گروه مد و لباس هنرآنلاین: بیتا بهرامی قصر، رئیس هیات‌ مدیره این انجمن با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: انجمن صنفی طراحان و دوزندگان رودوزی‌ها و آرایه‌های تزئینی مد و لباس با هدف حمایت، توسعه، گسترش و توجه به حوزه هنرهای تزئینی در امر پوشش از تاریخ 31 خردادماه به‌طور رسمی آغاز به کار کرده است.

او افزود: در این راستا از کلیه فعالان و علاقه‌مندان به عرصه‌هایی همچون سوزن‌دوزی، طراحی پارچه، انواع رودوزی‌ها، بافندگی، چاپ دستی و دیجیتال روی پارچه و دیگر هنرهایی که دارای جنبه‌های تزئینی هستند دعوت به عمل می‌آید تا با عضویت در این انجمن، نقش خود را در مسیر ساماندهی وضعیت موجود به‌درستی ایفا کنند.

بهرامی قصر همچنین به رویکرد انجمن در توسعه برخی دیگر از آرایه‌های تزئینی همچون خوشنویسی، نگارگری، تذهیب و فلزکاری اشاره کرد.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر، مسئله لزوم حفظ و احیای میراث فرهنگی و هنری کشور در ابعاد گوناگون ازجمله حوزه پوشش به طور جدی در بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی مطرح بوده که از این میان، موضوع آرایه‌های تزئینی همچون انواع دوخت‌های سنتی و رودوزی‌های ایرانی از جایگاه و اهمیت بسزایی برخوردار بوده‌اند.

حال‌آنکه به گواه تاریخ، هویت و اصالت فرهنگی از رهگذر مؤلفه‌هایی قابل بازیابی و تعریف است که در هر حوزه جغرافیایی و بستر فرهنگی فناناپذیر بوده و حتی در صورت از بین رفتن مصادیق و مظاهر آن‌ها، هم‌ردیف با زندگی و کار و روزمرگی افراد یک جامعه به شکل مستقیم یا غیر مستقیم دربردارنده و برآیند سیر تحول اعتقادی، باورهای بومی و اقلیمی مردمان هر منطقه باشد که در این میان، نقش و جایگاه آرایه‌های تزئینی همچون دوخت‌های سنتی به شکلی پررنگ درتمام شئون زندگی مردمان ایران عیان و مشهود است.