گروه مد و لباس هنرآنلاین: نرگس آردی در سال‌های اخیر کتاب «سیر تحول قالی جوشقان کاشان از صفویه تاکنون» را به رشته تحریر درآورده و بر اساس این تجربه پژوهشی، هنر زیبای شماره‌دوزی را که در همه جای دنیا مرسوم است روی نقوش فرش کاشان به‌کاربرده است.

آردی روزگذشته در حاشیه رویداد مد و لباس دانشگاه تهران، این تجربه را در قالب کارگاه آموزشی با علاقه‌مندان در میان گذاشت؛ رویدادی که در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برپاشده و بالغ‌بر ۲۰ فعال این حوزه در قالب تولیدی، آثار خود را در معرض بادید و فروش قرار داده‌اند. همزمان با برپایی این نمایشگاه، کارگاه ترکمن‌دوزی نیز امروز با حضور مرال نظری از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران به نشانی تهران، خیابان ۱۶ آذر، کلینیک دانشگاه تهران برپا می‌شود.

آردی درباره فعالیت‌های هنری خود و کارگاهی که طی روز گذشته در زمینه شماره‌دوزی به میزبانی دانشگاه تهران برپا کرده است، به خبرنگار هنرآنلاین گفت:  هنر شماره‌دوزی از دوخت‌های سنتی مرسوم در تمام نقاط جهان از جمله منطقه سیستان و بلوچستان است که اساس آن به طرح‌هایی از اشکال هندسی بازمی‌گردد اما من در تمام سال‌های فعالیت در این زمینه تلاش کردم این هنر را روی طرح‌هایی از نقوش فرش کاشان به اجرا درآورم.

او در ادامه افزود: این‌که در قالب یک اثر یا محصول هنری به‌طور هم‌زمان تلفیقی از چند هنر را لحاظ کنیم همواره برای مخاطب جذاب بوده و در این مورد خاص هم به تصور من، تلفیق هنر شماره‌دوزی با طرح‌های جذاب مختص به فرش کاشان خروجی قابل‌توجهی داشته است.

آردی در ادامه به برپایی کارگاه‌های دو روزه سوزن‌دوزی در دانشگاه تهران و برپایی نمایشگاه فروش آثار تنی چند از هنرمندان فعال در این حوزه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در چنین موقعیت‌هایی می‌توان دریافت که جوانان و جامعه دانشجویان ما تا چه میزان به ارزش و شایستگی‌های این دست آثار هنری واقف هستند و طی دو روز برپایی کارگاه و نمایشگاه دریافتیم که اغلب افراد اگر در معرض چگونگی خلق این آثار قرار گیرند، از خرید آن‌ها استقبال می‌کنند.

این هنرمند عرصه سوزن‌دوزی بر لزوم ایجاد خلاقیت در سایر صنایع‌دستی به‌منظور جلب نظر و توجه نسل جدید اشاره و تصریح کرد: گذشتگان ما با این هنرها به‌خوبی آشنایی داشته‌اند و به‌واسطه تلاش و زحمات هنرمندان پیشکسوت حوزه دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت و توسعه در این زمینه و ایجاد بازارهای موفق در میان جوانان و بانوان بوده‌ایم که البته همچنان نیاز به تبلیغات برای توسعه هر چه بیشتر در این زمینه احساس می‌شود.