گروه مد و لباس هنرآنلاین: محبوبه پورقدیری اصفهانی از هنرمندان عرصه دوخت‌های سنتی، بیش از سه دهه است که در این حوزه با تمرکز بر نقده‌دوزی، گلابتون‌دوزی و ده‌یک‌دوزی با نخ طلا و نقره فعالیت دارد و طی سالیان فعالیت خود در کسوت مدیر و مربی، هنرجویان بسیاری را در این زمینه‌ها تربیت کرده است.

شرکت در همایش‌های ملی و بین‌المللی هنر و صناعات و فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی با تأکید بر هنرهای رو به فراموشی به‌عنوان احیاگر هنر نقده‌دوزی سنتی اصفهان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع هنرهای سنتی و سوزن دوزی‌های ایرانی و ابداع سبک جدید کتیبه دوزی با نخ نقده از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های هنری او بوده است.

پورقدیری اصفهانی درباره روند فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از همان سال‌های نخست فعالیتم در زمینه دوخت‌های سنتی، تمرکزم را معطوف به دوخت‌های سنتی توسط نخ‌های فلزی همچون طلا و نقره کردم و از جایی به بعد با درک اینکه بسیاری از مردم، به دلیل نداشتن شناخت از این دوخت‌های سنتی، حتی قادر به تلفظ درست عنوان دوخت نیستند، تلاش کردم تا در وهله نخست، هنرجویان را با ریشه‌ها و فلسفه این اسامی و چرایی شیوه اجرای دوخت آشنا سازم و همچنین به ابداع سبک‌های مختلف دوخت‌های سنتی منطقی پرداختم.

او در ادامه با اشاره به اینکه امروزه و با معرفی اصولی و هدفمند هنر نقده‌دوزی، بخش عمده‌ای از سفارش‌ها از خارج کشور به دستشان می‌رسد، اذعان داشت: نقده‌دوزی در گروه هنرهای دستی قرار گرفته و از شاخه رودوزی‌های سنتی اصفهان است که به دلیل گرانی نخ‌های طلا و نقره، یکی از هنرهای سنتی بسیار قیمتی به شمار می‌رود. بااین‌همه وقتی مخاطبان چه در داخل و چه خارج از کشور، شناخت درستی ازاین‌گونه هنری داشته باشند، روز به روز بر تعداد سفارش‌ها افزوده می‌شود البته در این راستا بیشتر به سراغ سبک‌هایی از اجرا می‌رویم که بجز موارد سفارشی، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای برای مشتریان داشته باشد.

این هنرمند عرصه نقده‌دوزی به یکی از ابداعات خود یعنی کتیبه دوزی با نخ نقده شامل آیات و احادیث و روایات و اشعار در قالب تابلو اشاره و تصریح کرد: این دست آثار با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و موارد سفارش آن با متون مشخص بسیار بالاست.

پورقدیری اصفهانی در ادامه بر لزوم معرفی و شناساندن دوخت‌های سنتی به مردم در راستای ایجاد بازار مساعد داخلی و خرجی تأکید کرد و گفت: حمایت از کسب‌وکارهای حوزه صنایع‌دستی به‌ویژه در بخش دوخت‌های سنتی از سوی برنامه‌سازان تلویزیونی یک ضرورت است چراکه اگر بر این باور هستیم که یکی از شروط لازم برای حفظ و احیای هنرهای سنتی، مردم هستند درنتیجه باید زمینه همراهی آن‌ها به‌عنوان پشتوانه مادی و معنوی را با افزایش دامنه شناخت آن‌ها نسبت به مقوله هنرهای سنتی و صنایع‌دستی افزایش دهیم.

او افزود: یکی دیگر از نکات قابل‌ذکر این است که در شرایط کنونی، باید در راستای حمایت از مالکیت فکری و معنوی اقدامات هنرمندان در حوزه دوخت‌های سنتی، شرایط ثبت اثر با مشخصات خالق اثر مهیا شود حال‌آنکه من در زمینه ثبت جغرافیایی هنر نقده‌دوزی و همچنین برند شخصی‌ام در این زمینه با مشکلات بسیاری مواجه شدم.

این هنرمند در خاتمه با نقد از سفارش پروژه‌های بزرگ مرتبط با دوخت‌های سنتی در اغلب موارد به آقایان، خواستار همراه ساختن بانوان هنرمند و فرهیخته کشور در نقاط مختلف با این پروژه‌ها شد.