گروه مد و لباس هنرآنلاین: فرزانه برازنده طراح لباس درباره روند فعالیت‌های خود و شرایط حاکم بر حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: پس از طی شدن فراز و نشیب‌های بسیار در پی شیوع ویروس کرونا و در ادامه تغییر بسیاری از معادلات در زمینه‌های گوناگون باید به این مهم اشاره کنیم که کرونا هرآنقدر که معایب داشت، در برخی امور سبب خیر شد که نمونه‌هایی از آن نیز در حوزه مد و لباس قابل‌تأمل است.

برازنده افزود: به‌طور مثال در ماه‌های نزدیک به آغاز شیوع کرونا به شکلی قارچ گونه شاهد برگزاری رویدادهایی در این حوزه بودیم که اغلب بدون هدف‌گذاری و دستاورد مشخص به‌ویژه برای طراحان برگزار می‌شدند و با پدیدار شدن کرونا، این رویدادها کنار گذاشته شدند.

او با اشاره به اینکه کرونا در به تعادل رسیدن بازار پوشاک در ارتباط با موضوع حضور برندهای داخلی و خارجی نیز نقش بسزایی ایفا کرد، اذعان داشت: از آن زمان تا به امروز، فعالان داخلی فرصت بیشتری در بازار داخلی پیداکرده‌اند که البته باید بر این مهم تأکید کنم که حذف برندهای خارجی از بازار به‌هیچ‌عنوان کار اصولی و درستی نبوده و موجب از دست رفتن فرصت‌های رقابتی خواهد شد.

این طراح لباس در ادامه، با نقد بر نبود فرصت نمایش زنده لباس در کشورمان و در حقیقت گرفته شدن فرصت مناسب هنرنمایی طراحان بیان کرد: طراحان اگر فرصتی برای نمایش آثار خود داشته باشند و در فضای رقابتی سالم با یکدیگر قرار گیرند، دیگر نگران کپی شدن طرح خود نیستند و دغدغه دریافت نشان شیما یا حق مالکیت فکری برای اثرشان را ندارند.

برازنده تصریح کرد: در حقیقت هر یک از ما بر این مهم واقف هستیم که گاه گرفتن فرصت نمایش آثار طراحان سبب بی‌خبری آحاد جامعه از جریان فعالیت‌های آن‌ها شده و طراحی که تمام تلاش خود را صرف افزایش کیفیت ذائقه مخاطب خود می‌سازد، وقتی با این معضل مواجه می‌شود که مردم هم به دلیل این غفلت و هم نداشتن آشنایی با چرایی بالا بودن برخی قیمت‌ها درنهایت دست روی خرید محصولاتی می‌گذارند که به لحاظ مرغوبیت و کیفیت ضعف‌های بسیار داشته و در شأنشان نیست.

او در خاتمه بر لزوم نظارت جدی بر کلاس‌های آموزشی آنلاین در حوزه مد و لباس اشاره کرد و گفت: توسعه بسترهای لازم جهت ارائه آموزش به شیوه مجازی سبب شده است که برخی به دنبال سودجویی از این فضاها باشند و شاهد افت کیفیت آموزش در برخی بخش‌ها هستیم.