گروه مد و لباس هنرآنلاین: فرهنگ زاج‌فروش‌ها عضو شورای تخصصی «طراحی زیورآلات و تزئینات» یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و از داوران ادوار گذشته جشنواره در بخش طراحی و ساخت زیورآلات درباره مهم‌ترین نکات و مؤلفه‌های ارزیابی آثار در این دوره از جشنواره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با توجه به این‌که روند تعریف مد در ایران در زمینه زیورآلات کاملاً مبهم و حتی گمنام‌تر از حوزه لباس و پوشاک به نظر می‌رسد و با در نظر گرفتن میزان تأثیرگذاری مفهوم قطعات زیور بر ناخودآگاه مصرف‌کننده به دلیل کپی بودن اکثر طرح‌ها، وجود یک نهاد معتبر رسمی در برگزاری منظم و هدفمند جشنواره‌های سالانه ضروری به نظر می‌رسد.

او افزود: گام مهم نخست در ایجاد ساختار مؤثر در این راستا، اعتمادسازی میان فعالان به ویژه طراحان این صنعت است و همچنین تشویق این قشر برای شرکت در چنین رویدادهایی در شاخه‌های مختلف ضروری به نظر می‌رسد.

زاج فروش‌ها تصریح کرد: گام مهم دوم، فرهنگ‌سازی در زمینه مالکیت معنوی طرح‌هاست که در جریان هستم تلاش‌هایی در این زمینه از سوی برگزارکنندگان جشنواره فجر به انجام رسیده و این مورد می‌تواند طراحان فعال در صنعت طلا و جواهر را به ایده پردازی و الهام گرفتن از نمادها و مفاهیم بی‌کران اصیل ایرانی اسلامی ترغیب کند و چه بسا اگر طراح و تولیدکننده از کپی نشدن ایده‌هایش مطمئن باشد، با سرعتی بیشتر به‌سوی معرفی فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی حرکت خواهد کرد.

عضو شورای تخصصی «طراحی زیورآلات و تزئینات» یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با اشاره به اینکه طراحان زیورآلات می‌توانند برای نشان دادن اشتراکات فرهنگی و تعامل قومیت‌های مختلف ایران از المان‌های برجسته و شناخته‌شده هر قوم در قطعه زیوری که طراحی می‌کنند استفاده کرده و انسجام و یکپارچگی فرهنگی کشور ایران را به نحوی مؤثر در قالب یک قطعه جواهر به معرض نمایش بگذارند، اذعان داشت: ازآنجاکه محور برگزاری رویداد جشنواره زیورآلات فجر معرفی مناطق مختلف ایران و فرهنگ آن‌هاست، شایسته است به موارد ذکر شده در فراخوان توجه بیشتری شود. در ای راستا معیارهای ارزیابی آثار شرکت‌کنندگان در رقابت‌های مختلف مشترک هستند اما با توجه به شرایط امروز بازار و افزایش شدید قیمت طلا یکی از عوامل قابل‌توجه در تولیدی بودن یک قطعه، وزن، ضخامت‌ها و اندازه‌های به‌کاررفته در آن است.

او در ادامه گفت: البته خلاقیت در طراحی قطعاً محدود به طرح و ایده اولیه نیست بلکه می‌تواند در زمینه مواد به‌کاررفته در قطعه، روش و فن‌آوری تولید و مکانیزم‌ها به منصه ظهور رسد.

زاج فروش‌ها در خاتمه تأکید کرد: یکی از نشانه‌های تعامل فرهنگی میان اقوام مختلف ایرانی استفاده از مواد خاص بومی هر منطقه در قطعه زیور موردنظر است. به‌هرروی با توجه به تجربه حضور در چند دوره جشنواره فجر احساس می‌کنم انگیزه بالاتری میان مسئولان ذی‌ربط برای اجرای هرچه مفیدتر و هدفمندتر این دوره از جشنواره وجود دارد و امیدوارم نیازهای ریشه‌ای فعالان صنعت طلا و جواهر و همچنین مصرف‌کنندگان به‌خوبی دیده شود و دست‌کم در مسیر برطرف کردن آن قرار گیریم.

یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، تیرماه امسال برگزار می شود و علاقه‌مندان تا 26 خردادماه فرصت دارند تا برای حضور در هر کدام از بخش‌های این رویداد در سامانه www.fajrmode.com ثبت نام کنند.