گروه مد و لباس هنرآنلاین: هنرهای سنتی و صنایع دستی با دارا بودن وجوه تمثیلی و بازتابنده فرهنگ و تاریخ کشورمان، در عین حال کاربردی بودن آثار منقول و غیرمنقول و حتی آثاری که در گروه هنرهای جاری در زمان قرار دارند همچون موسیقی و نمایش‌های سنتی در شرایط کنونی به واسطه تداوم شیوع کرونا در سراسر کشور و مشکلات قابل توجه اقتصادی و فرهنگی، باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این مطلب دو خبر از حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی پس از طرح نام وزیر پیشنهادی جدید را بخوانید:

عبدالحسین کفیری مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز گذشته اعلام کرده است: به استناد بند پ و تبصره یک ماده ۳ «قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع"دستی» مصوب مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون مذکور مصوب هیئت وزیران، دستورالعمل نحوه صدور پروانه فعالیت فروشگاه‌های انحصاری هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ایران ابلاغ خواهد شد.

به گفته او، این دستورالعمل به ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان­‌ها به منظور دریافت پیشنهادها و نظر بخش خصوصی مرتبط  از جمله اتحادیه­ ها، فعالان حوزه فروش و ... ارسال شده و در نهایت پس از جمع‌­بندی به منظور اجرا ابلاغ خواهد شد. در این دستورالعمل به تمام ارکان، اجزا و فرآیندهای نحوه صدور پروانه فعالیت فروشگاه‌های صنایع‌دستی همچنین موضوع رسیدگی به شکایات با جزئیات پرداخته شده و شرایط و ضوابط اختصاصی نشان اعتماد در سه سطح ۱، ۲ و ۳ در این دستورالعمل لحاظ شده است.

عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارتخانه مذکور نیز با حضور در مجلس شورای اسلامی ضمن برگزاری نشست با اعضای کمیسیون صنایع و معادن و نیز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با نمایندگان دیدار و در حضور آن‌ها به تشریح برنامه‌های خود پرداخت و به سوالات آنان پاسخ داد.    

روح‌الله عباس‌پور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس پس از این دیدار اظهار داشته است که ضرغامی در حوزه صنایع‌دستی بر موضوع مشاغل داخلی تاکید بسیار داشت و معتقد بود که می‌توان با استفاده از ظرفیت زنان خانه‌دار زمینه توسعه صنایع‌دستی را فراهم کرد.

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس نیز از تاکید اعضای کمیسیون بر ضرورت تقویت گردشگری سلامت در نشست با وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر داد و گفت: اعضای کمیسیون بهداشت بر ضرورت توجه جدی وزیر گردشگری به توریسم و گردشگری سلامت و همچنین احیای بناهای تاریخی و صنایع دستی تأکید کردند.