گروه مد و لباس هنرآنلاین: پس از تصویب قانون ساماندهی مد و لباس کشور در دی‌ماه سال 85، تأیید آن از سوی شورای نگهبان و در ادامه حرکت در مسیر تدوین آئین‌نامه اجرایی این قانون، نیاز بود که با شکل‌گیری یک کارگروه و انتصاب فردی در رأس آن، جریان دولتی حمایت و نظارت بر فعالیت‌های عرصه مد و لباس کشور با رویکرد فرهنگی، هنری و آموزشی به شکلی هدفمند در مسیر خود قرار گرفته و بر مبنای محتوای مندرج در قانون نامبرده، مسیر حرکت را به سمت‌وسوی مشخص سوق دهد.

مدیر و مسئولی که با اشراف بر قانون مصوب بتواند به‌منظور حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی، ارج نهادن، تبیین، تثبیت و ترویج الگوهای بومی و ملی، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک بر اساس طرح‌ها و الگوهای داخلی و نیز در جهت ترغیب مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیر مأنوس با فرهنگ و هویت ایرانی، جهت پی‌ریزی ساختار مدیریتی موضوع این قانون، اقدامات جدی را در دستور کار قرار دهد.

درنتیجه مقرر شد رئیس کارگروه، کمیته‌ای متشکل از یک نفر نماینده تام‌الاختیار از هرکدام از وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش، بازرگانی و صنایع و معادن و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سه نفر از نمایندگان صنوف ذی‌ربط (طراحان و تولیدکنندگان) و یک نفر نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به‌عنوان ناظر تشکیل دهد.

عیسی کشاورز با یک پیشینه فعالیتی پربار در عرصه فرهنگ و هنر نخستین دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بود که شاید در وهله نخست لازم بود تلاش می‌کرد تا نگاه آحاد جامعه به مقوله مد را به سمت‌وسوی تعادل و واقعیت سوق داده و بر اساس ظرفیت‌های موجود به‌ویژه در بحث منابع انسانی فعال و جامعه هنری طراح، توجهات را به سمت خاستگاه فرهنگی و هنری مقوله مد و لباس معطوف سازد.

کشاورز در مدتی که به این سمت منصوب بود، موفق شد تا ضمن برگزاری چند نمایشگاه و دو دوره جشنواره مد و لباس فجر، نخستین بسترها به‌منظور تعامل هر چه بیشتر طراحان و تولیدکنندگان عرصه مد و لباس کشور را فراهم آورد.

اما آبان 92 بود که دومین دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور معرفی شد و بر این اساس، زنده‌یاد علی مرادخانی معاون وقت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس  وقت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در حکمی، حمید قبادی را با حفظ سمت مشاور معاون وزیر، به سمت دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب کرد.

متن این حکم به شرح ذیل بود:

«جناب آقای حمید قبادی دانا

با سلام و تحیت

با استناد تبصره 4 و ماده یک و ماده 3 آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس به‌موجب این حکم و با حفظ سمت مشاور معاون وزیر در جایگاه «دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور» منصوب می‌شوید.

امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری و همراهی با سایر اعضای محترم کارگروه در تحقق اهداف بنیاد موفق و مؤید باشید.

از خداوند منان برای جنابعالی توفیق روزافزون و بهروزی آرزو می‌نمایم.»

قبادی نیز با یک رزومه مدیریتی و فرهنگی پا به میدان مد و لباس کشور گذاشت و با تکیه‌بر تجربیات گذشته، اقداماتی در راستای ایجاد ساختار قوی در بخش‌های گوناگون همچون علمی و دانشگاهی و ورود نگاه دانش‌بنیان و جریان‌ساز به این حوزه را در دستور کار قرار داد.

در دوره مدیریتی حمید قبادی، تلاش شد که با توجه به بینارشته‌ای بودن موضوع مد و لباس به جنبه‌های گوناگون این عرصه توجه شود و فرصت‌های هم‌افزایی هر چه بیشتر برای هنرمندان و صنعتگران مد و لباس به انحای گوناگون فراهم آید.

