گروه مد و لباس هنرآنلاین: ایران بالغ‌ بر چهل هزار روستا دارد که هر کدام ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای در زمینه‌های گوناگون دارند و بارها و بارها تاریخچه طیف وسیعی از صنایع‌دستی ازجمله دوخت‌های سنتی، لباس اقوام و سوزن‌دوزی‌های ایرانی سبب شده که سازمان‌های جهانی در حوزه فرهنگ به ثبت این میراث در ابعاد جهانی اقدام کنند.

حال‌آنکه علی‌رغم وجود ظرفیت‌های فرهنگی متعدد در کشورمان به‌ویژه در حوزه‌های صنایع‌دستی، لباس تاریخی اقوام و موضوعات مرتبط با سبک زندگی مبتنی بر سنت‌ها و رسوم تاریخی، نامی از روستاهای کشورمان در لیست بهترین روستاهای گردشگری در سال 2021 به چشم نمی‌خورد.

کشورمان ایران نیز سه روستای برندق (استان اردبیل)، خرانق (استان یزد) و لارک (استان هرمزگان) را به این طرح پیشنهاد کرده بود.

دور بعدی این طرح در فوریه ۲۰۲۲ افتتاح می‌شود و امید است در لیست این دوره، نام روستاهای کشورمان نیز به چشم خورد.

در سال ۲۰۲۱، درمجموع ۴۴ روستا از ۳۲ کشور در سراسر پنج قاره جهان به رسمیت شناخته شدند. معیار انتخاب این روستاها حفظ منابع طبیعی و فرهنگی خود و همچنین اقدامات مبتکرانه و متحول کننده و تعهد به توسعه گردشگری در راستای توسعه گردشگری روستایی بوده است که از اهداف توسعه پایدار (SDGs) به شمار می‌رود. 

این روستاها در مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در مادرید به عنوان بهترین روستاهایی که گردشگری معرفی شدند. 

طرح بهترین دهکده‌های گردشگری توسط UNWTO به منظور پیشبرد نقش گردشگری در حفاظت از روستاها، همراه با مناظر طبیعی، تنوع زیستی و فرهنگی و ارزش‌ها و فعالیت‌های محلی آن‌ها، ازجمله صنایع‌دستی و خوراک‌شناسی محلی راه‌اندازی شد. 

تمام ۴۴ روستای انتخاب‌شده از ۱۰۰ امتیاز ممکن، درمجموع ۸۰ امتیاز یا بالاتر کسب کردند. 

زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری UNWTO می‌گوید: «گردشگری می‌تواند با ترویج توزیع عادلانه‌تر مزایا و امتیازها در سرتاسر مناطق مختلف و توانمندسازی جوامع محلی، محرک انسجام و شمول اجتماعی باشد. این ابتکار روستاهایی را که متعهد به تبدیل گردشگری به یک محرک قوی برای توسعه و رفاه خود هستند، به رسمیت می‌شناسد.» 

طرح بهترین دهکده‌های گردشگری توسط UNWTO شامل سه رکن است: 

بهترین روستاهای گردشگری از نظر UNWTO: روستاهایی به رسمیت شناخته می‌شوند که نمونه برجسته‌ای از مقصد گردشگری روستایی با دارایی‌های فرهنگی و طبیعی شناخته‌شده هستند که ارزش‌ها، محصولات و سبک زندگی روستایی و جامعه‌محور را حفظ و ترویج می‌کنند و تعهد روشنی به نوآوری و ابتکار دارند. پایداری در تمام جنبه‌های آن (اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی) در این روستاها احساس می‌شود. 

برنامه ارتقای بهترین دهکده‌های گردشگری توسط UNWTO: برنامه ارتقای برای تعدادی از روستاها که به‌طور کامل معیارهای دریافت تقدیرنامه را ندارند نیز امتیازاتی ارائه می‌دهد. این روستاها از سوی سازمان جهانی گردشگری UNWTO و همکاران آن در زمینه بهبود حوزه‌های ذکرشده در فرآیند ارزیابی، حمایت خواهند شد. 

شبکه بهترین دهکده‌های گردشگری توسط UNWTO: این شبکه فضایی برای تبادل تجربیات و شیوه‌های مؤثر، فرصت‌ها و یادگیری را فراهم می‌کند که شامل نمایندگان روستاهایی خواهد بود که به‌عنوان «بهترین دهکده گردشگری توسط UNWTO شناخته‌شده‌اند، روستاهای شرکت‌کننده در برنامه ارتقاء، و همچنین کارشناسان، شرکای بخش دولتی و خصوصی که در ترویج گردشگری برای توسعه روستایی فعالیت خواهند داشت.