گروه مد و لباس هنرآنلاین: نمایشگاه هنرهای سنتی «گنجینه مانا» متشکل از آثار 40 هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای سنتی در رشته‌هایی همچون دوخت‌های سنتی و تزئینی، طراحی نقوش و چاپ، زیورآلات، معرق و منبت، تراش بلور و شیشه، میناکاری، گچ‌بری، طراحی فرش، نقاشی روی شیشه و سفال و آینه کاری، عصر روز سه شنبه هشتم تیرماه با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن نامورمطلق رئیس فرهنگستان هنر، نیکنام حسینی پور مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ایران، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و جمعی از هنرمندان پیشکسوت عرصه هنرهای سنتی آغاز به کار کرد.

نیکنام حسینی پور در ابتدای این مراسم با زنده نگاه داشتن یاد و خاطره هنرمند فقید استاد الله وردی افراش و تأکید بر اینکه جایگاه هنرهای سنتی به عنوان بخشی هویت بخش در تمام تاریخ مورد توجه بوده است، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از فرهنگ، هنر و تاریخ این سرزمین با تاریخ پیوند خورده و نمی‌توان از هنرهای سنتی صحبت کرد و از تاریخ نگفت چرا که هنرهای سنتی تاریخ تحول و تطور تاریخی این مرز وبوم را نشان می‌دهد.

او افزود: خلق کنندگان این آثار با ذهن خلاق خود و دستهای پرتوان از اجسام مختلف هنرهای بدیع و دستی را شکل می‌دهند یعنی هم ذهن هنرمندی دارند وهم دستانی هنرساز و تا چه میزان باید هنرمند باشید که این توازن را میان ذهن ودست فراهم کنید و چه بسا بتوانیم بگوییم اینها کیمیاگر هستند.

افتتاحیه نمایشگاه هنرهای سنتی در فرهنگستان هنر

مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت با اشاره به اینکه هنرهای سنتی در تمام شئون زندگی روزمره نمود دارند، بیان کرد: می‌خواهم از اینجا بین این هنرها و صنایع خلاق و شهرهای خلاق که در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به همت جناب آقای حسینی وهمکارانشان در معاونت و وزارتخانه انجام شد، پیوند بزنم چرا که اقدام بسیار هوشمندانه‌ای بوده که به صورت بین‌المللی توسط یونسکو در سطح جهان در حال انجام است.

او گفت: شهر خلاق به معنای محیط فرهنگی واجتماعی است که در آن امکان تحقق استعداد و خلاقیت افراد یعنی شهروندان فراهم است و در آن، بازار هنرها و صنایع فرهنگی نسبت به سایر ابعاد اقتصادی از اهمیت و موقعیت بالاتری برخوردار است پس با توجه به تنوع گسترده فرهنگی در ایران و بسترهای مناسبی که وجود دارد، توجه به اقتصاد فرهنگ و هنرهای سنتی که استعداد هر بخش از کشور را نشان می‌دهد، می‌تواند باعث اشتغال زایی شود چرا که هنر زایش دارد و زبان هنر زبان صلح، آرامش و دوستی است.

حسینی‌ پور تصریح کرد: سوگمندانه باید اشاره کنم که این هنرها متأسفانه در حال کم فروغ شدن هستند  درحالی که آن‌ها می‌توانند نقش مهمی در اشتغال و صادرات و ارز آوری داشته باشند اما قوانین دست و پاگیر وبی‌دغدغه بودن بسیاری از نهادهای متولی، باعث شده ما یکی یکی این هنرمندان را از دست بدهیم بدون اینکه جایگزینی داشته باشند. در عین حال مهم‌ترین دغدغه ما در حوزه هنرهای سنتی بحث آموزش است و اینکه چگونه این هنرها به نسل جدید منتقل می شوند چرا که بخش عمده آنها، خودساخته هنرمند است ویا سینه به سینه منتقل شده اند.

مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت  با اشاره به اهمیت چرخه اقتصادی این نمایشگاه گفت: فروش آثار هنری هنرمندان پیشکسوت در این نمایشگاه حائز اهمیت بوده و بر همین اساس از تمامی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی هنری مرتبط و بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های خصوصی دعوت می‌شود تا به منظور خرید این آثار ارزشمند اقدام کنند.

بهمن نامورمطلق رئیس فرهنگستان هنر نیز در سخنانی، تاریخ را یک دیکتاتور مستبد دانست و گفت: فرصت زندگی کردن برای آدم‌ها به صورت محدود وجود دارد و بیشتر باید تجربه کرد. اما قشر هنرمندان پیشکسوت‌ هیچ زمان پیری به خود نمی‌بینند، البته پیر می‌شوند اما پیری به خود نمی‌بینند. اگر قشر جوان تولید محصول می‌کنند که خیلی هم خوب است اما پیشکسوتان، انسان و تولیدکننده تربیت می‌کنند. هنر ایران با احیا شدن نظام استاد شاگردی، احیا می‌شود که در نهایت منجر به احیای هنرهای سنتی خواهد شد بنابراین اگر بخواهیم سیطره هنرهای سنتی را حفظ کنیم، پیشکسوتان می‌توانند به ما کمک کنند.

او با تأکید بر اینکه فرهنگستان هنر در مسیر سیاستگذاری در عرصه فرهنگ و هنر نقشی مؤثر و بسزا دارد تصریح کرد: یکی از گروه های هفتگانه موجود در این فرهنگستان به عنوان هنرهای سنتی نام گرفته که در حوزه سیاستگذاری و آموزش گامی جدی بر می‌دارد تا نظام استاد شاگردی احیا شود. حال آنکه طرح تاسیس دانشگاه فرشچیان که برای احیای این نظام پدید آمد و از همین گروه «هنرهای سنتی» نشأت گرفته است.

افتتاحیه نمایشگاه هنرهای سنتی در فرهنگستان هنر

در پایان این مراسم و پیش از افتتاح نمایشگاه هنرهای سنتی «گنجینه مانا» هنرمندان پیشکوست حاضر در جمع با لوح سپاس قدردانی شد.

نمایشگاه هنرهای سنتی «گنجینه مانا» به همت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت در مؤسسه فرهنگی هنری و پژوهشی صبا و به میزانی فرهنگستان هنر طی روز گذشته آغاز به کار کرد و تا 19 تیرماه ادامه دارد.