گروه مد و لباس هنرآنلاین: آتوسا حسین‌زاده از فعالان عرصه طراحی و ساخت زیورآلات و برگزیده جشنواره مد و لباس فجر، درباره شرایط حاکم بر این بخش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اغلب هنرمندان به شکل سفارشی فعالیت می‌کنند و کمتر شاهد برپایی نمایشگاه های انفرادی و گروهی در این زمینه هستیم.

او افزود: کرونا بر تمامی ابعاد زندگی افراد اثر گذاشت و یکی از مهم‌ترین نکات، کاهش چشمگیر فرصت‌های گردهمایی هنرمندان در نتیجه برپایی بسیاری از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های داخلی و خارجی بود. ما شاهد آنیم که برندهای بزرگ جهان در این حوزه نیز به روال قبل باز نگشته‌اند و شاهد رونمایی از مجموعه‌های جدید آنها در جشنواره‌ها و رخدادهای جهانی نیستیم.

این طراح و سازنده زیورآلات با اشاره به اینکه هنرمندان نیز مانند دیگر افراد بسیاری از عزیزان خود را از دست دادند و به لحاظ روحی تضعیف شدند، اذعان داشت: باید بپذیریم که با ضعیف شدن روحیه افراد و فشارهای روانی و استرسی که وجود دارد ناخودآگاه روحیه خلاقیت آنها هم از بین خواهد رفت و کمتر شاهد نوآوری‌های هنرمندانه خواهیم بود.

او گفت: ما طراحان و سازندگان زیورآلات، نقاش نیستیم که یک تابلو از دردها و رنج‌های موجود ترسیم کنیم و من باید اثری خلق کنم که حس خوب به مخاطب منتقل کند و برای او کاربرد داشته باشد.

حسین‌زاده در ادامه بیان کرد: در همین شرایط، برخی دوستان به دلیل همکاری با کمپانی‌های داخلی یا خارجی، فرصتی برای فعالیت‌های شخصی ندارند، برخی به آموزش روی آورده‌اند و عده‌ای هم واردات زیورآلات را از سر گرفته‌اند در حالی که زمانی از بهترین طراحان این حوزه بودند.

او افزود: به هر روی نگرانی‌های ناشی از کرونا، شرایط روحی را برای هنرمندان پیش آورده که بعضاً انگیزه کافی برای خلق اثر ندارند و خطر افزایش واردات زیورآلات در کوران بی‌حوصلگی هنرمندان در کمین است.

برگزیده جشنواره مد و لباس فجر در خاتمه تأکید کرد: با این همه برگزاری مسابقات، می‌تواند بسترهایی به منظور بازگرداندن انگیزه هنرمندان فراهم آورد البته به شرطی که برگزارکنندگان که اغلب آکادمی‌های معتبر هستند، به وعده ‌های خود در فراخوان‌هایشان عمل کنند و به درستی در مسیر بازگرداندن انگیزه به هنرمندان قدم بردارند.