گروه مد و لباس هنرآنلاین: شیوا تبرایی نظری، از هنرمندان عرصه دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی به‌تازگی کتاب «سوزن‌دوزی‌های آسیای میانه با محوریت بخارادوزی» را به چاپ رسانده و وارد بازار نشر کرده است. او درباره این اثر پژوهشی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در این کتاب، سوزن‌دوزی و منسوجات سوزن‌دوزی‌شده آسیای میانه با محوریت بخارادوزی تحلیل و بررسی شده است؛ منطقه گسترده‌ای که می‌توان آن را بخشی از جغرافیای فرهنگی ایران دانست.

این هنرمند حوزه سوزن‌دوزی بیان کرد: نقوش و نمادهای منسوجات بخارا دوزی بر پایه باورهای آن مناطق استوار بوده و از اینرو فرهنگ باستانی و ریشه‌های کهن‌الگویی آن موردبحث قرار گرفته است.

تبرایی نظری  در ادامه بیان کرد: دشواری این پژوهش از آن‌ جهت است که در بررسی‌های منابع تاریخی، بسیاری از اسامی شهرها و مناطق تغییر کرده و بسیاری دیگر نیز در اثر جنگ و تاخت‌وتازهای مهاجمین ازمیان‌رفته است لذا جمع‌بندی محتوای تاریخی این کتاب با دشواری‌هایی همراه بود هر چند که به جهت قرابت فرهنگی این مناطق با جغرافیای باستانی ایران و ایران کنونی، تصویر باورها و عقاید را می‌توان با ایران منطبق و در آن جست.

این هنرمند و پژوهشگر عرصه سوزن‌دوزی افزود: باورهایی که به عقیده من، ریشه در حافظه جمعی و الگوهای ذهنی کهنی است و در بررسی نقوش و نمادهای مستتر در آثاری هنری و صنایع‌دستی این منطقه جغرافیایی در می‌یابیم آن جغرافیا پایگاه اندیشه و فرهنگ و تمدن ملت‌ها بوده که ریشه‌های آن در دل ساختارهای اجتماعی و فرهنگی دوانده شده و در اعصار گوناگون، میوه و ثمری درخور به بار نشانده است.

او تأکید کرد: کتاب مذکور حاصل سال‌ها مطالعه در رشته‌های مختلف ازجمله تاریخ، روانشناسی و مردم‌شناسی است که درنهایت به بررسی نقوش و نمادها در بخارای آسیای میانه پرداخته حال‌آنکه بر اساس بسیاری از نظریه‌های روان‌شناختی یونگ و فروید، این باورها همواره به‌عنوان کهن‌الگو در ذهن افراد نقش داشته و در قالب نقوش بر روی صنایع‌دستی و هنرهای صناعی نمود عینی پیدا کرده‌اند.

تبرایی نظری در خاتمه از ادامه پژوهش‌های خود در زمینه سوزن‌دوزی‌های ایرانی به‌منظور چاپ و انتشار دیگر کتب پژوهشی در این زمینه خبر داد و گفت: البته که آنچه در این آثار درج می‌شود، جنبه آموزشی نداشته و محتوای آن بیشتر به‌منظور بررسی تاریخچه سوزن‌دوزی‌ها تولید شده است.