همکاری بخش دولتی با مراکز آموزشی در حوزه مد و لباس، تأکید بر لزوم تولید محتوای غنی و ارائه متون کتبی و مقالات و طرح‌های پژوهشی و اجرایی، ایجاد ساختارهای نوگرایانه با حفظ اصالت و هویت هنرهای گوناگون در حوزه مد و لباس با تکیه‌بر دانش روز طراحی، توسعه نگاه جشنواره‌ای به شکل موضوع محور و توجه هر چه بیشتر به نقش، جایگاه و اهمیت رسانه در معرفی و تبیین برنامه‌های جاری در حوزه مد و لباس ازجمله نکاتی بود که قبادی بارها و بارها روی آن‌ها تأکید داشت و تلاش کرد دامنه فعالیت خود و تیمش را در این فضا مدیریت کند.

البته در تمامی این سال‌ها عده‌ای بودند که از نهاد دولتی متولی در حوزه مد و لباس انتظار معجزه ره صدساله در یک شب رفتن را داشتند اما واقعیت آن است که نه زیرساخت‌های قدرتمندی در این بخش وجود داشت و نه بودجه عرصه مد و لباس در قیاس با دیگر بخش‌ها آن‌چنان قابل‌توجه بود که بتوان با یک نگاه حمایتی سراسری و ملی، طیف وسیعی از فعالان این حوزه را در مسیر اصولی و با تکیه‌بر چشم‌اندازهای موجود هدایت ساخت.

عده‌‌ای دیگر نیز معتقد بودند این کارگروه موظف است بدون در نظر گرفتن تنوع اعتقادی و رفتاری در جامعه همه را به سمت حجاب برتر سوق دهد و مدام دبیر کارگروه به دلیل عدم توانایی در محجبه کردن همه بانوان کشور محکوم می‌شد.

در گیرودار همین انتقاد‌های تند بود که توجه به طراحی لباس کودکان، نوجوانان، دانش‌آموزان، مشاغل، لباس عاشورایی، لباس اقوام، برگزاری ایونت‌های مد، راه‌‌اندازی فروشگاه‌های لباس با پارچه‌ها و طرح‌‌های سنتی، شرکت طراحان و تولیدکنندگان ایرانی در جشنواره‌های خارجی و ... شکل گرفت تا اینکه در نهایت حمید قبادی پس از شش سال فعالیت در عرصه مد و لباس با انتصاب به سمت مشاور اجرایی معاون امور هنری وقت، از مسند مدیریتی این حوزه کنار رفت و حجت‌الاسلام مهدی سیف‌جمالی که حدود پنج سال مدیرعامل بنیاد مد و لباس اسلامی بود به‌عنوان سرپرست کارگروه منصوب شد.

اگرچه عملکرد سیف‌جمالی در اجرای برخی از قوانین و نیز پاسخگویی به‌موقع به درخواست‌های مطرح‌شده، خوشحالی‌هایی در جامعه مد و لباس کشور ایجاد کرد اما قدر مسلم چهار ماه فعالیت آن‌هم درحالی‌که حتی یک نشست خبری با رسانه‌‌ها برای تشریح برنامه‌های سرپرست جدید برگزار نشد، فرصت بسیار کمی برای نشان دادن میزان توانایی و نوع نگاه حجت‌الاسلام سیف‌جمالی بود و درنهایت با نزدیک شدن به ایام برگزاری نهمین جشنواره مد و لباس فجر در سال 98 بود که سیده مرضیه شفاپور به‌عنوان نخستین دبیر خانم کارگروه ساماندهی مد و لباس معرفی شد.

سید مجتبی حسینی معاون وقت امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی سیده مرضیه شفاپور را به‌عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب کرد.

در حکم معاون امور هنری برای شفاپور آمده بود: "به استناد تبصره ۴ ماده یک و ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس به‌موجب این حکم به‌عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب می‌شوید.

ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای سرکار عالی، امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری و همراهی با سایر اعضای کارگروه در تحقق اهداف قانون ساماندهی مد و لباس موفق و مؤید باشید."

سیده مرضیه شفاپور دارای کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی بوده و ریاست امور زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای مشاوران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس خانه مطبوعات وزارت کشور و ... از سوابق شغلی‌اش به شمار می‌رود.

هر چند که روی کار آمدن شفاپور با شیوع ویروس کرونا در کشور هم‌زمان شد اما باید به این مهم توجه داشت که وقتی ابعاد این بیماری مشخص نیست، نمی‌توان فعالیت‌های این حوزه را مسکوت نگه داشت چراکه عرصه مد و لباس، جریانی سیال و همیشگی بوده و مسئله پوشاک همواره و در هر شرایطی از مهم‌ترین نیازهای افراد به شمار می‌رود.

