گروه مد و لباس هنرآنلاین: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هنرمندان تمامی حوزه‌های صنایع‌دستی ازجمله دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی به جریان بیمه این قشر بازمی‌گردد حال‌آنکه نه‌تنها بخش قابل‌توجهی از این فعالان، مشمول طرح بیمه صنعتگری نمی‌شوند بلکه به دلیل هزینه‌های بالای پرداخت مبلغ بیمه به‌طور خویش‌فرما و آزاد، بسیاری عطای این موضوع مهم و حیاتی را نیز در طول مسیر به لقایش می‌بخشند.

این در شرایطی است که قانون بیمه صنعتگران صنایع‌دستی دی‌ماه 96 و پس از تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی به کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد  و آن زمان این قانون نقطه عطفی در قانون‌گذاری صنایع‌دستی به‌حساب می‌آمد.

اما یکی دیگر از گلوگاه‌های مسئله بیمه در میان هنرمندان عرصه صنایع‌دستی به‌ویژه حوزه پرزحمت و دشوار دوخت‌های سنتی به جریان آزمون مجدد مهارت سنجی از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به‌منظور استمرار بیمه‌ این افراد ارتباط داشت.

این موضوع از همان ابتدا موردانتقاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بود چراکه اکثریت افرادی که آزمون مهارت صنعتگران را انجام می‌دادند، شاگردان استادان صنایع‌دستی بودند، ضمن این‌که اعتقاد بر این بود که وقتی فردی موفق به دریافت کارت مهارت شده و فعالیت خود را آغاز کرده، در طول فعالیت مهارت او افزایش می‌یابد و نیازی به برگزاری مجدد آزمون مهارت و تمدید کارت ندارد.

به‌تازگی مدیرکل دفتر حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی، خبر از لغو این آزمون داده و با اشاره به موافقت دولت با اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی قالی‌بافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار، درباره این آیین‌نامه توضیحاتی را ارائه کرده است.

فرهاد فلاح اظهار داشته که این موضوع از مدت‌ها پیش در دستور کار این وزارتخانه قرار داشت و خوشبختانه بعد از یک سال تلاش به نتیجه رسید. اجرایی قانون بیمه قالی‌بافان و صنعتگران صنایع‌دستی شناسنامه‌دار سال ۱۳۸۸ به تصویب مجلس رسید و دولت وقت آن را ابلاغ کرد. در این آیین‌نامه تأکید شده بود صنعتگرانی که از سوی این وزارتخانه یا مرکز ملی فرش برای انجام آزمون مهارت معرفی می‌شوند و دارای مجوز فعالیت هستند از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای که امین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، مهارت سنجی می‌شوند.

هیئت‌وزیران نیز طی جلسه‌های در هفته جاری به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به‌موجب مصوبه هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، با اصلاح «آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار» موافقت کرد و بر اساس اصلاحیه مذکور، شرط تمدید مدرک کارت مهارت فنی از فهرست مدارک درخواستی سازمان تأمین اجتماعی حذف شد.