گروه مد و لباس هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، ساعت 14 دوشنبه 16 اسفندماه در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سید مجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، سپیده یاقوتی دبیر جشنواره، سیده راضیه یاسینی دبیر بخش همایش‌های علمی جشنواره، مریم سادات خرمدره مدیر بخش رقابتی جشنواره و تنی چند از مسئولان دیگر بخش‌ها برگزار شد.

امامی در آغاز این نشست با اشاره به اینکه در ساختاری ارتقاء یافته، بنا داریم تا جشنواره مد و لباس فجر را به ایستگاه یازدهم برسانیم، اظهار داشت: لباس، شایع‌ترین کالای فرهنگی در میان مردم است که نه تنها عاملی به منظور ستر یا پوشاندن بدن محسوب می‌شود بلکه یکی از غذاهای اصلی روح و جسم آدمی بوده که ابعاد معنوی و فرهنگی بی‌شماری را شامل می‌شود. ما با تاریخ، سنت و از همه مهم‌تر میراث دینی بزرگانمان نه تنها می‌توانیم پاسخگوی نیاز داخلی باشیم بلکه می‌توانیم در امر سبک پوشش، الگویی برای جهانیان به شمار آییم.

او افزود: اگر روزی بتوانیم لباس اسلامی ایرانی را به کالایی صادراتی تبدیل کنیم موفق بوده‌ایم و خوشحال خواهیم شد اگر خانواده ایرانی، لباسی را بر تن کند که مزیت صادرات به سایر نقاط جهان را دارد و در یک استعاره می‌گویم که رویکرد ما، حرکت به سمت صادرات لباس از ایران اسلامی به دیگر نقاط جهان است.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، هدف غایی این رویداد را دسترسی آحاد مردم جامعه به لباس زیبا، سالم، عفیفانه و ارزان دانست و بیان کرد: تاکنون طی جلسات مختلف به آسیب‌شناسی ادوار قبلی جشنواره پرداخته‌ایم و از دلایل به تعویق افتادن جشنواره می‌توان به همین نکته اشاره کرد البته بر این باور هستیم که بهمن یا اسفند در امر برگزاری جشنواره مد و لباس، زمان مناسبی برای تأثیر گذاری روی بازار نیست.

امامی با اشاره به اینکه همانگونه که تمام مردم از سراسر کشور، حق خرید بلیط برای تماشای فیلم‌های جشنواره فجر را دارند، در ارتباط با جشنواره مد و لباس نیز خواهان مشارکت سراسری در جریان برپایی نمایشگاه‌ها و ایجاد امکان همراهی تمامی مردم با جشنواره هستیم حال آنکه جشنواره در بخش‌های علمی، رقابتی و غیر رقابتی و در راستای پیشبرد اهداف و برنامه‌های سند راهبردی مد و لباس کشور این فرصت را فراهم خواهد آورد.

او گفت: تجلیل از مفاخر، برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی، مستند سازی دانش بومی، تدوین تاریخ شفاهی مد و لباس و توجه به داشته‌های موجود در میان اقوام و بخش بین‌الملل از دیگر برنامه‌های جشنواره خواهد بود و امیدواریم طراحان و کارشناسان بخش‌های مختلف در تعامل با اصناف و صنعت بتوانند لباسی شایسته را در معرض فروش قرار دهند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تأکید بر اینکه باید انگیزه پژوهشگران در سایر بخش‌ها شناسایی و تقویت شود، اظهار داشت: البته که در تمامی بخش‌ها، داوران اعتبار جشنواره خواهند بود و امیدواریم طراحانی که تعامل پذیر و رقابت پذیر فعالیت می‌کنند با حضور پر رنگ در این رویداد، فرصت ارتباط با اصناف و حضور هر چه بیشتر در جامعه با آثارشان را داشته باشند.

پیگیری بیمه هنرمندان حوزه مد و لباس در قالب صدور یک دستورالعمل، تقویت بخش بین‌الملل جشنواره، تداوم ممنوعیت مدلینگ و شوی زنده لباس و ایجاد امکان نمایش تصاویر آثار یا محصولات در شرایط غیر متبرجانه، برنامه‌ریزی به منظور دستیابی به یک مدل مطلوب جهت تبلیغات مرتبط با حوزه مد و لباس، احتمال برگزاری نشدن جشنواره‌های لباس کودک و نوجوان و همچنین مد و رسانه در 6 ماهه نخست سال آینده به دلیل فشردگی برنامه‌ها از دیگر نکات مطرح توسط سید مجید امامی در این نشست بود.

