گروه مد و لباس هنرآنلاین: چهارمین رویداد ملی مد و لباس یزد با محوریت «رودوزی‌های سنتی در لباس عبادت و جانماز» با ارسال ۲۲۸ طرح از ۳۶ هنرمند از استان‌های آذربایجان شرقی، مرکزی، اصفهان، کرمان، گلستان، هرمزگان، البرز و یزد به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حمایت ستاد اقامه نماز یزد برگزار شد.

این رویداد طی روز گذشته به کار خود با معرفی برگزیدگان پایان داد و مجید جوادیان زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در مراسم اختتامیه این رویداد اظهار داشت: اتصال هنر، معنویت و صنعت یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در رویداد ملی مد و لباس یزد موردتوجه قرار گرفت و با توجه به اینکه صنعت نساجی همراه با هنر بوده لذا در این زمینه گام برداشته شد.

او گفت: در گذشته بسیاری از فعالیت‌های هنری در خانواده‌ها انجام می‌شده که متأسفانه آن‌گونه که باید موردتوجه واقع نشده و در مواردی فقط جنبه اقتصادی آن نگاه شده و لذا این اتفاق بسیار مبارک در رویداد ملی مد و لباس افتاد و در چهار دوره‌ای که برگزار شد، در زمینه‌های هنری و به‌ویژه ارتباط آن با معنویت اقدام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: بسیاری از این هنرهای پیشینیان می‌تواند حتی در دنیا حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد و لذا در این زمینه اقدام شد و حتی می‌توان در زمینه اشتغال خانگی نیز از این هنر استفاده کرد و با تثبیت و توسعه هنرهای خانگی و به‌ویژه در زمینه مد و لباس در زمینه اشتغال‌زایی نیز کمک کرد و صرفاً به‌عنوان یک کار هنری به آن نگاه نشود. 

جوادیان زاده ادامه داد: رویداد ملی مد و لباس یزد نقش مهمی در معرفی این هنرها دارد و این تولیدات می‌تواند حتی در کشورهای دیگر نیز معرفی و ارائه شود. این هنرها بخشی از هویت ما بود که نسل در نسل منتقل شده و باید به این حوزه به‌صورت هدفمند و بسیار جدی پرداخته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گزارشی از چهارمین رویداد ملی مد و لباس یزد گفت: پس از برگزاری سه دوره رویداد مد و لباس با موضوعات متنوع تصمیم بر آن شد که رویداد چهارم با گستره سراسر کشور و با موضوع «رودوزی‌های سنتی در لباس عبادت و جانماز» برگزار شود و با توجه با اینکه ایران یک کشور غنی ازلحاظ تنوع و زیبایی در دوخت‌های سنتی و تزیینی است این رویداد با حضور هنرمندان این حوزه از سراسر کشور باشد.

او با اشاره به مشارکت ستاد اقامه نماز استان در این طرح یادآور شد: رونمایی از پوستر این رویداد در آبان ماه سال جاری و در دفتر آیت‌الله ناصری، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه یزد انجام و این رویداد به‌صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

جوادیان زاده افزود: هنرمندان علاقه‌مند به شرکت در این رویداد تا پایان آذرماه سال جاری فرصت ارسال تصاویر هنرمندانه خود را به‌صورت مجازی داشتند که در این راستا ۳۶ نفر از هنرمندان شهرهای تبریز، شهرستان تفرش مرکزی، کاشان و فلاورجان استان اصفهان، زرند کرمان، گرگان، هرمزگان، کرج و شهرستان‌های یزد، ابرکوه و مهریز استان یزد در این رویداد ملی شرکت کرده‌اند.

او ادامه داد: ۲۲۸ تصویر از طرح‌های مختلف دوخت‌های سنتی و تزیینی بر روی جانماز و لباس عبادت به این رویداد ارسال شد و این طرح‌ها در اختیار ستاد اقامه نماز استان قرار می‌گیرد تا چنانچه مقدور است، حمایت شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به داوری آثار گفت: داوری آثار توسط توران سنجری از پیشکسوتان این هنر و مؤسس اولین آموزشگاه خیاطی و گلدوزی در یزد و دومین آموزشگاه گلدوزی و دوخت‌های سنتی در ایران و ملقب به مادر هنر یزد و همچنین زیبا مؤمنی استاد دوخت‌های تزیینی و سنتی انجام پذیرفت.

او ادامه داد: امروز از ۶ اثر برگزیده این رویداد شامل ۳ نفر رتبه اول تا سوم و ۳ نفر شایسته تقدیر تجلیل و قدردانی می‌شود که برگزیدگان از استان‌های مرکزی، کرمان، البرز، اصفهان و یزد هستند.

بیانیه هیئت‌داوران چهارمین رویداد مد و لباس یزد

در ادامه این مراسم بیانیه هیئت‌داوران چهارمین رویداد مد و لباس یزد با محوریت «رودوزی‌های سنتی در لباس عبادت و جانماز» به شرح زیر قرائت شد:

«حمد و سپاس خداوند متعال را که توفیق بهره‌مند شدن و تقدیر از دوخت‌های سنتی و تزیینی هنرمندان ایران اسلامی در چهارمین رویداد مد و لباس استان یزد حاصل شد و تقدیر و تشکر از ستاد اقامه نماز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد که با نگاه هنرمندانه و ریزبین خود در این رویداد، هنرمندان دوخت‌های تزیینی و سنتی را در اولویت موضوع قرار دادند.

قطعاً که آثار و دست دوخته‌های همه هنرمندان شرکت‌کننده ارزشمند و قابل‌تقدیر است؛ اما تعدادی از کارها ظرافت و زیبایی بیشتری داشته و چشم‌نوازتر است و درنهایت هر مسابقه و جشنواره‌ای چند برگزیده دارد که حکم به داوران است تا از بین همه خوبان، برترین را برگزینند و اگر غیرازاین بود همه آثار ارسالی برایمان برگزیده هستند و دارای ارزش معنوی هستند.

با همه این تفاسیر هیئت‌داوران چهارمین رویداد مد و لباس یزد با موضوع رودوزی‌های سنتی در لباس عبادت و جانماز با تشکر و خسته نباشد به برگزارکنندگان جشنواره و تبریک و آرزوی موفقیت‌های پی‌درپی برای برگزیدگان رویداد، امید استمرار چنین برنامه‌هایی را داریم تا بازهم از آثار هنری در ایران تقدیر و قدردانی شود.»

داوری آثار توسط توران سنجری از پیشکسوتان این هنر و مؤسس نخستین آموزشگاه خیاطی و گلدوزی یزد و دومین آموزشگاه گلدوزی و دوخت‌های سنتی در ایران و همچنین زیبا مؤمنی از مدرسان دوخت‌های تزیینی و سنتی انجام گرفت و صبح امروز طی مراسمی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از شش اثر برگزیده و شایسته تقدیر این رویداد، تجلیل و قدردانی شد.

بر اساس رأی هیئت‌داوران، سپیده محب علی از  تفرش استان مرکزی، نجمه حاج غنی از استان کرمان و حمیده طامهری از استان یزد به‌عنوان برگزیدگان اول تا سوم معرفی شدند، همچنین راضیه دهقان از مهریز استان یزد، مریم غلامی دهتویی از استان البرز و فرزانه نوذری مرقی از کاشان استان اصفهان، شایسته تقدیر شناخته شدند.