گروه مد و لباس هنرآنلاین: یکشنبه ۲۱ آذر مصادف بود با روز خیاط. روزی متعلق به جامعه‌ای از مردان و زنان هنرمند که جرج برنارد شاو نمایشنامه‌نویس و منتقد ادبی درباره آنها اینگونه می‌نویسد: «معقول‌ترین انسان در زندگی من، خیاطم بود زیرا زمانی که اندازه‌های من را گرفت، همیشه انتظار داشت من به آن اندازه باشم نه اینکه دوباره مرا اندازه بگیرد...»

بسیاری هم بر این باورند که خیاطان، معماران دنیای مد و لباس‌اند چرا که با در دست داشتن اندازه‌ها، تمام هنر خود را به کار می‌بندند تا زیباترین لباس‌ها بر تن صاحبانشان روند.

حبیب‌الله طهماسبی نیک از خیاطان باسابقه و رئیس اتحادیه خیاطان تهران درباره اهمیت و جایگاه فردی و اجتماعی خیاطان در عرصه مد و لباس کشور به خبرنگار هنرآنلاین گفت: خیاطان یکی از قدیمی‌ترین اصنافی هستند که در سراسر جهان و طی ادوار گوناگون، نقشی مهم و بسزا در جامعه خود ایفا کرده‌اند و از دیرباز، دارای ارزش و اعتباری مثال زدنی هم میان هنرمندان و هم صنعتگران بوده‌اند.

او تصریح کرد: خیاطی یک هنر است و نه شغل و مشغله و باید در حد اعلی، قدردان هنر زنان و مردانی بود که از نخ و پارچه آن چیزی را خلق می‌کنند که محصولش به عنوان یک مظهر فرهنگی و هنری در سراسر جهان شناخته می‌شود.

طهماسبی نیک، خیاطی را عرصه‌ای شریف برشمرد و افزود: امروز نه فقط در ایران که در سراسر جهان، جمعیت قابل توجهی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و علی‌رغم تمام مشکلات این حرفه، تا جای ممکن میدان را خالی نکرده و حتی از مقطعی به بعد با عشق، هنر خود را به نسل‌های بعدی آموخته‌اند.

رئیس اتحادیه خیاطان تهران بر لزوم حفظ و حراست از هنر خیاطی در میان دانشگاهیان تأکید و بیان کرد: من و بسیاری از همکارانم حاضر هستیم حتی به صورت رایگان با حضور در محافل علمی و فرهنگی، دانش و تجربیات خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم چرا که من بشخصه معتقد هستم خیاطی با تمام جزئیاتش باید از نسلی به نسل دیگر منتقل شود تا بتواند در دنیای صنعتی امروز، حیات سنتی خود را حفظ کند.

او در خاتمه با تبریک این روز به تمام خیاطان کشور اذعان داشت: خیاطان قشری هستند که هنر طراحان را بر قامت مردم نقش می‌زنند و این هنر، فن و مهارت در تمام طول تاریخ لباس به ذوق و عشق پایبند بوده که تا به امروز و با وجود تمام کاستی‌ها و دشواری‌ها، همچنان در میان طیف وسیعی از مردم، پرطرفدار و محترم است.