و اما در نخستین روزهای اردیبهشت ماه سال 1400، خبری دیگر در حوزه تغییرات مدیریتی عرصه مد و لباس رسانه‌ای شد.

معرفی دبیری دیگر برای کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور؛ شفاپور رفت، پورشهابی آمد... بر اساس این خبر، مریم پورشهابی به استناد آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس با حکم معاون هنری وزیر ارشاد به سمت دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب و جایگزین مرضیه شفاپور شد.

در حکم سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر ارشاد برای پورشهابی آمده است: «به استناد تبصره ۴ ماده یک و ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس به موجب این حکم به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب می شوید. ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای سرکارعالی، امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری و همراهی با سایر اعضای محترم کارگروه در تحقق اهداف قانون ساماندهی مد و لباس موفق باشید.»

حسینی در تکریم و معارفه دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: معاونت امور هنری گسترده‌ترین بخش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظر تنوع حوزه های مأموریت و فعالیت است. حوزه مد و لباس از سال ۱۳۸۵ براساس قانون به وزارت ارشاد تکلیف شد و از سال ۱۳۸۷ شروع به فعالیت کرد و تاکنون فعالیت‌های مؤثری بر اساس قانون ساماندهی مد و لباس انجام شده است. امید داریم در ادامه مسیر با همراهی و تلاش همکاران در زمینه ساماندهی طراحی و طراحان مد و لباس که وظیفه دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس است با جدیت و تلاش بیشتر بر اساس قانون اقدام شود.

شفاپور نیز طی سخنانی در این جلسه گفت: در دوره حضور در کارگروه ساماندهی مد و لباس با همراهی همکاران دبیرخانه فعالیت‌های بسیار بر اساس قانون و ضرورت‌های عرصه مد و لباس به ویژه در راستای تمرکززدایی اقدام‌هایی برای حوزه مد و لباس استان‌ها انجام شد که امیدواریم تداوم یابد.

مریم پورشهابی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده در دبیرخانه کارگروه گفت: سعی می شود در چارچوب قانون و سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با توجه به تجربه‌ها و اقدامات قبلی، گام های مؤثری برای حوزه مد و لباس برداشته شود.

در این جلسه حمید قبادی، مشاور اجرایی معاونت امور هنری و علی‌اکبر صفی‌پور، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری حضور داشتند. معاون امور هنری وزیر ارشاد نیز با اهدای لوح از خدمات شفاپور، دبیر سابق کارگروه ساماندهی مد و لباس قدردانی و حکم پورشهابی را اعطا کرد.

مریم پورشهابی دارای کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی و پیش از این سمت، معاون نظارت و ارزیابی دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری و مشاور مدیر کل و مسئول طرح و برنامه این دفتر بود.

و اما طی روزهای اخیر و با گذشت بالغ بر 4 ماه از آغاز به کار دولت جدید، سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی طیبه عزت‌الهی‌نژاد را به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب کرد.

محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس در حکم عزت‌الهی‌نژاد نوشته است:

«با عنایت به تجارب کاری و سوابق ارزشمند علمی و نظر به شناخت از توانایی، تعهد و روحیه انقلابی‌تان و به استناد تبصره (۴) ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس، به موجب این حکم به عنوان «دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس» منصوب می‌شوید. امید است با اتکال به خداوند قادر متعال ضمن تعامل با دستگاه‌های عضو کارگروه و بهره گیری از ظرفیت اعضا در جهت اجرای قانون ساماندهی مد و لباس و آیین نامه اجرایی آن و با امعان نظر به موارد ذیل قرین توفیق و تایید باشید.

- برنامه‌ریزی و تلاش در جهت تقویت فرهنگ و معرفی بهتر هویت ایرانی اسلامی با استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان و طراحان داخلی پوشاک

- همکاری و همفکری با سایر اعضای کارگروه در جهت ترغیب و تشویق عموم مردم به ویژه جوانان به استفاده از پوشاک وطنی با الگوهای بومی

- ساماندهی فرهنگی هنری طراحان پارچه و لباس در قالب حمایت از ساختار مناسب از جمله تشکیل خانه طراحان پارچه و لباس ایران»