به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، این کارگروه با هدف بازآفرینی و نوآوری در طراحی پوشاک سلامت‌محور و با رویکرد پیشگیری از بیماری و درمان آن و توسعه فناوری در برندسازی و رونق بازار پوشاک سلامت‌محور، نخستین رویداد تخصصی پوشاک سلامت‌محور را با همراهی نهادها، دستگاه‌های دولتی، متخصصان حوزه پزشکی و طب، اساتید دانشگاه، صنعتگران، اصناف حوزه طراحی و تولید پارچه و لباس برگزار کرده است.

سیدمجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس در این رویداد با اشاره به محور اصلی مصوبه ایجاد این کارگروه اظهار داشت: کارگروه ساماندهی مد و لباس و کشور براساس مصوبه سال ۱۳۸۵ مجلس و خصوصاً با جدیت و ممارستی که از دولت سیزدهم از شخص رئیس جمهور و وزرای عضو کارگروه داشتیم، در صدد است جایگاه هدایتی، حمایتی و نظارتی خود را در یکی از عرصه‌های بزرگ فرهنگی و اقتصادی کشور که لباس بازیابد.

او افزود: توجه ملی به لباس محدودگرایی نبوده بلکه فرصت‌گرایی است. امروز صدر در صد مردم  با مد، کیفیت، قیمت، سلامت، زیبایی و از همه مهم‌تر عفاف‌گرا بودن لباس و تن پوش در ارتباطند و اگر آراستگی را در دو ساحت پوشش و آراستن ‌بینیم، جامعه طبعاً باید شأن و جایگاه هدایتی نخبگان، متخصصان، دولت و مخصوصاً اصحاب فرهنگ در عرصه مد و لباس را بازسازی و بازتولید کند. سیاست اجرایی دوره جدید کارگروه ساماندهی مد و لباس چهار محور دسترس پذیر بودن لباس سالم، عفیفانه، زیبا و ارزان برای عموم جامعه است که متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته و ما تلاش می‌کنیم تا به همه این ابعاد با رویکرد علمی و عالمانه بپردازیم.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس در ادامه گفت: در نخستین رویداد تخصصی پوشاک سلامت محور شاهد برگزاری چندین کارگاه، رویداد ایده پردازی و اتصال به تولید و سیاستگذاری لباس خواهیم بود و شعارمان لباس سالم و ارزان است که برای تحقق این امر با وزارت صمت همکاری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

امامی افزود: باعث افتخار ما است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌ای همچون لباس فعالیت دارد و آن را به عنوان کالای استراتژیک فرهنگی درنظر می‌گیرد و این حوزه مایه اقتدار فرهنگی ماست. بیش از ۳۰۰ گونه لباس که با لباس شهری رایج امروز تفاوت دارد، در اقصی نقاط ایران و در موزه‌های سراسر کشور به صورت پراکنده قابل مشاهده است. بزودی بنا داریم تا مراکز ایده و بازارپردازی لباس مشتمل بر اقوام و میراث فرهنگ ایران را راه اندازه کنیم که اخبار آن در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد که هدف ما از این اقدام، بازآفرینی و بازتولید زیبایی‌ها و کیفیت‌های لباس اقوام ایرانی برای ایران و جهان آینده است.

او گفت: دانشگاه علوم پزشکی باید در قالب دروس دانشگاهی و پژوهش‌ها به موضوع سلامت لباس بپردازد. دانش‌آموز ایرانی باید لباس فرمی بپوشد که بر سلامت روح و جسمش تأثیر منفی نگذارد یعنی لباسی که به پارچه و نوع دوخت آن توجه شود. معتقدم اگر تعامل صنعت و تولیدکننده اتفاق نیفتد، به اهدافمان نخواهیم رسید. باید یادآور شویم که کارگروه ساماندهی مد و لباس از این پس به صورت ماهانه یک رویداد رایگان در برج میلاد برگزار خواهد کرد. همچنین درصدد هستیم تا نگارخانه‌های دائمی مد و لباس را در سراسر کشور ایجاد کنیم که این اقدام همزمان با میلاد حضرت زهرا (س) در مشهد مقدس محقق شد.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس در پایان اذعان داشت: در شش ماه نخست سال آینده، حداقل ۱۵ نگارخانه دائمی و رایگان به غیر از برج میلاد در تهران دایر خواهد شد که فضایی مناسب برای نمایش دانش و توانمندی فعالین در عرصۀ مد و لباس کشور است.

