارزش‌ها و نگرش‌ها و فرهنگ جامعه را نمایان می‌کند. درواقع در هر جامعه‌ای نوع و کیفیت لباس افراد به‌نوعی بیانگر شرایط اجتماعی، اقلیمی و ارزش‌های حاکم بر فرهنگ جامعه است. در سال‌های اخیر به هنرصنعت مد و پوشا ک مردانه بیشتر توجه شده است و به همین دلیل طراحی لباس مردانه نیز بیش‌ازپیش اهمیت یافته است. اهمیت این موضوع در حفظ و تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی در ترکیب با خلاقیت و ذوق هنری با توجه به نیازهای جامعه به طراحی و تولید پوشا ک با اصالت، فاخر، زیبا و کاربردی و دارای هویت و مطابق با سلیقه و فرهنگ جامعه است.)

بخش طراحی کیف و کفش:

اهداف شامل معرفی و ارائه محصولات اصیل و باکیفیت تولید داخلی، ارتقاء و بی‌نیازی تولید ملی در زمینه کیف و کفش، استعدادیابی و زمینه‌سازی برای اشتغال، توسعه بازاریابی و فروش محصولات ایرانی ارتباط بیشتر با بازارهای جهانی، تثبیت نام تجاری و به شهرت رساندن نام طراح، تولیدکننده یا شرکت، ایجاد تمایز در طرح و کیفیت بین نمونه‌های مشابه خارجی

اهمیت موضوع: (کفـش ضروری‌ترین پوشـاک محافظت‌کننده از اصلی‌ترین انـدام بـدن اسـت کـه درگذر زمـان و از فرهنـگ بـه فرهنـگ تفـاوت بسـیاری داشـته و ظاهـر آن نیـز بـه کارکـرد آن بسـتگی داشته است. کفش‌های امـروزی در شـیوه، پیچیدگـی و هزینـه تفـاوت گسترده‌ای دارد. امــروزه در طراحــی کفش‌ها عوامــل دیگــری همچــون راحتــی، ارتبـاط آن بـا فرهنـگ و سـلیقه مخاطـب، متناسب بودن بـا محیـط و شـرایط اسـتفاده و جنبه‌های آراســتگی آن نیــز در نظر گرفتــه می‌شود علاوه بر راین طراحــی کفــش سـومین شـغل پردرآمـد دنیاسـت. کیـف هـم کـه از ملزومـات تزئینـی جـذاب و پرکاربـرد در صنعـت مـد اسـت یکـی از اجـزای تکمیل‌کننده پوشـش هـر فـرد شـناخته می‌شود. طراحـی کیـف و کفـش به‌عنوان حوزه‌ای جـذاب بـرای مـد شناخته‌شده اسـت. بـا توجـه بـه پیشـرفت و تکامـل صنعـت مـد، ایجـاد فضـای رقابتـی بیـن طراحـان کیـف و کفـش در راسـتای پر کردن خلأهای کمـی و کیفـی ایـن صنعـت مدنظـر بوده است.)

بخش زیورآلات:

اهداف  شامل شناسایی ظرفیت‌ها، استعدادیابی و اشتغال جوانان، ایجاد شبکه منسجم طراحی، تولید، توزیع، تبلیغات و بازاریابی، هماهنگ‌سازی و به‌روزرسانی دانش افراد با تقاضا، نیاز و مطالبه بازار، جذب مخاطب و تولیدکننده داخلی برای تولید طرح‌های برگرفته از نماد و نشانه‌های ایرانی، توسعه بازاریابی و فروش محصولات ایرانی و ارتباط بیشتر با بازارهای جهانی

اهمیت موضوع: (در فرهنگ و هنر ایران از گذشته تاکنون جواهرات و زیورآلات مظهر زیبایی، اصالت و جذابیت و گنجینه ارزشمند نقش‌مایه‌های تزئینی و دستمایه آفرینش‌های هنری هستند. پشت هر طراحی مفاهیم و نمادهای زیادی پنهان شده است که نمایانگر ذوق و سلیقه و ابتکار هنرمندان است. ترغیب و افزایش سطح آگاهی طراحان و هنرمندان در استفاده از نشانه‌ها و نمادهای غنی هنر ایرانی-اسالمی در بستر خلاقیت می‌تواند چیزی فراتر از زیبایی آفریده و هویت یک اثر هنری اصیل ایرانی را به نمایش بگذارد.)

