گروه مد و لباس هنرآنلاین: در این مطلب قصد داریم با مروری بر تأثیر برندها و خرده‌فروشان فعال در صنعت مد و لباس، نگاهی بیندازیم به عمق ماهیت آنچه قرار است در نهایت به انتخاب سبک پوشش یا معیار پیروی در این امر منتج شود و به مثابه مد در سطوح مختلف اجتمع رخ نمایاند.

برندها و خرده‌فروشان فعال در صنعت مد و فشن به منظور بیان داستان و روایت خود، چیدمان و ویترین را به نحوی منحصر به فرد طراحی می‌کنند و در حقیقت ویترین، دریچه‌ای به اعماق ماهیت و آنچه قرار است در فضای داخلی فروشگاه با آن مواجه شوید، است.

در ادامه مناسبات و آداب و رسوم مختلف خرده‌فروشان و صاحبان برند به منظور جلب توجه مشتریان و در ادامه دست به دست دادن این مهم به فرهنگ حاکم بر جامعه‌، نقطه آغازی بر خلق مد به مثابه سبک پوشش است.

حال اگر می‌خواهیم پیرو سبک، آداب و رسوم و  فرهنگ خاصی باشیم، آگاهانه انتخاب و عمل کنیم به ویژه در عصر تکنولوژی و در این میان مد تنها شامل پوشاک و یا لوازم جانبی آن نیست بلکه از هر جنبه به زندگی ما متصل است.

مد این روزها به سبک زندگی ما اطلاق می‌شود و تحت تأثیر مدرنیزاسیون (نظریه توسعه) و تغییرات فرهنگی قرار دارد.

مد توسط افرادی با فرهنگ‌های مختلف ساخته می‌شود و اگر می‌خواهید به درک بهتری از مد و روند خلق آن برسیم، باید توجه داشته باشیم که چه عواملی، شیوه زندگی ما را احاطه کرده‌اند و این همان خط فکری جامعه و فرهنگ ماست.

به طور کلی، روند توسعه مد‌های جدید از منظر فرهنگ به سه طریق قابل بازخوانی است: (در اینجا باید متذکر شد که منظور از فرهنگ بالا یا فرهنگ پایین درجه‌ یا رتبه‌بندی سطوح فرهنگ نیست بلکه اصطلاحی بوده که بیشتر به جنبه‌های فرهنگی مرتبط با طبقات مدپذیر جامعه اطلاق می‌شود.)

High culture ، Pop culture، Low culture

فرهنگ غنی و یا High culture به تأثیرپذیری مد از هنرهای تجسمی، شنیداری و هنرهای کاربردی مانند عکاسی، طراحی و معماری گفته می‌شود. این منابع انواع جدیدی از ایده‌ها و مفاهیم را برای طراحان به ارمغان می‌آورد.

فرهنگ عامیانه یا به اصطلاحPop culture  توسط بخش اعظمی از مخاطبان جهان دنبال می‌شود و به طور معمول تحت تأثیر مشاهیر سینما و موسیقی است.

 این نوع فرهنگ به عنوان یک فرهنگ تجاری شناخته شده در سطح تولید انبوه فعالیت می‌کند. مانند برندهای فعال و Fast fashion .

و در نهایت فرهنگ پایین یا به اصطلاح Low culture  شامل خرده فرهنگ‌هایی هستند که باورهای محلی را در بر می‌گیرند که در اینباره می‌توان گفت قدرت خرده فرهنگ‌ها در صنعت مد و فشن به وضوح از گذشته تا به امروز قابل مشاهده است.