گروه مد و لباس هنرآنلاین: مژگان عیوضی طراح لباس و از اعضای هیات مدیره انجمن طراحان لباس خانه تئاتر درباره شرایط حاکم بر این بخش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجراهای تئاتری، جمع کثیری از فعالان این عرصه از جمله طراحان لباس فعالیت شغلی و درامد خود را از دست دادند و علی رغم آنکه کمتر فردی تصور می‌کرد این بیماری تا به این مدت سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری شود اما ماه‌ها است که این شرایط حاکم شده است.

عیوضی تصریح کرد: کرونا مشکلات بسیاری را برای سایر مشاغل مرتبط با حوزه تئاتر از جمله طراحان صحنه و لباس به وجود آورده و مسئولین امر باید به سرعت چاره‌ای برای رفع مشکلات موجود بیاندیشند.

او که طراح لباس سریال «احضار» نیز بود که به تازگی در ماه مبارک رمضان از رسانه ملی پخش شد، در ادامه به فعالیت‌های خود در زمینه طراحی لباس اشاره کرد و اذعان داشت: مریم کاظمی از هنرمندان عرصه تئاتر کودک و نوجوان پروژه‌ای تئاتری را در قالب یک جشنواره تولید کرده که من به عنوان طراح لباس با او همراهی کردم. در این جشنواره بالغ بر هفت اثر نمایشی به اتفاق تعدادی از کودکان 3 تا 15 سال تولید شده و قرار است در مجموعه ایران مال اجرا شود.

این طراح لباس با اشاره به لزوم توجه به نکات روانشناختی در طراحی لباس برای کودکان بیان کرد: لازم است موضوعات مرتبط با شناخت الیاف و یا رنگ شناسی در جریان طراحی لباس برای کودکان بیش از بزرگسالان مورد توجه قرار گیرد چرا که کودکان اگر در لباس خود احساس راحتی نکرده یا به لحاظ بصری با آن ارتباط برقرار نکنند، نمی‌توانند آنگونه که انتظار می‌رود از عهده نقش خود بر بیایند و از اینرو اهمیت طراحی لباس برای آنها دوچندان می‌شود.

عیوضی در ادامه به تفاوت‌های طراحی لباس در تئاتر و تلویزیون اشاره کرد و گفت: تئاتر محدودیت‌های تلویزیون را ندارد و از سویی دیگر هنرمند طراح به راحتی می‌تواند به شکل سورئال یا ابزورد طراحی کند حال آنکه فضاسازی در طراحی لباس برای تئاتر با منطق سازگارتر است تا تلویزیون.