گروه مد و لباس هنرآنلاین: اقتصاد هنر از بارزترین علوم میان‌رشته‌ای است میان دو حوزه‌ای که شاید در نگاه نخست غیرمرتبط به نظر برسند اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توانند تأثیرات مثبت بسیاری برای یکدیگر به ارمغان آورند. بر این اساس، همان انــدازه که اقتصاد برای هنر دارای ارزش اســت، هنر نیز بــرای اقتصاد نقشی مبنایی و مهم دارد.

در دنیای امروز، بخش قابل توجهی از جامعه به ویژه هنرمندان و صنعتگران هنری از طریق ساخت و تولید محصولات هنری امرارمعاش می‌کنند که صرف نظر از ابعاد زیباشناختی و بصری، در رشد و توسعه اقتصادی یک جامعه سهمی بسزا دارند و به عبارت دیگر، هنرمندان در سیستم اقتصاد هنر، نقش مهم مولد و تولیدکننده اثر هنری را ایفا می‌کنند.

بی‌شک بخش اعظمی از سرمایه‌های ملی در حوزه صنایع دستی، معطوف به هنر هنرمندان عرصه مد و لباس کشور است و ایجاد فرصت‌های عرضه و توزیع محصولات مرتبط در این بخش یک ضرورت ملی و فراملی به شمار می‌رود.

حال آنکه آثار هنری علاوه بر ارزش‌گذاری اقتصادی، پشتیبان فرهنگی داشته و می‌تواند در ارتقاء سطح فرهنگی جامعه نقشی مهم ایفا کند که تبعات فرهنگی این امر به شکل مستقیم و غیر مستقیم در نوسانات و شاخص‌های اقتصادی جامعه تأثیرگذار خواهد بود.

طی روزهای اخیر، نشست معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با معاونان صنایع‌دستی استان‌ها به‌منظور بررسی دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها در زمینه صنایع‌دستی و ارائه دستاوردها برگزار و در آن به برخی موضوعاتی مهم با هدف توسعه تمامی بخش‌ها اشاره شد.

یکی از نکات مهم مطرح در این نشست آن بود که در اسرع وقت، دستاوردهای روستاها و شهرهای ملی و جهانی صنایع‌دستی مکتوب و برنامه‌ها برای آموزش و ترویج آن‌ها ارائه شود.

همچنین تدوین دستورالعمل خانه‌های صنایع‌دستی و فروشگاه‌های صنایع‌دستی در این جلسه مطرح و مقرر شد این دستورالعمل طی روزهای آینده نهایی و به استان‌ها ابلاغ شود.

موضوع دیگر جلسه، تشکیل جامعه تخصصی و ملی صنایع‌دستی بوده که بر اساس آن استان‌ها مکلف شده‌اند تشکیل این جامعه را در دستور کار خود قرار دهند.

به گفته پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، تدوین دستورالعمل تشکیل جامعه تخصصی و ملی صنایع‌دستی در مراحل پایانی قرار دارد و بعد از ابلاغ اساسنامه، هیئت مؤسس در استان‌ها تشکیل خواهد شد.