گروه مد و لباس هنرآنلاین: الهه بابالو فعال و مدرس عرصه مد و لباس و همچنین دوخت‌های سنتی درباره فعالیت‌های خود و شرایط موجود در این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: فعالیت در زمینه صنایع‌دستی را با گلدوزی آغاز کردم و در ادامه به موضوعاتی همچون دوخت‌های فانتزی و برخی دوخت‌های سنتی همچون ژور دوزی و شبکه‌دوزی پرداختم.

او در توضیح هنر ژوردوزی بیان کرد: این دوخت یکی از دوخت‌های سنتی ایران است که معمولاً روی پارچه‌هایی که تاروپودی منظم دارند انجام می‌شود. در ادامه باید محل ژوردوزی را روی پارچه مشخص کرد و پس از نخ کشی پارچه به‌اندازه لازم، دوخت را انجام داد.

بابالو در ادامه با اشاره به یکی از مشکلات موجود در میان فعالان عرصه صنایع‌دستی و دوخت‌های سنتی بیان کرد: برای خلق یک اثر هنری از طراحی و دوخت یک لباس گرفته تا اجرای نوعی از سوزن‌دوزی روی پارچه و لباس، هنرمند و خالق اثر باید زمان و انرژی بسیار زیادی را به کار گیرد و فارغ از مواد و متریالی که آن هم در نوع خود هزینه‌بر است، هزینه جسمی و روحی قابل‌توجهی را در این مسیر بپردازد.

او افزود: درعین‌حال مردم به دلیل آگاهی نداشتن از فرایند تولید یک اثر هنری اغلب باقیمت نهایی آثار و محصولات به‌ویژه در حوزه هنرهای سنتی مشکل دارند که به زعم من این مسئله نیازمند اطلاع رسانی و افزایش دانش عمومی نسبت به زحمات و دشواری‌های کار هنرمند در حوزه صنایع دستی است.

این فعال و مدرس عرصه دوخت‌های سنتی با تأکید بر لزوم تبلیغات در راستای افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با فرایند تولید آثار و محصولات صنایع‌دستی اظهار داشت: در سال‌های اخیر و با رشد تکنولوژی و ارتقاء ماشین‌آلات، بسیاری از هنرهای دستی همچون فرش‌بافی و دوخت‌های سنتی دچار بحران شدند، خیلی‌ها شغل‌هایشان را از دست دادند و برخی هنرها با خطر انقراض مواجه شدند درنتیجه از جنبه‌ها و زوایای مختلف نیاز است که به افزایش تبلیغات در این حوزه توجه شود.

بابالو تصریح کرد: یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که باید در حوزه صنایع‌دستی و دوخت‌های سنتی موردتوجه قرار گیرد، لزوم توجه به هنرهای دستی است که با ذائقه و سلیقه متولدین اواخر دهه 70 و دهه 80 همسو باشد از همین رو بشخصه تلاش کردم با ارائه برخی آیتم‌های آموزشی همچون اجرای دوخت‌های فانتزی و تزئینی روی لباس کودکان و نوجوانان، توجه این طیف را به هنرهای دستی و خلاقه جذب کنم.

او در خاتمه بر لزوم توجه هر چه بیشتر به برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های هنری در شرایط کرونایی خبر داد و گفت: این رویدادها بستر مناسبی را به منظور هم‌افزایی و گردهم آوردن هنرمندان حتی در فضای مجازی با هدفی مشترک فراهم می‌آورد و امید است شاهد افزایش توجه به این مهم در آینده نزدیک باشیم.