گروه مد و لباس هنرآنلاین: برای دریافت نظر اسلام در ارتباط با هنر در معنای عمومی و کلی آن، ابتدا باید موازین کلی اسلامی را شناخت و سپس بتوان هر رشته هنری را با در نظر داشتن این اصول و موازین کلی، بررسی و انطباق و یا عدم انطباق آن را با آن اصول مطرح شده ارزیابی کرد.

در ارتباط با دیدگاه کلی قرآن در مورد هنر باید گفت هرچند آیه یا سوره‌ای در ارتباط با تعریف و تبیین واژه هنر و بیان مصادیق آن، نازل نشده اما ازآنجاکه هنر به‌عنوان بخشی از زندگی دنیوى بشر به شمار می‌آید، دیدگاه قرآن در مورد دنیا را می‌توانیم به‌عنوان دیدگاه این کتاب آسمانی در ارتباط با هنر نیز در نظر بگیریم.

قرآن کریم در آیات گوناگون به‌صورت مصداقی به مقوله هنر اشاراتی دارد که شاید در مثالی بتوان از آیه «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» با معنای «سوگند به قلم و آنچه با قلم می‌نویسند» یاد کرد.

از سوی دیگر، هنر اسلامی به‌عنوان یکی از گونه‌های هنری و تحت تأثیر فرهنگ اسلامی در گرایش‌ها و شاخه‌های گوناگون به امری قابل‌تأمل و بررسی تبدیل ‌شده حال‌آنکه هنر اسلامی هنری نیست که فقط به مسائل مذهبی اسلام ارتباط داشته باشد. اصطلاح اسلامی نه‌تنها به مذهب، بلکه به فرهنگ غنی و متنوع مردمان سرزمین‌هایی که آیین اسلام در آن رواج دارد نیز اشاره می‌کند.

در میان آیات قرآن یا تعالیم شخص پیامبر اسلام به موارد کمی درباره هنر برمی‌خوریم. بازنمایی تصویری موجودات زنده در قرآن به‌صراحت منع نشده با این ‌وجود بسیاری از مسلمانان ترسیم چهره‌ها و موجودات زنده را خطری به‌سوی بت‌پرستی به شمار می‌آوردند و گناه می‌دانستند بنابراین هنر اسلامی اغلب بر خلق زیبایی با نقوش انتزاعی و استفاده از حروف متمرکز بوده و به دلیل محدودیت نسبی سایر هنرها همچون نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی و حتی حرام شمردن آن‌ها، مسلمانان به توسعه سبک‌های مختلف در زمینه‌هایی انتزاعی سوق داده شدند.

در بسیاری از رشته‌های هنری ازجمله نقاشی، مجسمه‌سازی، شعر، معماری، نساجی، خوشنویسی، موسیقی، کاشی‌کاری، هنرهای نمایشی و هنرهای صناعی ردپای برجسته‌ای از هنر اسلامی به چشم می‌خورد و از همین رو، جانمایی غرفه‌های هنری و به‌ویژه صنایع‌دستی در ادوار مختلف نمایشگاه قرآن کریم، پر بیراه نیست حال آنکه طی سده‌های گوناگون و در سرزمین‌های اسلامی انواع مختلفی از صنایع دستی، دستاوردهای فنی توسعه‌یافته‌ای به دست آورده‌اند و تنوعی بی‌نظیر دارند که یکی از نمودهای هنرهای اسلامی نزد سایر ملل به‌شمار می‌آیند.

به‌هرروی امسال نیز همچون دیگر دوره‌ها، آثار فرهنگی و صنایع‌دستی قرآنی نمایشگاه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با استقبال مطلوب مخاطبان روبرو شده؛ رویدادی که تا نهم اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان است.