گروه مد و لباس هنرآنلاین: شبکه‌ای از شهرهای صنایع‌دستی خلاق از ماه‌ها قبل توسط شورای جهانی صنایع‌دستی در چارچوب اقتصاد خلاق و در پاسخ به آگاهی روزافزون از سهم مقامات محلی، صنعتگران و جوامع در توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی راه‌اندازی شده است.

شهرهایی که مشتاق هستند به‌عنوان شهر جهانی خلاق صنایع‌دستی انتخاب شوند باید تقاضای خود را به دبیرخانه بین‌المللی شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال کنند و مدارک و شواهد موجود که در راهنمای این مجموعه منتشر شده را ارسال کنند.

درخواست‌ها قبل از تصمیم نهایی توسط هیئت WCC توسط یک هیئت مستقل از متخصصان صنایع‌دستی بررسی می‌شوند. اطلاعات مربوط به شهرهای خلاق انتخاب شده در وب‌سایت WCC و وب سایت‌های منطقه منتشر خواهد شد.

بر اساس آمار جهانی، تاکنون ۴۸ شهر و روستا در دنیا به‌عنوان شهر یا روستای جهانی صنایع‌دستی ثبت شده‌اند که ۴۰ شهر در منطقه آسیا و اقیانوسیه، ۶ شهر در آمریکای لاتین و دو شهر در اروپا هستند. با این اوصاف، ایران با ثبت ۱۱ شهر و سه روستای جهانی، با مجموع ۱۴ عنوان شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی، مقام نخست را در میان کشورهای جهان دارد.

شیراز، ملایر، اصفهان، مشهد، روستای خراشاد، روستای قاسم‌آباد، زنجان، تبریز، روستای کلپورگان، لالجین، آباده، میبد، مریوان و سیرجان، 14 شهر و روستای ایرانی ثبت جهانی شده در عرصه صنایع‌ دستی به شمار می‌روند.

و اما طی روزهای اخیر و هم‌زمان با فرا رسیدن ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع‌دستی، نمایشگاه آثار شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی در محل ساختمان مرکزی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برپا شده که به مدت یک هفته ادامه دارد.

در این نمایشگاه آثار شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی به‌منظور آشنایی هرچه بیشتر علاقه‌مندان، به‌صورت نمادین به نمایش درآمده است.

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور در آئین افتتاحیه این نمایشگاه اظهار داشته است که ثبت ملی و جهانی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی، باعث می‌شود تا این شهرها و روستاها بهتر دیده شوند و ظرفیت‌های آن‌ها می‌تواند به شکل بهتری معرفی شود. شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی می‌توانند مقصد گردشگران شوند و هم‌چنین این شهرها می‌توانند به مکانی برای میزبانی از علاقه‌مندان به صنایع‌دستی، دانشجویان رشته‌های هنری، تجار و بازرگانان و گردشگران تبدیل شوند.

محمودیان اذعان داشته است پس از ثبت ملی یا جهانی یک شهر یا روستا در حوزه صنایع‌دستی، توسعه زیرساخت‌های آن  از جانب تک‌تک افرادی که ساکن آن شهرها هستند  به یک مطالبه عمومی تبدیل می‌شود. در این میان پای‌کار آمدن تمام مدیران در رده‌های مختلف به‌منظور توسعه جایگاه این شهرها و روستاها یکی از بزرگ‌ترین اهداف ما است. حال‌آنکه در یک حرکت خودجوش شهرداران و فرمانداران شهرهای جهانی صنایع‌دستی شبکه‌ای از شهرداران و فرمانداران را تشکیل داده‌اند و در این شبکه به تبادل نظرات و هم‌افزایی در خصوص شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی می‌پردازند.»

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه تا ۲۶ خرداد فرصت دارند هر روز از ساعت ۸ تا ۱۴:۳۰ به ساختمان مرکزی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به نشانی خیابان آزادی، جنب بزرگراه یادگار امام مراجعه کنند.