گروه مد و لباس هنرآنلاین: پای سخن از عرصه‌‌ پرکشش، معناگرا و چندوجهی‌ مد و لباس در میان است؛ پدیده‎ای که ریشه در تاریخ، فرهنگ، هویت و تمدن این مرزوبوم دارد. مقوله‌ای که از سویی دیگر الزام جامعه بشری بوده و نماد انتساب هر یک از افراد به کیش و قوم، اقلیم و جغرافیایی خاص به شمار می‌رود.

جریان مد و لباس نه‌تنها در ایران که در سایر نقاط جهان به‌عنوان یکی از عناصر هویت‌بخش به شمار می‌رود حال‌آنکه در کشور ما به دلیل تغییر در ساختارهای حاکمیتی در مقاطع مختلف تاریخ پر فرار و نشیب آن، بیش از هر نقطه‌ای دیگر در این کره خاکی دستخوش تغییر و تحول شده و از همین رو بحث و تفسیر درباره آن از میزان اهمیت بالایی برخوردار است.

با بررسی رخدادهای عرصه مد و لباس طی سال‌های اخیر درمیابیم که با توجه به فرهنگ و چارچوب‌هاى فکرى و اعتقادى جامعه و از سوی دیگر تحول و توسعه تدریجی در تمامی ابعاد حوزه مد و لباس همچون طراحی، الگوسازی، دوخت، تولید، برندسازی، فروش و همچنین عرصه‌های نظری وابسته به این حوزه همچون روانشناسی، جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی، شاهد ظهور و بروز دستاوردهای گوناگون و همچنین تجلی شکلی از تحول و نوآوری به‌صورت تدریجی در جریان مد و لباس کشور بوده و هستیم.

این در شرایطی است که مدگرایى مثبت به معناى اقتباس از پیشرفت‌هاى دیگران و به کار بردن دستاوردهاى مثبت، ضمن برطرف ساختن کاستى‌هاى این عرصه، میل به خودآرایى و زیباسازى را که امرى فطرى به شمار می‌رود بیش‌ازپیش در میان آحاد جامعه زنده نگه‌داشته و از همین رو بازار مناسب و مساعدی را برای فعالان عرصه مد و لباس در تمامی بخش‌ها متصور ساخته است.

خوشبختانه در سایه تفکری سازمان یافته و آینده‌پژوه، بیش از یک دهه است که موضوع مد و لباس کشور در مجلس شورای اسلامی، هیئت دولت و از سوی بخش خصوصی بیش از پیش مورد توجه قرارگرفته و امید است این روند در دولت جدید نیز به شکلی دلسوزانه‌تر، تخصصی‌تر و همه‎جانبه پیگیری شود.

تاکنون با تأسیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ذیل معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش شده تا در سایه اهداف کلانی همچون حفظ و تقویت فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی، ارج نهادن، تبیین، تثبیت و ترویج الگوهای بومی و ملی و همچنین هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک بر اساس طرح‌ها و الگوهای داخلی، این جریان مهم فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی به سمت‌وسوی درست و قاعده‌مند هدایت شود که بی‌شک اگر تلاش و همت هنرمندان و صنعتگران در بخش خصوصی نبود، هیچ‌یک از این آرمان‌ها فرصتی برای ظهور و بروز نمی‌یافتند.

طی سال‌های گذشته، به همت هنرمندان، دانشگاهیان و صنعتگران پویا در عرصه مد و لباس و در سایه‌ حمایت و نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تلاشی به انجام رسید تا حتی با پذیرش قالب‌های امروزی و متناسب با شرایط فرهنگی فراگیر جهانی که موردتوجه و پسند به‌ویژه نسل جوان است، شرایطی ایجاد شود که چه در فرم و شکل ظاهری طراحی و چه در محتوای به‌کاررفته در بطن و زمینه لباس، ردپایی از پیشینه تاریخی و فرهنگی جامعه ایرانی و مواردی که به باور بومی و اعتقادی مردم ایران‌زمین مرتبط است به چشم خورد.

به عبارتی تلاش شد تحولات در عرصه طراحی صنعتی و هنری لباس، بومی‌سازی شده و اگر در قالب و فرم ظاهری از الگوی جهانی تبعیت می‌کند، حداقل روح و باور ایرانی در آن جاری و ساری باشد.

این موضوع آنجایی از اهمیت بیشتر برخوردار خواهد شد که به دلیل واردات فرهنگی در عصر جهانی‌شدن آن‌هم به معنای ایجاد فرصت‌های تبادل فرهنگ‌ها و همچنین مشکلات متعدد اقتصادی ناشی از تحریم‌ها طی سال‎های اخیر، لازم بود از این مهم مراقبت شود که متناسب با سرعت علم و تکنولوژی، ثروت‌های ملی و داشته‌های قومیتی خود را به ورطه فراموشی نسپاریم و این میراث فرهنگی را فدای حس تنوع‌طلبی رسانه‌ای در انتخاب سبک پوشش نکنیم.

به هر روی در سپهر ارتباطی، توسعه و ترویج هر جریانی برای مردم با همراهی و پویایی رسانه‌ها محقق می‌شود و با توجه به قدرت رسانه‌ای لباس در معرفی فرهنگ‌ها، هنجارها و ارزش‌های هر جامعه باهدف ارتقای بینش زیبایی‌شناسانه مردم، کشور ما ایران همواره از ظرفیت‌های بسزایی در امر ایجاد قدرت و ثروت مبتنی بر مقوله مد و لباس برخوردار بوده و است.

در این میان، بدون شک تداوم روند تولید و انعکاس آثار آموزشی و پژوهشی از سوی اساتید دانشگاه، پژوهشگران و محققان حوزه مد و لباس و همچنین برگزاری رویدادهای متعدد ملی و بین‌المللی در این عرصه، علاوه بر غنا بخشی به این عرصه که داعیه پرداخت علمی به این حوزه خطیر را دارد، بر تعامل و تبادل‌نظر میان فعالان و صاحب‌نظران با سایر بخش‌های دولتی و خصوصی مؤثر بوده و به طرح موضوعاتی کاربردی در سروسامان بخشیدن به بازار عرضه و تقاضا در این عرصه کمک شایان توجهی خواهد کرد.