به گزارش هنرآنلاین، نخستین رویداد تخصصی بین‌المللی پوشاک سنتی جهان اسلام، عصر پنجشنبه هشتم اردیبهشت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، عبدالکریم صادق‌دوست رئیس اداره کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران و تنی چند از مدیران و فعالان حوزه مد و لباس به میزبانی برج میلاد برگزار شد.

اسماعیلی در این مراسم با تأکید بر اینکه در مورد موضوع مد و لباس اراده جدی دولت در بخش‌های مختلف بر این است که این کار مهم و مطالبه عمومی را در یک فضای هم‌افزا و با یک اجماع ملی به پیش ببرد، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک مسئله مهم این بود که در کنار حراست و صیانت از مرزهای عفاف در جامعه که تکلیف دولت دینی است، به این مطالبه که خواسته می‌شد کارهای ایجابی در حوزه عفاف و حجاب صورت گیرد، توجه شود.

او افزود: این مطالبه وجود داشت که مدل‌های همخوان با سنت و فرهنگ دینی اسلامی را ارائه و گسترش دهیم و از ظرفیت‌های والای هنری که تاریخ و فرهنگ دیرپای ما برخوردار است برای تنوع بخشی به حوزه پوشش استفاده کنیم. این مطالبه درستی بود و با توجه به تغییرات نسلی، تغییرات عصری، پدید آمدن روابط جدید اجتماعی، گسترش مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه آقایان و خانم‌ها و نیز با اجتماعی شدن بیشتر فعالیت‌های بانوان طبیعی بود که ما به عنوان یک نظام سیاسی و دولت دینی بتوانیم ظرفیت‌های بزرگی که داریم به عرصه بیاوریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور یک فضای کار ایجابی و نوینی را در این مأموریت بر عهده دارد. وظیفه مسئولان این بخش بر این محور است که بتوانند با شناسایی همه ظرفیت‌ها و استعدادهایی که وجود دارد در این بخش فعالیت کنند که برگزاری رویداد تخصصی بین‌المللی پوشاک سنتی جهان اسلام مصداق همین موضوع است.

امامی، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز با تأکید بر ظرفیت فرهنگی بزرگ جهان اسلام در حوزه پوشاک، اذعان داشت: ما در آستانه روز قدس قرار داریم. می‌توانیم به جوانان، طراحان و هنرمندانمان بگوییم که ما در گسترده‌ای با بیش از ۶۰ کشور اسلامی ظرفیت بزرگی از پوشش را داریم. بهتر است بازگشت به خویشتن داشته باشیم و با توجه به این خویشتن تاریخی بزرگ در سبک پوشاکی که امروز بر ما تحمیل شده، بازنگری کنیم.

او با اشاره به اینکه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور رویدادهای ماهانه برگزار می‌کند، گفت: ۱۵ نگارخانه در تهران و یک نگارخانه در مرکز هر استان هماهنگ شده تا طراحان، فعالان لباس و تولیدکنندگان به صورت رایگان کنار هم جمع شوند و طرح‌هایشان را با هم مبادله کنند.

عبدالکریم صادق‌دوست رئیس اداره کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران پیام مهدی فیاضیدبیرکل آیسسکو در ایران را قرائت کرد. در بخشی از این پیام دبیرکل آیسسکو اعلام آمادگی کرده است که نخستین رویداد تخصصی بین‌المللی جهان اسلام را به کشورهای اسلامی معرفی کند.

در مراسم روز گذشته، نمایشگاه پوشش‌های سنتی جهان اسلام با همراهی برخی کشورهای اسلامی در طبقه دوم برج میلاد افتتاح شد و تا 13 اردیبهشت ماه برپاست. این رویداد همچنین با نمایش تصاویر و فیلم‌هایی از فرهنگ رمضان همراه بود و قرار است با حضور برخی استادان، کارگاه‌هایی در زمینه چاپ، پارچه‌بافی و سوزن‌دوزی برگزار شود.