گروه مد و لباس هنرآنلاین: هدی مولانا طراح لباس و از فعالان عرصه هنرهای تجسمی و دوخت‌های سنتی، هنرمندی است که طی سه ماه و نیم تلاش و ممارست، لباسی برگرفته از نقوش و دوخت‌های تاریخ لباس پیش از اسلام را به‌منظور رونمایی در دومین جشنواره نخ و نگاره هیما خلق کرده که این روزها در فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقه‌مندان است.

مولانا درباره روند فعالیت‌های خود در زمینه هنرهای سنتی و جزئیات لباس مذکور به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از چهار سالگی و به‌واسطه فعالیت‌های هنری مادرم، نخ و سوزن را پیش از قلم و کاغذ در دست گرفتم و همواره دوخت و دوز جزئی از سرگرمی‌های دوره کودکی‌ام بود.

او افزود: در دوره دبیرستان، رشته طراحی و دوخت را انتخاب کردم و وارد هنرستان شدم و از آن زمان، کار طراحی و دوخت لباس را انجام دادم هرچند که در دوره دانشگاه، رشته عکاسی و هنرهای تجسمی خواندم آن هم با علم به این موضوع که عکاسی در زمینه طراحی لباس می‌تواند روند فعالیت من را به سمت و سویی بهتر هدایت کند.

مولانا با اشاره به اینکه طی تحصیلات در دانشگاه، با فرم‌ها، رنگ‌ها و مبانی هنرهای تجسمی به خوبی آشنا شده و در حال حاضر در هر دو حوزه عکاسی و طراحی لباس فعالیت دارد، اذعان داشت: ممکن است در ظاهر هنر عکاسی و طراحی لباس ارتباطی با هم نداشته باشند اما باید دقت کنیم که در حوزه هنرهای سنتی و به ویژه دوخت‌های سنتی به دلیل برخی ناآشنایی‌ها با هنرهای تجسمی، اغلب افراد، پیشرو کار گذشتگان هستند درحالی‌که خلاقیت و نوآوری در هنرهای تجسمی جزئی از ارزش‌ها به شمار می‌رود پس من تلاش می‌کنم سوزن‌دوزی‌های قدیمی را در قالب کارهای نو و با پشتوانه نقوش کهن پیش برم.

این هنرمند جوان عرصه دوخت‌های سنتی و طرحی لباس در ادامه تأکید کرد: اساتید هنرهای سنتی نسبت به بحث نوآوری در آثار مقاومت دارند و نگران از بین رفتن هویت و اصالت کارها هستند اما در چنین شرایطی نیز می‌توان با تکرار کار گذشتگان اجراهای جدیدتر و مرغوب‌تری داشت از اینرو به نظر می‌رسد کُند بودن پیشرفت عرصه هنرهای سنتی در قیاس با هنرهای تجسمی این است که در برابر اهداف آوانگارد و نوآوری مقاومت می‌کند و مسیر برای جلب نظر و مشارکت نوجوانان و جوانان به همین واسطه کمی دشوار به نظر می‌رسد.

مولانا همچنین درباره جزئیات لباسی که به‌منظور رونمایی در دومین جشنواره نخ و نگاره هیما طراحی کرده، دوخته و آن را مزین به سوزن‌دوزی‌های ایرانی کرده است توضیح داد: از سال نخست با نمایشگاه نخ و نگاره هیما آشنا بودم و پس از آنکه متوجه شدم در دوره دوم، بخش طراحی لباس نیز به جشنواره افزوده خواهد شد، 6 اثر زنانه و 6 اثر مردانه را بر اساس تاریخ لباس‌های دوره ساسانی و برخی دیگر از ادوار تاریخی پیش از اسلام طراحی کردم.

او افزود: قرار بود در مرحله نخست یک لباس زنانه و مردانه سِت جهت رونمایی در نظر گرفته شود اما درنهایت یکی از لباس‌های زنانه با سوزن‌دوزی دست که مستقیم روی خود لباس انجام شده بود، در این دوره رونمایی شد. از همان بدو امر، پروپوزال و اهداف از انجام این کار را نوشتم، مستندات را ارائه کردم و درنهایت با موافقت برگزارکنندگان لباس را به تاریخ 15 مرداد تحویل برگزارکنندگان جشنواره دادم.

01dae600-d800-4108-893d-0f66c754b4df

 تصویری از لباس رونمایی شده در دومین جشنواره نخ و نگاره هیما به سفارش گروه هنرهای سنتی و صناعی  هیما

 

مولانا در خاتمه تصریح کرد: به‌زعم من این لباس دارای شناسنامه است و هدف من از دوخت و ارائه چنین لباسی تأکید بر این نکته بود که هرگاه در سطوح بین‌المللی نمایندگانی از بانوان ایرانی حضور دارند، لباسی را بر تن کنند که علاوه بر پوشانندگی، حامل حس زنانگی و اصالت ملی باشد و این‌گونه سفیر شایسته و درخوری برای کشور عزیزمان باشند.