گروه مد و لباس هنرآنلاین: معصومه طاهری سرشت پژوهشگر و مدرس دانشگاه در زمینه پارچه‌بافی و نساجی سنتی درباره شرایط حاکم بر این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از سال‌ها پیش و با توجه به پشتوانه علمی و تجربی خود، اقدام به تأسیس نخستین آموزشگاه در زمینه پارچه‌بافی و نساجی سنتی کرده و در این مدت تلاش کردم تا به پشتوانه تجربه سفر به شهرهای مختلف و قرار گرفتن در معرض دانش استادکاران قدیمی، آموزش در این بخش‌ها را تا حد ممکن به سطح استاندارد و اصولی خود نزدیک کنم.

طاهری سرشت با اشاره به تنوع پارچه‌های سنتی و بافت‌ در کشورمان اظهار داشت: در مقطع کارشناسی ارشد خود و به‌منظور  تدوین و نگارش پایان‌نامه، ادوار نساجی پس از اسلام را موردبررسی قرار دادم؛ پس از اسلام تا سه دهه پارچه‌بافی ایران تحت تأثیر دوره هخامنشی بوده و طرح‌های بافت تحت نظر مانی پیامبر قرار داشته بر این اساس فکری که ما در دایره‌ای محصور هستیم که باید از این دایره نجات پیدا کنیم در نتیجه به‌کرات طرح‌هایی را می‌بینیم که به‌طور مثال پرنده‌ای در دایره محصور شده و به دنبال مفری برای خود و دیگر همنوعانش است.

او افزود: این رویکرد تا سه قرن چنین ادامه داشته تا اینکه هنرمندان ایرانی تحت تأثیر فرهنگ اعراب، پارچه‌بافی سنتی را به سمت نمونه‌های موجود در فرهنگ حاکم بر نساجی اعراب سوق دادند بااین‌همه نکته حائز اهمیت آن است که در تمامی این دوران، پارچه‌بافی ایران از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار بوده و این‌گونه است که بر اساس یک تاریخ فرهنگی و هنری، هنر صنعت نساجی از دیرباز موردتوجه ایرانیان قرار داشته است.

طاهری سرشت در ادامه به تدوین کتاب اصول بافندگی در ایران اشاره کرد و گفت: در حال تألیف این کتاب هستم و در این مسیر به‌شدت معتقد هستم که آموزش بر اساس اصول فنی و علمی و همچنین پژوهش از شروط حفظ بقای نساجی سنتی و پارچه‌بافی در ایران است.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع دستگاه‌های پارچه‌بافی اشاره و تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان رشته نساجی در رده‌های بالا، پارچه‌بافی سنتی آموزش‌دیده و با تهیه دستگاه‌های پارچه‌بافی تلاش می‌کنند که در قالب مشاغل خانگی به‌طورجدی به این حوزه ورود کنند. خوشبختانه امکان خرید این دستگاه‌ها وجود دارد و بری افرادی که توان خریدد دستگاه را نداشته باشند، ابزارهایی برای انجام این کار پیش‌بینی‌شده است.