گروه مد و لباس هنرآنلاین: زینب‌سادات عارفی با نام هنری محبوب عارفی، بالغ بر 50 سال است در عرصه سوزن‌دوزی و دوخت‌های سنتی ایرانی فعالیت می‌کند و از سنین نوجوانی پا به این عرصه گذاشته است.

عارفی درباره شرایط حاکم بر دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی طی سال‌های اخیر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: باید باور داشته باشیم که بخش اعظمی از هنر سوزن‌دوزی در جهان، مرهون هنر ایران زمین است که از دیرباز، هنرمندان بسیاری در این عرصه مشغول به فعالیت بوده و با سوزن‌دوزی روی نقوشی بی‌بدیل و منحصر بفرد، نشان‌هایی جاودانه در تاریخ هنر ایران و جهان از خود بر جای گذاشته‌اند.

او در ادامه با تأکید بر لزوم توجه به نقوش کاربردی در این عرصه در کنار توجه به ماهیت دوخت‌ها و سوزن‌دوزی‌ها اذعان داشت: در این میان، نیاز است فعالیت‌های جدی و عمیق در زمینه پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای  با موضوع نقوش سوزن‌دوزی‌های ایرانی به انجام رسد چرا که نسل جدید دغدغه‌مند دراین حوزه با تأکید بر لزوم بکارگیری نقوش ایرانی و اسلیمی باید با ماهیت و چیستی آثار آشنا شود.

عارفی افزود: همواره خطر فراموش شدن طرح‌ها و نقوش سنتی ایرانی وجود داشته حال آنکه به دلیل تنوع بسیار بالا در این نقوش در راستای تنوع فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی کشورمان، نسل جوان امروز با گنجینه‌ای از نقوش مواجه است اما نباید از این نکته غافل باشیم که علی‌رغم ثروت عظیم موجود، به دلیل تبلیغات برخی برندهای اروپایی، نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به این عرصه جذب و مجذوب نقوش اروپایی می‌شوند و همین مسئله یک خطر جدی برای سوزن‌دوزی اصیل ایرانی به شمار می‌رود.

این هنرمند پیشکسوت با تأکید بر اینکه نقوش ایرانی از سرمایه‌های هنر ایرانی به شمار می‌روند، تصریح کرد: بسیاری از هنرهای تجسمی همچون نگارگری و کاشی‌کاری، مملوء از نقوش اسلیمی و ایرانی هستند که هر کدام می‌توانند به عنوان یک منبع الهام مورد توجه قرار گیرند هر چند که لازمه پرداخت حرفه‌ای به این بخش نیز پژوهش بوده و من بشخصه، هر بار در سفر به هر کدام از مناطق کشور یا طی سفرهای خارجی، تلاش کردم ضمن بازدید از موزه‌ها و یا مراکز نگهداری و فروش آثار هنری قدیمی، کنکاش بیشتری روی هویت نقوش داشته باشم تا با دقت نظر بیشتر، متوجه جایگاه نقوش ایرانی در آن آثار شوم.

عارفی که بخش مهمی از فعالیت هنری خود را معطوف به زر دوزی و سرمه‌دوزی کرده است در ادامه به تاریخچه غنی این هنرها به ویژه طی ادوار گوناگون تاریخی اشاره و تصریح کرد: در حال اتمام مراحل نگارش کتابی با عنوان دوخت های زردوزی سلطنتی هستم که حاصل سالیان سال تحقیق، مشاهده و پژوهش در این زمینه بوده است.

این هنرمند در خاتمه بر لزوم کاربردی بودن آثار و محصولات دارای دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی در راستای کمک به گردش اقتصادی این بخش تأکید کرد.