گروه مد و لباس هنرآنلاین: راضیه ابراهیمیان از فعالان حوزه مد و لباس و مدرس دانشگاه درباره شرایط حاکم بر دانشگاه‌ها و مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات فعلی بخش علمی دانشگاهی در حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با توجه به تجربه طی کردن مسیر تحصیل و همچنین تدریس در دانشگاه‌ها، مؤسسات و فرهنگسراها، به زعم من مهم‌ترین مسئله، نحوه تدریس است که موجب کاهش انگیزه و شوق تحصیل در روحیه دانشجویان شده است حال آنکه درگیر شدن دانشجویان با حواشی رفتارهایی مخرب مانند تحقیر دانشجو توسط استاد، سردرگمی دانشجو در کسب نمره و لزوم کسب مدارک تحصیلی برای فعالیت در بخش‌های اداری و مواردی از این دست را می‌توان به عنوان مثال در این بحث مطرح ساخت.

ابراهیمیان در ادامه افزود: مدرک گرایی به این معنی که استاد و دانشجو تصور دارند که تنها نمره در مسیر تحصیل علم اهمیت دارد و فاجعه آنجا رخ می‌دهد که دانشجو برای حضور در فضای کار هیچ مهارتی ندارد. اکثر دانشجویان به دلیل رفتار غلط و تدریس اشتباه درس‌هایی که عملاً دانشجو دریافت قابل توجهی از آن ندارد و یا پس از پایان تحصیل، به دلیل نبود کار مرتبط مجبورند تمام زحماتشان را بی هدف کنار بگذارند، دچار سرخوردگی می‌شوند و علی‌رغم صرف هزینه و زمان، دست خالی وادار می‌شوند به فعالیت در شغلی متفاوت با مدرک تحصیلی خود تن دهند.

او تصریح کرد: موضوع مهم دیگر، علاقه‌مندی فرد به حوزه تحصیلی خود است حال آنکه وقتی دانشجو علاقه‌مند به رشته‌اش باشد، در کمترین مدت زمان، بیشترین آموزش را کسب می‌کند و قطع به یقین با عشق می‌توان سخت‌ترین راه‌ها را پیمود. البته در این زمینه باید خانواده‌ها را آگاه کرد تا فرزندشان را وادار به تحصیل در رشته‌هایی که به آن علاقه ندارند، نکنند چرا که این حق هر انسانی است که کار و حرفه‌ای را دنبال کند که دوستش دارد.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه لازم است از مسئولین بپرسیم برای دانشجوی علاقه‌مندی که راهش را پیدا کرده است، چه امکاناتی در دانشگاه مهیا می‌سازد، اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از دروس این رشته نیاز به تدوین و بازبینی مجدد بر اساس نیازمندی‌های جامعه ما توسط افراد متخصص دارند.

او گفت: از سوی دیگر ایجاد حس احترام و دوستی میان مدرسان و دانشجویان در فرهنگ ما پیشینه‌ای سترگ دارد حال آنکه مقام معلم، مرشد، پیر و استاد، مقامی والا در فرهنگ ما و همچنین دینمان اسلام بوده و در این میان پیامبران و امامان ما بهترین معلمان در تمام ادوار تاریخی بوده‌اند.

ابراهیمیان اذعان داشت: به نظرم مسیر هر شخص با شخص دیگر متفاوت است و در رشته طراحی مد، پارچه و لباس به شخصه علاقه دارم تا دانشجویانم را متفاوت از هم ببینم تا هم می‌توانند مانع ایجاد فرصت برای ابراز وجود و کشف استعداد دانشجویان است حال آنکه اکثر افرادی که در این رشته به توفیقاتی دست می‌یابند، از مسیرهای دیگر مانند  آموزش‌های اینترنتی مانند یوتیوپ و یا تجربه کار آموزی در پروژه‌های مرتبط با رشته راه کسب آموزش و مهارت را طی کرده‌اند هرچند به جد بر این باور هستم که دانشجویان رشته‌ها و گرایش‌های مرتبط با حوزه مد و لباس حق دارند افکار و ایده‌هایشان را به گونه‌های مختلف به اجرا درآورند و آزمون و خطا داشته باشند.

او گفت: از سوی دیگر، شهریه‌ دانشگاه‌ها و قیمت بالای ابزار طراحی و دوخت برای دانشجویان معضلی دیگر به شمار می‌رود که البته فراهم آوردن تسهیلات در دانشگاه و هموار ساختن مسیر شغلی درآمدزا برای این رشته مهم به دانشجو کمک خواهد کرد تا علاوه بر ادامه تحصیل، منبع درآمد نیز داشته باشد و در این بخش ما موظف هستیم برای دانشجویان فضایی ایجاد کنیم که علاوه بر طی کردن مسیر تحصیلی، فرصت فعالیت اجتماعی را نیز کسب کنند.

او با اشاره به اینکه حقوق و درآمد مدرسان و اساتید دانشگاه‌ها در ایران به ویژه در حوزه مد و لباس تأسف بار است و قطعا آثار مخرب آن را همگی در بخش علمی و دانشگاهی شاهد هستیم، تأکید کرد: با این همه و علی‌رغم شرایط موجود، ایجاد مسیر مدون و هدفمند یک اصل است و ما مدرسان اگر بروزترین تکنولوژی‌ها را آموزش دهیم و فضای خلاقیت و گسترش استعدادها را به روی دانشجو نبندیم، به عرصه‌های جهانی و بین‌المللی راه خواهیم یافت.

ابراهمیان در خاتمه گفت: امید است با همت و همدلی مسئولان دغدغه‌مند، فعالان این رشته، اساتید و دانشجویان مستعد و خلاق، شاهد گسترش فرهنگ سِتُرگ پوشش ایرانی در سراسر جهان باشیم.