گروه مد و لباس هنرآنلاین: مساله مد و لباس از آنجایی در تمامی اعصار و قرون حائز اهمیت بوده است که یکی از مؤلفه‌ها برای شناخت هر چه بهتر جهان پیرامون به شمار رفته و از سویی دیگر بازار مد و لباس با گردش مالی قابل‌توجه، یکی از معدود پدیده‌های اجتماعی به شمار می‌رود که به‌شدت بر تمامی حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و هنری اثرگذار است.

مقوله مد و لباس به دلیل دارا بودن ویژگی بینا رشته‌ای و حتی در مهم‌ترین ابعاد، پرداخت مستقیم به موضوعات روان‌شناختی و جامعه‌شناختی، ازجمله عرصه‌هایی است که به‌سرعت تحت تأثیر جریانات روز هر جامعه‌ای قرار گرفته و البته یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حوزه مد یعنی تلاش مدام برای نو شدن نیز این مهم را می‌طلبد که به‌عنوان یک سردمدار در صف نخست بروز رسانی بسته به شرایط موجود باشد.

در این میان، شیوع ویروس کرونا و به وقوع پیوستن این پاندمی کشنده در سراسر جهان، به‌سرعت تأثیر خود را بر مسیر حرکت جریان‌های فعال در عرصه مد و لباس گذاشت و از سویی دیگر تلاش برای حفظ نیاز به مصرف لباس در شرایط به وجود آمده از سوی فعالان این بخش سبب شد که در ادامه شاهد به وقوع پیوستن جریاناتی نوپا در این عرصه باشیم.

خطر از رونق افتادن موضوع خرید لباس به‌عنوان یکی از پرمعناترین فعالیت‌های نسل‌های گوناگون به‌ویژه نوجوانان و جوانان ازجمله موضوعاتی بود که سبب شد بسیاری از محققان و پژوهشگران در عرصه مد و لباس ایران و جهان دست‌به‌قلم برده و باهدف مراقبت از قدرت همواره مقوله مد، به حوزه‌هایی ورود کنند که خطر در کمین را تا بیشترین حد ممکن کاهش دهد.

البته یکی از مهم‌ترین ثمرات شیوع ویروس کرونا طی یک سال گذشته، جلب شدن توجه هر چه بیشتر جامعه دانشگاهی به موضوع نگارش مقالات تخصصی و پژوهش در ارتباط با تمامی ابعاد این عرصه بود چراکه گاهاً شاهد آنیم درگیر شدن و مشغولیت ذهنی افراد به موضوعات عملیاتی سبب می‌شود که از جریانات مهم علمی و تئوریک فاصله بگیرند و بر همین اساس زمانی که همچون شرایط کرونایی فرصتی برای فعالیت‌های جاری و روزمره وجود ندارد، بستر مناسبی برای پرداختن به اموری است که البته همواره به‌عنوان یکی از مسئولیت‌های خطیر افراد مشخص‌شده اما به دلیل وجود برخی مشکلات ازجمله نبود تعریف مشخص و دقیق بودجه برای فرایندهای پژوهشی، این بخش با غفلتی تاریخی مواجه بوده است.

به‌هرروی در این برهه از تاریخ، یکی از مهم‌ترین پیامدهای شیوع ویروس کرونا برای تمامی فعالان عرصه مد و لباس کشور، بازنگری در روند حرکت بسیاری از امور ازجمله موضوعات علمی، آموزشی و پژوهشی بوده و خواهد بود.

این در شرایطی است که بدون شک یکایک نه‌فقط مردم ایران که سراسر جهان، در زمره شهروندان جهان مد به شمار می‌روند و عرصه مد و لباس به‌عنوان یک عامل جریان‌ساز و جاری در تمامی زمان‌ها و مکان‌ها و با دارا بودن ریشه در سرشت و طبیعی آدمی، بسیاری از حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی را نیز به تبعیت از منطق و اصول خود وامی‌دارد.

با مروری بر مهم‌ترین رخدادهای سال جاری در عرصه مد و لباس و علی‌رغم تمامی چالش‌ها و کاستی‌ها، نمی‌توان به‌سادگی از کنار جریان توجه به بازآفرینی و احیای دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی عبور کرد.

زمانی که در بدو شیوع ویروس کرونا، بسیاری از معادلات در عرصه فرهنگ و هنر به هم خورد اما خیلی زود سخن از مقوله هنر درمانی به میان آمد که خود به‌تنهایی سبب شد برای پیشگیری از هرگونه پیامد روحی و روانی در پی شیوع این پاندمی، توجه آحاد جامعه به‌ویژه بانوان بیش‌ازپیش به عرصه‌های هنری ازجمله صنایع‌دستی معطوف شود.

خیلی زود و البته به همت بلند چهره‌های پیشکسوت این عرصه، برپایی دوره‌های آموزش مجازی در زمینه دوخت‌های سنتی سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت و در فرصتی برابر، تمامی علاقه‌مندان با جدیت به این عرصه ورود کردند.

به‌هرروی و بدون شک مد در مفهوم امروزی خود با تغییرات سریعی که ایجاد کرده و ترغیب ساختن افراد به قرار گرفتن در جریان امور جامعه و مطلع بودن از مسائل روز ازجمله حوزه‌هایی بود که با اقدامات جدی تلاش کرد تا خود را از موقعیت به وجود آمده متأثر از شیوع ویروس کرونا برهاند و تلاش کرد در  معنای جدید، نه‌تنها خود را از مؤلفه‌های سنتی جدا نسازد بلکه با نیم‌نگاهی به توسعه فناوری و تکنولوژی در تمامی بخش‌ها به ایجاد امور زیرساختی ازجمله در نظام آموزشی ورود جدی پیدا کند.

مقوله مد و لباس در تلاشی نو و البته رضایت‌بخش برای رسیدن به جایگاه واقعی خود در بحرانی‌ترین شرایط نیز خود را با محیط پیرامون سازگار ساخت و تلاش کرد تمامی عناصر فعال و پویا در شرایط کرونایی را از دل خود استخراج کند.

هنر صنعتی همچون مد و لباس با عمری به قدمت عمر بشر، این شایستگی را دارد که به‌عنوان پرچم‌دار تحولات بنیادین در مسیر توسعه فرهنگی گام بردارد تنها به شرطی که به مدد نبوغ و دانش بروز فعالان خود از حرکت در مسیر تحقق اهداف بنیادین فرهنگی و هنری خود بازنایستاده و از مسیر بهبود کیفیت و عملکرد، تلاش برای خلق و نوآوری را در هر شرایطی در دستور کار قرار دهد.

به‌هرروی کرونا در کنار تمامی مخاطرات و تهدیدهای جدی خود، درس‌های بزرگی را نیز برای سایر هنرمندان و صنعتگران به دنبال داشت. ازجمله آنکه عرصه مد در تنش میان از بین بردن و یادآوری سیر می‌کند؛ بدان معنا که مد به‌واسطه ایجاد چرخه‌های مجدد در هر شرایطی، درعین‌حال که گذشته خود را به یاد می‌آورد، مدام در حال از یاد بردن همان گذشته است پس فرض بر این است که به‌شرط ماندگاری کرونا یا وقوع هر حادثه دیگر، مد باید به‌سرعت دچار تحول و دستخوش تغییر شده و با احترام به سنت‌های گذشته، خود را در موقعیتی مثال‌زدنی به‌روز رساند.