به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مشروح گزارش ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی از زمان انتشار فراخوان تا نمایش آثار منتخب در فرهنگستان هنر به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در حالی به شرح زیر منتشر شده است که این نمایشگاه از 31 شهریور لغایت سوم مهرماه، میزبان فعالان حوزه مد و لباس و سایر علاقه‌مندان بود.

انتشار فراخوان ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی

فراخوان این دوره از نمایشگاه در هشتمین روز از خردادماه سال جاری منتشر شد. در بخش‌هایی از این فراخوان آمده است: «ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و در راستای تحقق اهداف سبک زندگی اسلامی و ایرانی و استفاده از قابلیت‌های طراحی، دوخت و تولید در عرصه لباس‌های مناسبتی، مذهبی، عاشورایی، ترویج هرچه بهتر شعائر دینی و تأثیر آن بر شئونات مختلف اجتماعی و فرهنگی جامعه و همچنین کارکرد آن در سبک زندگی اسلامی و ایرانی در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این نمایشگاه، تعظیم شعائر دینی و احیای فرهنگ غنی عاشورا در راستای وظایف محوله به کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور عنوان شده است. ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایده‌ها با نگاه دینی و طراحی لباس‌های مناسبتی، مذهبی و عاشورایی در گروه‌های سنی مختلف، تقدیر از زحمات پیشکسوتان، چهره های ماندگار و فعالان این عرصه در حوزه تولید و توزیع، بررسی نقش لباس و کاربرد آن در ایام محرم صفر و شیوه‌های انتقال فرهنگ عاشورا و نیز استفاده از علائم و نشانه‌های اقوام ایرانی در لباس‌های مذهبی، عاشورایی و جلوگیری از ترویج لباس نأمانوس و نامناسب در مراسم عزاداری و هیئت‌های مذهبی از دیگر اهداف ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی است.»

انتشار فراخوان طراحی پوستر ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی

فراخوان طراحی پوستر ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی نیز با هدف بهره‌مندی از همراهی هر چه بیشتر هنرمندان خلاق و طرح‌های نو و بدیع از سوی دبیرخانه این رویداد منتشر شد.

ستاد اجرایی ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی به‌منظور بهره‌مندی از حضور هنرمندان خلاق و طرح‌های نو و بدیع، طراحی پوستر نمایشگاه مذکور را با اعلام فراخوان عمومی و دعوت از هنرمندان و علاقه‌مندان به شکل مسابقه برگزار کرد.

نوآوری، خلاقیت، زیبایی بصری، پویایی و تکیه‌بر محور نمادهای اسلامی ایرانی و المان‌های عاشورایی و محرم از معیارهای اصلی طراحی پوستر نمایشگاه بود.

اعلام اسامی دبیرخانه‌های غیر متمرکز ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی

شهرهای بوشهر، تبریز، تهران (4 مؤسسه در تهران به عنوان دبیرخانه غیر متمرکز اعلام شده است)، اهواز، اصفهان، قم، کرمانشاه، مشهد و مازندران به عنوان دبیرخانه‌های غیر متمرکز ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی جهت تجمیع آثار شرکت‌کنندگان در این دوره از نمایشگاه از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور معرفی شدند.

انتشار فراخوان بخش مقالات ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی

فراخوان بخش مقالات ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی نیز به شکل مجزا از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور منتشر شد.

در بخش‌هایی از این فراخوان آمده بود: «ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی هم‌زمان با آغاز ماه محرم 1400 هجری شمسی برگزار می‌شود تا فرصتی مناسب را برای بروز و ظهور استعدادهای هنری طراحان و تولیدکنندگان پارچه و لباس در زمینه آئین و جریان عاشورایی را فراهم آورد. با توجه به اهمیت مبانی نظری مرتبط با هنرهای عاشورایی و معرفی جلوه‌های بصری و نمادها و نشانه‌های آئینی و در راستای آشنایی بیشتر و دقیق‌تر طراحان پارچه و لباس با زمینه‌ها و ظرفیت‌های بکر و اصیل مرتبط با جریان عاشورا، هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه، مجموعه مقالات برگزیده با مضمون عاشورا در یک ویژه‌نامه به چاپ خواهد رسید. علاقه‌مندان به شرکت در این بخش از نمایشگاه می‌توانند آثار خود را به نشانی mod.daneshgahi@gmail.com ارسال کنند.»

رونمایی از آثار طراحی‌شده برای تولید لباس عاشورایی با عنوان «نقش سرشک»

مراسم رونمایی از آثار طراحی‌شده برای تولید لباس عاشورایی با عنوان «نقش سرشک» در حاشیه و پیش از برپایی ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی، ساعت 15 روز دوشنبه ١٨ مردادماه با حضور جمعی از مدیران، رؤسا، طراحان و تولیدکنندگان پوشاک در فرهنگستان هنر برگزار شد.

مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این مراسم، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و 72 تن از یاران باوفای ایشان اظهار داشت: عاشورا تنها یک حادثه نبوده بلکه همواره فرهنگی دارای پیام ایثار، مقاومت، ازخودگذشتگی، رشد و بالندگی است.

او افزود: لباس یکی از مظاهر فرهنگی جوامع به شمار می‌رود و ما نیز بنا داریم به همت هنر طراحان و تولیدکنندگان، فرهنگ عاشورا در قامت لباس عاشورایی به مردم ارائه دهیم.

