گروه مد و لباس هنرآنلاین: اوایل اسفندماه امسال بود که هفته فرهنگی ایران در لبنان با هدف بسط، گسترش و تعمیق مناسبات و مبادلات فرهنگی و هنری کشورها و همچنین معرفی و اشاعه جلوه‌های غنی تاریخ ایران زمین با حضور وزرای فرهنگ ایران و لبنان برگزار شد. در این رویداد مهم فرهنگی و هنری، جمعی از هنرمندان کشور به ویژه فعالان عرصه هنرهای سنتی به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و با همکاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور حضور داشتند.

مریم سماک جلالی، از چهره‌های پیشکسوت حوزه دوخت‌های سنتی و حاضران در این هفته فرهنگی، درباره جزئیات حضور خود و دستاوردهای این سفر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: آنچه مسلم است اینکه صنایع دستی و به ویژه سوزن‌دوزی ایرانی با وجود تنوع و تاریخچه غنی خود، در تمام دنیا بی‌نظیر است و خوشبختانه برپایی نمایشگاه صنایع دستی در هفته فرهنگی ایران در لبنان، بازخوردهای بسیار خوبی در رسانه‌های داخلی و خارجی به همراه داشت.

سماک جلالی تصریح کرد: وزیر فرهنگ لبنان از ظرافت هنر و صبر هنرمند ایرانی متعجب شده بود و اظهار داشت مجدد در مکانی دیگر در بیروت از این گروه هنری به منظور برپایی نمایشگاه دعوت به عمل خواهد آمد.

این هنرمند عرصه دوخت‌های سنتی با اشاره به اینکه از او خواسته شده تا در آینده نزدیک، اقدام به برپایی کارگاه‌های آموزشی سوزن‌دوزی در کشور لبنان کند، بیان کرد: به جد امیدوارم هنر ایرانی به ویژه سوزن‌دوزی در  اوج قرار گیرد و همچنین از خداوند می‌خواهم که هر یک از هنرمندان ایرانی در هر عرصه‌ای با حضور در دیگر کشورهای جهان، معرف و نمایندگان خوبی از هنر ایرانی باشند و این فرصت را پیدا کنند تا هنر خود را در دیگر نقاط جهان صادر کنند.

سماک جلالی به پوشش رسانه‌ای قابل توجه از این رویداد توسط رسانه‌های خارجی اشاره کرد و گفت: در گفتگو با این رسانه‌ها، بر این مهم تأکید شد که ایران نه فقط در صحنه سیاسی، نظامی و امنیتی استکبار ستیز است بلکه با توان علمی مضاعف در توسعه علوم مختلف انسانی، پزشکی، نانو وهسته ای پیشگام کشورهای منطقه است و این را مدیون تلاش دانشمندان و فرهیختگان بی ادعای خود می داند و امروز بسیاری از کشورهای منطقه با الگوگیری از ایران نوین، به خود باوری رسیده و تلاش می کنند تا زمینه‌های رشد در سایه استقلال را در پیش گیرند.

او در خاتمه افزود: علاوه بر گروه ما و جمع قابل توجهی از دیگر هنرمندان به ویژه فعالان حوزه هنرهای تجسمی، گروه ارکستر ملی موسیقی ایران از بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز در این رویداد حضور داشتند که جلوه این نمایشگاه را دو چندان کردند و طی اجرای مشترک با گروه ارکستر لبنان، دیگر بار بر جایگاه رفیع هنر ایرانی در سراسر دنیا صحه گذاشتند.