طیبه عزت اللهی نژاد دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه با اشاره به فعالیت‌های کارگروه گفت: کارگروه فعالیت بخش پوشاک سلامت محور را با هدف تأمین سلامت جامعه برگزار کرده است. در همین راستا نخستین رویداد تخصصی با حضور اطبا، پزشکان، متخصصین، اساتید دانشگاه، انجمن‌ها و اصناف برگزار شد و در حاشیه این رویداد نیز طی دو روز آتی هشت کارگاه تخصصی و عمومی و رویداد شتاب را در برنامه‌هایمان خواهیم داشت.

مهدی مزینانی مدیر آستان مقدس عینعلی و زینعلی از سخنرانان حاضر در نشست تخصصی پوشاک سلامت محور اظهار داشت: حضرت رسول (ص) به خوش لباسی و خوش عطری و تمیزی معروف هستند و این امر نشان می‌دهد که دین اسلام نسبت به این موضوع اهمیت ویژه ای قائل است. متأسفانه در کشور شاهد غفلت‌های بسیاری در موضوع پوشش و لباس هستیم. ما باید در بحث پوشش همچنان که همه اقشار را در نظر داریم باید به صورت ویژه در بحث پوشش جوانان بیاندیشیم و یک لباس مناسبی را طراحی کنیم.

مزینانی افزود: ما این آمادگی را داریم تا در کنار کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و متخصصان و اصناف باشیم تا این روند به مسیر اصلی خودش که همان دریای عفاف، آراستگی و سلامتی است رهنمون شود.

حسین خیراندیش متخصص طب سنتی و عضو بخش تخصصی پوشاک سلامت محور کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز در این رویداد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: اگر مروری بر لباس‌های گذشتگان داشته باشیم، متوجه می‌شویم که لباس‌ها در همه اقوام علمی بوده و این درحالی است که امروز شاهد پوشش همرنگ نامتناسب با شرایط اقلیمی، جسمی و مزاجی هستیم یعنی آنجا که لباس‌ها باید گشاد باشد، تنگ می‌شود یا آنجا که باید پوشش داشته باشد، عریان است که همه اینها نشان از نوع پوشش غیرعلمی است. در گذشته همه تمدن‌ها لباس علمی مورد نیاز داشتند و تمدن دیرینه ایرانی هم بسیار علمی و قدرتمند بود.

خیراندیش با اشاره به اهمیت پوشش سر گفت: به دلیل سرمای شب، پوشش سر در شب برای مردان ضروری است در غیر این صورت هوش مردان از دست می‌رود؛ همچنین کسانی که از هوش کمتری برخوردارند، از کلاه محروم مانده‌اند. ما لباس ملی نداریم و حتی تفاوت دیپلمات‌های ما با دیگران در یقه است و همین مدل، لباس ملی ما در جوامع بین الملل می‌شود. خوشبختی ما باید آرمان ملی باشد، درحالی که ما در مسیر آرمان غربی هستیم. ما باید به رنگ ملی برسیم و متأسفانه از ریشه خودمان جدا شده ایم.

خیراندیش بیان کرد: بسیاری از کشورها لباس ملی دارند و حتی در افغانستان، تاجیکستان و هندوستان شاهد لباس ملی هستیم. لباس ملی باید دارای رنگ ایدئولوژی و خردگرایی باشد. پوشش لباس ملی باید پوشش موافق طبع، سن، جنس و محیط زیست باشد و شرایط عمومی تن را تأمین کند یعنی هیچ ضرورتی ندارد که در تابستان کت و شلوار پوشیده شود، بلکه لباس موافق نیاز هر زمان و مکان باشد.

او افزود: لباس باید تأمین کننده امنیت اخلاقی و اجتماعی باشد. لباس ملی باید سرور و سلامت را حفظ کند یعنی به سمت رنگ‌هایی برویم که زیبایی بصری داشته باشد.

در پایان این نشست، سید مجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، طیبه عزت اللهی نژاد را به عنوان دبیر بخش پوشاک سلامت محور کارگروه ساماندهی مد و لباس و حسین خیراندیش و مهدی مزینانی را به سمت اعضای بخش تخصصی پوشاک سلامت محور منصوب کرد.