یاقوتی دبیر یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در ادامه این نشست طی سخنانی اظهار داشت: ستاد برگزاری جشنواره در دوره جدید و در ابتدای امر با تشکیل جلسات متعدد با حضور کارشناسان، تغییراتی ضروری را انجام داد و گزینه‌های متفاوتی پیش روی ما قرار گرفت که نهایتاً به رویکرد حال حضار رسیده‌ایم.

او افزود: تغییر در زمان برگزاری جشنواره به صورت هدفمند با رویکرد برگزاری هر چه تخصصی‌تر جشنواره، نیازسنجی  و ضرورت برگزاری جشنواره به عنوان یک رویداد شاخص بیش از یک دوره در سال از نخستین تصمیمات بود. جشنواره از  17تیرماه سال آینده مصادف با آغاز هفته عفاف و حجاب آغاز خواهد شد و در بخش‌های مختلف علمی، رقابتی و غیر رقابتی برگزار می‌شود.

یاقوتی با تأکید بر اینکه تنظیم و نشر برون‌دادهای علمی و عملی با توجه به نکات مرتبط با جریان هویت‌مندی بصری از مهم‌ترین چشم‌اندازهای دبیرخانه جشنواره خواهد بود، بیان کرد: نقشه و مسیر برگزاری جشنواره با پایش داده‌های موجود از ادوار گذشته با همراهی کمیته‌های مختص هر بخش جشنواره طراحی و تدوین شده و رویکرد کلی جشنواره «ایران سرزمین تعامل» و موضوع جشنواره در تمامی بخش‌های رقابتی، نمادشناسی در هنر ایرانی اسلامی است.

سیده راضیه یاسینی دبیر بخش همایش‌های علمی جشنواره در ادامه نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: همواره اهمیت مطالعات نظری در حوزه مد و لباس را مد نظر قرار می‌دهیم و در راستای رویکردی تحولی نسبت به دیگر دوره‌ها گام برمی‌داریم و ماه معتقد هستیم که برپایی همایش‌های علمی به مطالعات مرتبط با سبک پوشش دامن می‌زند و بنیه‌های علمی و نظری رادر احیای سبک پوشش اسلامی ایرانی تقویت خواهد کرد.

یاسینی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود در بخش همایش‌های علمی، فرصت تجمیع آراء پژوهشگران و محققان در بخش‌های مختلف فراهم شود، بیان کرد: با تشکیل کمیته علمی به نتایجی در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تاریخی مسئله سبک پوشش دست خواهیم یافت و همزمان، پژوهش‌های راهبردی و بنیادی را مد نظر قرار خواهیم داد.

دبیر بخش همایش‌های علمی جشنواره تصریح کرد: همایش بین‌المللی پژوهش‌های راهبردی در حوزه سبک پوشش اسلامی ایرانی با محوریت ابعاد تاریخی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط با موضوع پوشاک حیاورز، پوشاک سلامت محور و صنعت پوشاک در ایران و اقتصاد هنر صنعت پوشاک در ایران برگزار خواهد شد.

مریم خرمدره دبیر بخش رقابتی یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر نیز در سخنانی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان دیگر ادوار جشنواره به معرفی سایر بخش‌های رقابتی جشنواره پرداخت و گفت: تصویرگری اثر و ارائه محصول نهایی در قالب مسابقه زنده، طراحی لباس بانوان، طراحی لباس آقایان، طراحی چادر و پوشش سر، طراحی پارچه، طراحی کیف و کفش، طراحی زیورآلات و تزئینات پوشش و طراحی بسته‌بندی پوشاک، بخش‌های رقابتی این دوره از جشنواره را به خود اختصاص می‌دهند.

اللهدای، دبیر اجرایی این دوره از جشنواره نیز به نکاتی همچون ایجاد یک سایت به منظور دریافت آثار در مرحله نخست و بخش‌های غیر رقابتی جشنواره اعم از تجلیل از مفاخر، برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی، مراکز آموزشی و دانشگاهی، صنعت و فناوری‌های نوین، اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، خانه‌های مد و مؤسسات فرهنگی و هنری، استان‌ها و اقوام و بخش بین‌الملل اشاره کرد.

در پایان این مراسم از طاووس زرین یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر رونمایی شد.

این رویداد قرار است تیرماه سال آینده به میزبانی برج میلاد تهران و البته در قالب برپایی نمایشگاه در دیگر استان‌های کشور برگزار شود.