انتشار جدول وبینارهای علمی و کارگاه‌های آموزشی ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی

کارگاه‌های آموزشی و وبینارهای علمی با محوریت حماسه عاشورا در حاشیه ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی از 22 مرداد تا چهارم شهریور برگزار شدند.

این وبینارها با موضوعاتی همچون " بازتاب نمادهای اسطوره‌ای ایران در مراسم تعزیه"، "بوطیقایی روایی نقش و معنا در طراحی لباس و پارچه"، "خوانش نقش مایه اژدها در علم‌های عاشورایی ایران با رویکرد استحاله آیکونو گرافیک"، "معرفی نشانه‌های روایی عاشورا" و " کارکرد علمی مد پایدار در فرهنگ عاشورایی" از ساعت 19 تا 20 در بستر آنلاین و مجازی برگزار شد.

همچنین در بخش دیگری از فعالیت‌های جنبی این نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی از یکم تا چهارم شهریور ماه با موضوعاتی چون "استفاده از تکنیک‌های بافت تاپستری در بیان نمادهای عاشورایی"، "نحوه ایده گرفتن از مضامین عاشورایی در طراحی پارچه لباس"، "طراحی شال عاشورایی با تکنیک سوزن‌دوزی"  و "طراحی تی شرت‌های عاشورایی با تکنیک ترافارد" برگزار شدند.

برپایی مسابقه تصویرسازی طراحی لباس با تکیه بر نمادهای عاشورایی به شیوه مجازی

دبیرخانه ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی فراخوان بخش مسابقه تصویرسازی را با عنوان «طراحی لباس با نمادهای عاشورایی» منتشر کرد.

طی این فراخوان، زمان برگزاری مسابقه تصویرسازی لباس بانوان، یکشنبه 24 مرداد ماه و زمان برگزاری مسابقه تصویرسازی لباس آقایان نیز دوشنبه 25 مرداد ماه از ساعت 9 صبح تا ساعت 20 اعلام شده بود.

برپایی نشست خبری ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی

نشست خبری ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی، سه‌شنبه 30 شهریور 1400 با حضور مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران، محبوبه الهی دبیر علمی نمایشگاه و تنی چند از کارشناسان حوزه مد و لباس و اصحاب رسانه در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این نشست ضمن بیان تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی، فلسفه قیام عاشورا را زنده نگاه‌داشتن اسلام ناب محمدی و جریان سازی در مسیر فرهنگ عاشورایی برشمرد و اذعان داشت: حوزه پوشاک دارای ابعاد وسیع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تمرکز بر حوزه‌های مرتبط فرهنگی و به لطف هنر طراحان در تلاش است تا فرهنگ عاشورایی را در قامت لباس معرفی سازد.

پورشهابی با اشاره به کارگاه‌های آموزشی برگزارشده و مسابقه تصویرسازی در زمینه لباس عاشورایی تصریح کرد: خوشبختانه این بخش‌ها با استقبال درخور توجه و همراهی حدود هزار هنرجو و هنرمند روبرو شد و شاهد خلق آثاری در شأن قیام عاشورا با تکیه‌بر نمادهای عاشورایی بودیم حال‌آنکه طی برپایی محفلی با حضور تنی چند از تولیدکنندگان مقرر شد 100 طرح برگزیده جهت تولید انبوه به این بخش معرفی شود.

او گفت: ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی در بخش‌های متعددی همچون لباس اجتماع، چادر، پوشش سر، لباس مردانه، طراحی پارچه، مجموعه‌سازی و تصویرسازی برپا می‌شود؛ بیش از 100 اثر در نمایشگاه به نمایش درمی‌آیند و بالغ‌بر 12 مقاله نیز در بخش علمی دانشگاهی از سراسر کشور مورد داوری قرار می‌گیرند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از لغو برگزاری مسابقه زنده «از ایده تا اجرا» نیز خبر داد و افزود: نظر به دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا در این دوره از نمایشگاه امکان برگزاری مسابقه حضوری زنده وجود ندارد و این در حالی است که مسابقه تصویرسازی نیز پیش‌ازاین به‌صورت مجازی و با مشارکت بالغ‌بر 80 نفر برگزار شده بود.

آغاز به کار ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی در فرهنگستان هنر

مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی، ظهر روز چهارشنبه 31 شهریورماه با حضور مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و جمعی از طراحان، تولیدکنندگان، دانشگاهیان و کارشناسان حوزه مد و لباس در فرهنگستان هنر از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برگزار شد.

این رویداد با شعار «سیاه‌پوش گشت فلک از برای حسین(ع)» از امروز تا سوم مهرماه همه روزه از ساعت 10 الی 17 در فرهنگستان هنر به نشانی تهران، تقاطع خیابان ولیعصر(عج) و طالقانی میزبان علاقه‌مندان بود.

ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی در بخش‌های طراحی و دوخت لباس اجتماع بانوان، چادر، پوشش سر، طراحی و دوخت لباس مردانه، طراحی پارچه، مجموعه‌سازی، تصویرسازی و مقاله‌نویسی برپا شد.

بیش از 100 اثر در این دوره از نمایشگاه پس از داوری اولیه به نمایش درآمدند که در آئین اختتامیه رویداد، اسامی برگزیدگان هر بخش اعلام خواهد شد.