گروه مد و لباس هنرآنلاین: موضوع حفظ مالکیت معنوی و ماجرای لزوم صیانت از هویت آثار و محصولات گوناگون به‌ویژه در عرصه فرهنگ و هنر، داستان امروز و دیروز نیست.

مرکز مالکیت معنوی در ذیل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قوه قضائیه سالیان سال است که حقوقی را به صاحبان آثار می‌دهد تا حق بهره‌وری از فعالیت‌های فکری و ابتکاری خود را به انحایی داشته باشند، به یک اثر یا محصول، ارزش اقتصادی و قابلیت دادوستد بخشیده شود و درعین‌حال حقوق پدیدآورندگان آثار ادبی یا هنری یا مالکیت ادبی و هنری معروف به حق مؤلف یا حق تکثیر، حق اختراع، حقوق بر مشتری مانند سرقفلی حق تاجران و صنعتگران نسبت به نام، علائم تجارتی و صنعتی و اسرار تجاری معروف به مالکیت تجارتی و صنعتی را در قالب مالکیت‌های فکری فراهم سازد.

در عین حال نظام حقوق مالکیت فکری، مجموعه‌ای از ارزش‌ها، اصول، قواعد، مقررات و نهادهای نسبتاً منسجمی است که در بستر فرهنگی، علمی و تاریخی کشورهای متعدد صنعتی برای حل معضل مشخصی در حوزه اقتصاد و علم و فناوری و همچنین در امور ادبی و هنری شکل‌گرفته و توسعه‌یافته است.

حال‌آنکه حتی اگر بر این مهم قائل باشیم که مالکیت فکری یا معنوی درصدد ایجاد شهرت یا تقویت فرهنگ نیست، بلکه درصدد این است که راهکاری برای تأمین هزینۀ دانش فراهم آورد نیز تبیین چنین موضوعی در سازمان‌های و نهادهای دولتی به‌منظور حفظ و حراست از حقوق صاحبان آثار، امری لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

طی روزهای اخیر معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اضافه شدن گروه جدید «حفظ حقوق مالکیت معنوی» در چارت جدید و مصوب معاونت صنایع‌دستی کشور خبر داده و اذعان داشته با توجه به بازنگری،‌ اصلاح و تکمیل وظایف و مأموریت­‌های معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، موضوع ایجاد گروه "حفظ حقوق مالکیت معنوی" با اولویت، از ماه‌­ها پیش در دستور کار این معاونت قرار گرفت و‌ در لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌صورت کامل قرار گرفت.

به گفته پویا محمودیان، در چارت جدید معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی "گروه حفظ حقوق مالکیت معنوی" با هدف حفظ و صیانت از طرح‌­ها، نقوش، خلاقیت، نوآوری، روش‌­­ها، تکنیک­‌های تولید و همچنین دانش سنتی ایجاد و تشکیلات تفصیلی ستاد وزارتخانه از جانب سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شده است.

بااین‌همه، افزودن گروه «حفظ حقوق مالکیت معنوی» در چارت جدید معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، فارغ از آنکه در این مقطع خبری خوش برای فعالان این عرصه به شمار می‌رود اما جای طرح این پرسش را باقی می‌گذارد که نبود چنین گروهی در این حوزه تاکنون چه توجیهی می‌تواند داشته باشد.