گروه مد و لباس هنرآنلاین: آئین تکریم و اعطای گواهینامه درجه یک هنری به صدیقه پاک‌بین از هنرمندان، اساتید و پیشکسوتان عرصه مد و لباس کشور برای نخستین بار در این حوزه با حضور حمید قبادی مشاور اجرایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، احمد صدری دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، نیکنام حسین‌پور مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، سومبات هاکوپیان رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس، محمد اللهیاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید یوسفی مدیرعامل انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران و جمعی دیگر هنرمندان، دانشگاهیان و صنعتگران عرصه مد و لباس، عصر روز دوشنبه 31 خردادماه در تالار رودکی برگزار شد.

این حرکت محصول و خروجی بیش از یک دهه تلاش، پیگیری و اقدام بود

حمید قبادی در این مراسم با تأکید بر اینکه این حرکت محصول و خروجی بیش از یک دهه تلاش، پیگیری و اقدام بوده است، اذعان داشت: امروز برای نخستین بار شاهد اعطای گواهینامه درجه یک هنری در حوزه مد و لباس هستیم چراکه از مدت‌ها قبل، مسیر تغییر آئین‌نامه‌ها در شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور به‌منظور توجه به این عرصه به‌درستی پیش رفت و ما یقین داریم که دایره و میزان تأثیرگذاری این رخداد در جامعه مد و لباس کشور بسیار خواهد بود.

قبادی تصریح کرد: این حرکت می‌تواند مسیر توجه بیشتر به خلاقیت، ابداع، اندیشه‌ورزی، نوآوری و قطع وابستگی در حوزه مد و لباس را هموار سازد چراکه این عرصه بیش و پیش از آنکه یک مقوله صنعتی به شمار رود، یک حرکت فرهنگی و هنری محسوب می‌شود.

مشاور اجرایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه کمیته ارزشیابی هنرمندان مد و لباس به‌تازگی کار خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: این کمیته در امر ارزیابی هنرمندان به‌خوبی و سخت‌گیرانه کار خود را دنبال خواهد کرد و در شرایطی که طی بیش از یک دهه، بالغ‌بر یک هزار و هفتصد هنرمند در رشته‌های گوناگون موفق به این نشان شده‌اند، بر اساس نظر شورای تخصصی و کمیته شکل گرفته، ازاین‌پس درجه ‌یک تا پنج هنری به هنرمندان مد و لباس اعطا خواهد شد.

انگیزه‌ها و استعدادهای بی‌شماری در حوزه مد و لباس وجود دارد

صدیقه پاک‌بین هنرمند پیشکسوت عرصه طراحی پارچه و لباس و مدرس دانشگاه طی سخنانی، ضمن ابراز خوشحالی بسیار از این رخداد خطاب به حضار گفت: امروز در برابر شما دانایان سر تعظیم فرود می‌آورم و اگر قرار باشد ستایشی صورت گیرد، باید از افرادی باشد که با دانش و تخصص، مسیر و میدان همواری را برای ارزیابی هنرمندان عرصه طراحی پارچه و لباس به وجود آورده‌اند.

پاک‌بین با اشاره به بخش‌های فعالیتی خود در عرصه مد و لباس به‌ویژه بخش‌های هنری، علمی و پژوهشی اظهار داشت: انگیزه‌ها و استعدادهای بی‌شماری در حوزه مد و لباس داریم و بدون شک اگر اقدامات این‌چنینی رقم خورد، گروه و جمع بزرگی از آن سود خواهند برد و این امید هرچه بیشتر زنده خواهد شد که مسئولان امر به‌ویژه در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رویکردهای مثبت و خلاقانه نسبت به ایندست امور خواهند داشت.

او افزود: استعداد موجود در میان دختران و پسران جوان ایران‌زمین، ابزار شکوفایی صنعت پوشاک بوده حال آنکه این تقدیر را تشویقی می‌دانم که معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به یکی از فرزندانش روا داشته است.

مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز در سخنانی با تأکید بر گذشته پربار صدیقه پاک‌بین اذ

عان داشت: از صمیم قلب برای این اتفاق خوشحال هستم و امیدوارم در تمامی بخش‌های مرتبط با حوزه مد و لباس از این جریان بهره‌مند شویم.

تشکیل کمیته تخصصی مد و لباس در ذیل شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور

صدری دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: این شورا سال‌ها درصدد آن بود که در حوزه مد به‌ویژه طراحی پارچه و لباس هنرمندان را مورد ارزیابی قرار دهد چراکه معتقدیم عرصه مد و لباس یکی از عرصه‌های هویتی و فرهنگی اجتماع است که خوشبختانه با تشکیل کمیته تخصصی مرتبط با این بخش موفق به تحقق این امر برای نخستین بار شدیم و امیدواریم در پی این مهم و بر اساس ظرفیت‌های موجود بتوانیم با فرهنگ جهانی تعامل و تبادل اثر و محصول داشته باشیم.

با شناسایی افراد شاخص در عرصه مدد و لباس می‌توان به الگوسازی و انتقال دانش و تجربه افراد امید داشت

حسین‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود و با تأکید بر اینکه اعطای درجه هنری به هنرمندان بیش از آنکه به هنرمندان عزیز کشورمان اعتبار دهد در حقیقت به همین وزارتخانه اعتبار و هویت خواهد بخشید بیان کرد: هنر هنرمندان عرصه مد و لباس بر کسی پوشیده نیست و با شناسایی افراد شاخص در این بخش می‌توان به الگوسازی و انتقال دانش و تجربه افراد بیش از هر زمان دیگری امید داشت.

هاکوپیان نیز در این مراسم، اعطای درجه یک هنری به صدیقه پاک‌بین پیشکسوت حوزه مد و لباس کشور را اقدامی ارزنده برای هنر صنعت مد و پوشاک کشور برشمرد و اذعان داشت: ایشان یک ثروت اجتماعی برای کشور به شمار می‌روند و هرچند تاکنون چنین اقداماتی را در عرصه مد و لباس شاهد نبوده‌ایم اما در آینده و با توجه به تداوم ایندست رویدادها شاهد تجلیل از پدیده‌های بسیاری در این حوزه خواهیم بود.

در بخش پایانی این مراسم، گواهینامه درجه یک هنری به صدیقه پاک‌بین طراح پارچه و لباس، مدرس دانشگاه و پیشکسوت عرصه مد و لباس کشور اعطا شد.