بخش طراحی چادر و پوشش سر:

اهداف  شامل ایجاد فضای مناسب رقابتی جهت نقش‌آفرینی مؤثر فعالان حجاب و پوشش اسلامی، بسترسازی برای ایجاد تنوع و ارائه الگوهای مناسب پوشش اسلامی با در نظر گرفتن شأن و منزلت بانوان ایرانی، ترویج و تقویت گفتمان مد عفیفانه بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی، معرفی پوشش خاص، اصیل، کاربردی و زیبا با طرح و نماد ایرانی اسلامی به جهان، ارتقاء جایگاه پوشش در جامعه و جذب مخاطب برای حوزه حجاب، رفع نیازهای پوششی، اجتماعی و فردی بانوان محجبه در جامعه اسلامی، معرفی و حمایت از طراحان و تولیدکنندگان موفق ایرانی در زمینه تولید محصولات حجاب و پوشش اسلامی

اهمیت موضوع: (پوشش و حجاب در طول تاریخ و از گذشته تا حال از ضروریات زندگی بشر بوده و نمودی از هویت فرهنگی و شأن انسانی به شمار می‌رود که در دوران معاصر، علاوه بر کارکردهای سنتی، کارکرد رسانه‌ای و ارتباطی نیز پیدا کرده و هنرمندان طراح لباس از آن به‌مثابه اثر هنری در بیان مفاهیم موردنظر خود بهره می‌جویند. فرهنگ‌سازی در جامعه با طراحی و ارائه پوشش عفیفانه اصیل، شکیل، زیبا و کاربردی و منطبق با موازین ایرانی اسلامی برای همه بانوان بخصوص برای جوانان می‌تواند به جذب آن‌ها برای انتخاب پوشش مناسب و درخور در جامعه منجر شود. ازاین‌رو ایجاد تغییرات صحیح و نوآوری در طراحی چادر و پوشش سر با توجه به عرف جامعه، آموزه‌های اسلامی، شرایط زیستی و رویکرد جوان پسندانه و سلامت محور مورد توجه است.)

بخش پارچه:

اهداف شامل فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و استفاده از ایده‌های طراحان خالق برای کاربرد در صنعت، نشان دادن ظرفیت‌های طراحی و تولید پارچه و منسوجات ملی، ترغیب و تشویق طراحان پارچه برای ارائه ایده‌ها و طرح‌های نوین با رویکرد ایرانی اسلامی، هم‌اندیشی طراحان پارچه جهت حمایت از تولید ملی، معرفی و کاربردی کردن آثار برگزیده و هدایت به بازار کار، ایجاد بانک اطلاعاتی طراحان و کارگاه‌های فعال و طراحان پارچه و شرکت‌های مرتبط

اهمیت موضوع: (در پیشــینه تاریخــی کشــور ایــران هنــر صنعــت پارچه‌بافی و چــاپ پارچــه همــواره پیشـتاز و نامـی بـوده اسـت. پارچه‌های سـنتی ایـران حـاوی طرح‌هایی برگرفتـه از فرهنـگ و سـنن بومـی هسـتند کـه متأسـفانه اغلـب منسوخ‌شده یـا مـورد بی‌مهری قــرار گرفته‌اند. شناسایی و بازنمائــی نمادهــا و نقش‌مایه‌های اصیــل ایرانــی اسلامی، کاربــرد آن‌ها در طراحــی و همگامــی طراحــان و تولیدکننــدگان، ســبب ارائـه طرح‌های فاخـر، اصیـل و خلق در پارچه‌های ایرانـی و معرفـی ظرفیت‌های بی‌بدیل ایــن حــوزه خواهــد بــود.)

بخش بسته‌بندی:

اهداف شامل ارتقاء ارزش محصول، توسعه بازاریابی و فروش، جلب‌توجه و تبلیغ محصول، محافظت از محصول از زمان تولید محصول تا پس از استفاده، تسهیل در جابجایی و حمل‌ونقل، ایجاد تمایز در بین نمونه‌های مشابه

اهمیت موضوع: (بسته‌بندی خوشایند و هدفمند یک محصول، پیام‌ها و ناگفته‌های بسیاری را به ضمیر ناخودآگاه مخاطب و مشتری مخابره می‌کند. این پیام‌ها گاه آن‌چنان قدرتمند هستند که بیننده را تشویق و ترغیب به خرید یا تحسین می‌کند. به‌رغم اهداف کاربردی و ملاحظات کسب‌وکار، ملاحظات فرهنگی نیز قابلیت توسعه و گسترش دارند و این هنوز آغاز مزایای این موضوع به شمار می‌رود.)