گروه مد و لباس هنرآنلاین: مهدیه محمدی خجسته دارای مدرک سوزن‌دوزی درجه یک و فعال حوزه طراحی لباس و دوخت‌های سنتی، درباره روند فعالیت‌های خود و شرایط حاکم بر این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در دانشگاه طراحی و دوخت خواندم و از اواخر دهه 70 به تدریس در آموزش و پرورش و از کمی پیش‌تر در دانشگاه علمی کاربردی مشغول هستم.

محمدی خجسته در ادامه تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایم، حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادهایی بوده است که به ویژه در زمینه هنرهای سنتی برپا شده و همواره تلاش کردم با ایده‌های نو پا به این عرصه گذارم چرا که معتقد هستم آنچه امروز موجب هر چه بهتر دیده شدن این هنرها می‌شود، همین خلاقیت‌ها و سوق دادن آثار به سمت کاربردی بودن است.

این هنرمند عرصه سوزن‌دوزی اذعان داشت: البته یکی از نکات مهم انگیزشی در این عرصه، به ارمغان آوردن حس آرامش برای هنرمند عرصه سوزن دوزی است هرچند که این مهم شاخصه تمامی عرصه‌های هنری است.

او افزود: پایان‌نامه کارشناسی ارشدم در رشته طراحی پارچه و لباس در یکی از جشنواره‌های مد و لباس فجر با موضوع «ارزیابی تبلیغات و بازاریابی بر افزایش سطح فروش محصولات سوزن‌دوزی شده در صنایع دستی ایران» برگزیده شد که در فرایند انجام آن، پرسشنامه‌ای را نزد اساتید بزرگ حوزه سوزن‌دوزی و مد و لباس بردم و از آنها خواستم که به پرسش‌های موجود پاسخ دهند و نتیجه آنکه بازاریابی و تبلیغات یکی از مهم‌ترین عوامل فروش آثار هنرمندان است و اگر بنا داریم در سطح بین‌المللی فعالیت داشته باشیم، لازم است از روش‌های گوناگون تبلیغات برای معرفی هر چه بهتر هنرمندان و آثار هنری‌شان بهره گیریم.

محمدی خجسته تصریح کرد: در ارتباط با مقوله درآمدزایی از این مسیر نیز باید بگویم که گرفتن بازخورد و رسیدن به نقطه مطلوب اقتصادی زمانبر بوده و واقعیت این است که باید زمان بسیار زیادی صرف شود تا آثار هنرمند به قیمت واقعی فروش رود. البته یکی از نکات مهم در این زمینه آن است که متأسفانه قیمت گذاری روی آثاری که هم زمان و هم انرژی بسیاری از هنرمند می‌گیرند در بخش دوخت‌های سنتی معقول نیست و به زعم من باید در این زمینه تجدید نظر شود؛ در عین حال باید تبلیغات لازم برای این هنر انجام شود تا مخاطبان به ارزش و جایگاه واقعی آن پی برده و حاضر باشند برای خرید هزینه کنند.

او در خاتمه گفت: به عقیده من، همانطور که در حوزه هنرهای تسجمی، حراج‌هایی برگزار می‌شود و آثار هنرمندان با قیمت‌های بسیار بالا و قابل توجه در سطوح داخلی و بین‌المللی به فروش می‌رسند، چنین فرصت مشابهی باید برای آثار سوز‌ن‌دوزی و دوخت‌های سنتی ایرانی نیز فراهم شود.