گروه مد و لباس هنرآنلاین: المپیک، عرصه‌ای است که به جهت تنوعی که در رشته‎های ورزشی در آن وجود دارد و طیف وسیعی از مخاطبان در مقطع برگزاری این رویداد نسبت به آن توجهشان جلب می‌شود، علاوه بر موضوع ورزش قهرمانی و مطرح بودن یک رویداد رقابتی، جنبه فرهنگی و معرفی ظرفیت‌های تمدنی یک جامعه در آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

موضوع رونمایی از لباس کاروان ورزشی ایران در این رویداد را مقایسه کنید با لباس ملی پوشان فوتبال ایران که با وجود آنکه طیف خاصی از مردم طرفدار این ورزش هستند اما آنچنان حساسیتی نسبت به لباس تیم ملی وجود دارد که به دفعات مسئولان مجبور به رفع نواقص و اصلاح اجزای تشکیل دهنده، فرم و رنگ آن می‌‌شوند.

به طور قطع، برای عرصه خطیری به نام المپیک این حساسیت‌ها دو چندان مضاعف بوده و انتظار می‌رود حتی در شرایط کرونا که بهانه‌ای است برای لغو بسیاری از رویدادها از جمله رویدادهای فرهنگی و هنری، مسئولان آنچه را که به عنوان لباس کاوران ورزشی ایران در المپیک طراحی و تولید کرده‌اند، پیش از آغاز رسمی این مسابقات حتی از طریق ظرفیت‌های متنوع رسانه‌ای در معرض دید و نقد و نظر مردم، جامعه ورزشی و کارشناسان این حوزه قرار دهند تا در فرصت باقی مانده اشکالات احتمالی موجود در طراحی و دوخت آنها مرتفع شود.

رونمایی از لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو بر اساس شنیده‌ها و اخبار منتشر شده از سوی کمیته برگزاری این رویدادها به مراسم رژه کاروان موکول شده و در این میان جای طرح این پرسش باقی مانده که جایگاه نقد و نظر مردم، طراحان لباس و جامعه ورزشی درباره لباس کاروان ایران تا پیش از آغاز المپیک توکیو کجای این ماجرا بوده است؟

چنین رفتاری از سوی مسئولان کمیته ملی المپیک که بخشی از آن به بهانه موضوع کرونا مطرح شده باشد بر اساس یک احتمال از سوی جامعه طراحان مد و لباس تنها به مثابه این امر تلقی می شود که ابتدا موضع مثبت و منفی این جامعه برای ایشان محلی از اعراب ندارد و در ثانی قصد ایشان آن است که این جامعه را در مواجه با آنچه طراحی و تولید شده است در مقام عمل انجام شده قرار داده تا هیچ فرصتی برای تجمیع آراء و استفاده از اظهار نظرات کارشناسی این جامعه باقی نماند.

به هر روی، نصرالله سجادی سرپرست کاروان اعزامی ایران به المپیک توکیو طی روزهای اخیر اعلام کرد که برنامه‌ای برای رونمایی از البسه وجود ندارد و در همان محل برگزاری بازی‌ها و ورزشگاه انجام رژه، این مهم صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که کمیته ملی المپیک برای طراحی لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ از روزهای پایانی سال 1397 فراخوانی را منتشر کرد و در این متن از هنرمندان و فعالان این عرصه خواست تا در راستای شناساندن هنر طراحان ایرانی و حمایت از جامعه هنرمندان طراحی لباس، آثار پیشنهادی خود را برای البسه رسمی کاروان جمهوری اسلامی ایران در المپیک توکیو2020 به کمیته برگزاری این رویداد ارسال کنند.

به هر روی، کاروان ورزشی ایران با ۶۷ سهمیه (۵۶ سهمیه مردان و ۱۱ سهمیه بانوان) در آوردگاه توکیو به میدان می‌روند و کیودو خبرگزاری رسمی ژاپن نیز اعلام کرده است که با توافق دولت ژاپن و کمیته بین المللی المپیک، مسابقات المپیک توکیو با یک سال تأخیر از ۲۳ جولای ۲۰۲۱ برابر با یکم مرداد سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

پیش از این قرار بود بازی های المپیک توکیو از ۲۴ جولای تا ۹ آگوست ۲۰۲۰ (۳ تا ۱۹ مرداد ۱۳۹۹) و بازی های پارالمپیک هم از ۲۵ آگوست تا ۶ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۰ مرداد تا ۱۶ شهریور ۱۳۹۹) برگزار شود اما به دنبال شیوع سریع ویروس کرونا، کمیته بین‌المللی المپیک و سازماندهندگان المپیک توکیو این تاریخ را به تعویق انداختند.