به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این مراسم با بیان اینکه طراحی لباس در ایران با نوع فرهنگ، آداب و رسوم، قوانین و نگرش‌های اجتماعی در ارتباط است، اذعان داشت: مد و لباس تا حد زیادی برگرفته از فرهنگ یک جامعه و بر این پایه در بیشتر طرح‌ها و مدهای ایرانی می‌توان پیوند طرح‌های سنتی را با ایده‌های جدید مشاهده کرد.

او افزود: لباس یکی از جلوه‌های هویت ملی و از عناصر فرهنگی هر جامعه بوده و این بیانگر امنیت و رشد تعلق و بر پایه آگاهی و درک افراد از جمله تابعیت، قومیت، دین، طبقه فرهنگی و اجتماعی است که هر گروه از جامعه را متمایز می‌سازد.

پورشهابی با بیان اینکه ایرانیان دارای تمدن ۱۰ هزار ساله هستند، افزود: تاریخچه طراحی لباس و پوشش در ایران به دوران غارنشینی نسبت داده شده و ابزارهای ریسندگی که در حفاری‌های زمین‌شناسی شمال کشور کشف شده نشان دهنده آن است که ایرانیان از این ابزار نزدیک به هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح استفاده می‌کردند.

او نوآوری ایرانیان در عرصه پوشاک را زبانزد عام و خاص دانست و گفت: پیشنیه طراحی لباس در ایران دارای تاریخچه غنی است و نمی‌توان آن را محدود به زمان و تاریخی خاصی دانست. ایرانیان هنر دوست اثبات کرده اند، اگر فرصت یادگیری داشته باشند می‌توانند بهترین طرح‌های مدل و لباس را ایجاد نمایند و حتی سایر کشورها نیز از آنها الگو برداری کنند.

پورشهابی تأکید کرد: مصادف شدن این رویداد را با ولادت پر خیر و برکت پیامبر مکرم اسلام و پیام آور اخلاق و حیا و عفت را ارج می‌نهیم و امیدواریم با همراهی و همکاری هنرمندان و فعالان حوزه پوشاک شاهد تولید و عرضه لباس‌های اسلامی ایرانی و اشاعه عفاف‌ و حجاب در شان زن مسلمان ایرانی باشیم.

در آیین اختتامیه دومین رویداد ملی فردخت کاشان که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار شد، هیئت داوران در رشته مانتوی اجتماع، نجما چمنی مجرد، آسیه تاج امینی، زینب گندمگار و در رشته لباس مجلسی، عارفه بوستانی، راضیه شعبان، نرگس پورقدرت، سارا عرب، زهرا اتباقی، مرضیه چرخچی و ملیکا محمدی را به‌عنوان برگزیدگان انتخاب کردند.

در رشته لباس مجلسی نیز صدیقه گندمگار و فاطمه بیکی حسن از سوی هیئت داوران برگزیده شدند.

هیئت داوران در بخش کالکشن‌ها، فاطمه اسماعیلی طاهری، ملیحه زرگرزاده، ایمان دوست، زهرا سبک‌بال و فاطمه شریفی را به‌عنوان برگزیده معرفی کردند.

در بخش‌های تصویری‌سازی و منتخب مردمی به ترتیب حسنا میرترابی و زهرا خوشدلی از سوی هیئت داوران انتخاب و جایزه ویژه دانش‌آموزی دومین رویداد ملی فردخت کاشان نیز نصیب بانوان میرعلی، عابدی و عبداللهی شد.