گروه مد و لباس هنرآنلاین: از  سال ۱۳۹۵ با پیشنهاد سعید شفیعیون از استادان و پژوهشگران ادبیات فارسی و از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۱ اسفند به نام روز بزرگداشت نظامی گنجوی از بزرگان ادب پارسی به تصویب رسید. معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر نظامی گنجوی، نظامی خمسه یا پنج گنج نام دارد که شامل مخزن‌الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت‌پیکر و اسکندرنامه است.

فاطمه سیدی هنرمند کرمانی عرصه دوخت‌های سنتی و رودوزی‌های ایرانی با اعلام خبر برپایی نمایشگاهی در حوزه دوخت‌های سنتی با موضوع حکیم نظامی گنجوی در اسفندماه سال جاری به خبرنگار هنرآنلاین گفت: طی روزهای اخیر و در قالب جلسه‌ای که به همت تنی چند از کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان عرصه هنرهای سنتی و تجسمی برگزار شد، مقرر گردید تا هم‌زمان با 21 اسفند روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، نمایشگاهی از آثار هنرهای سنتی، صنایع‌دستی و هنرهای تجسمی با موضوع این شاعر پرآوازه و آثارش برپا شود.

او افزود: البته برنامه‌ریزی به‌منظور تعیین نحوه برپایی این رویداد به روزهای بعد موکول شد اما با توجه به وقت محدود و اندکی که وجود دارد، لازم است تا برای بخش مرتبط با دوخت‌های سنتی نمایشگاه به سراغ هنرمندانی برویم که تا پیش‌ازاین در قالب اقتباس از آثار نظامی گنجوی به نمادهای موجود در ادبیات او پرداخته و آثاری را خلق کرده‌اند.

سیدی با اشاره به اینکه فرصت اندکی تا زمان برپایی نمایشگاه وجود دارد، اظهار داشت: ایده‌های بسیار زیادی وجود دارد که به نحوی مرتبط با هویت این شاعر بنام ایرانی است حتی با توجه به اینکه اصالت نظامی گنجوی به شهر تفرش نسبت داده شده است، می‌توان از آثار در زمینه تفرشی دوزی نیز در این رویداد استقبال کرد.

این مدرس دوخت‌های سنتی گفت: یکی از طرح‌های من برای بخش دوخت‌های سنتی نمایشگاه، تزئین تصویری از شمایل نظامی گنجوی با تکیه‌بر مجموعه‌ای از دوخت‌های سنتی، معرق پارچه، آینه‌دوزی و هنرهایی ازاین‌دست است که البته در فرصت کم باقی‌مانده تا زمان برپایی نمایشگاه، فرصت انجام چنین کاری تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد اما شاید بتوان آثاری مشابه آن را طی یک ماه باقی‌مانده آماده رونمایی کرد.