گروه مد و لباس هنرآنلاین: علی قلعه‌قوند از فعالان عرصه طراحی و تولید محصولات عفاف و حجاب با برند «نگار» درباره شرایط حاکم بر این حوزه در شرایط کرونا و نبود فرصت و امکان برگزاری نمایشگاه عرضه و توزیع مستقیم محصولات در این حیطه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: بدون شک بخش عفاف و حجاب هم مانند بسیاری از بخش‌های دیگر که کسب‌وکارها چندان بر اساس شبکه مجازی نیست و فروش محصولات در فروشگاه‌های مختلف به‌صورت دیداری انجام می‌شود، پس از شیوع ویروس کرونا دچار آسیب جدی شد.

او افزود: البته موج کرونا با موج ناخوشایند دیگری در قالب افزایش لجام‌گسیخته قیمت دلار همراه شد که می‌توان گفت افزایش حدود 500 درصدی در قیمت مواد اولیه محصولات حجاب را در این مدت شاهد شدیم و این دو اتفاق در کنار هم آسیب‌های جدی را به فعالان این حوزه وارد کرد.

قلعه‌قوند با اشاره به اینکه این عوامل دست‌به‌دست هم دادند تا برخی تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب را از گردونه تولید خارج کردند و بسیاری از فروشگاه داران نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند، تصریح کرد: تعطیلات سبب شد که فروشگاه داران در تأمین اجاره و هزینه‌های اولیه نیز دربمانند و افزایش چند برابری قیمت، توان خرید مصرف‌کننده را به‌شدت کاهش داد و فروش نیز کم شد. در ارتباط با ایجاد فرصت‌های فروش مجازی نیز باید گفت کمتر از 10 تا 15 درصد عرضه و فروش مربوط به این فضا است.

این فعال حوزه عفاف و حجاب اذعان داشت: درعین‌حال لغو رویدادهای فرهنگی با توجه به اینکه حوزه عفاف و حجاب از موضوعات فرهنگی به شمار می‌رود و باوجود شرایطی که در حال حاضر حاکم است، یکه‌تازی که بیماری کرونا می‌کند و واکسیناسیونی که در سطح وسیع انجام‌نشده، تعطیلاتی اجتناب‌ناپذیر است.

قلعه‌قوند با انتقاد از نبود عزم جدی در ایجاد فرصت‌های عرضه و توزیع محصولات در تمامی ایام سال برای برندهای عفاف و حجاب با توجه به اوضاع حاکم بیان کرد: در اینجا باید این پرسش مطرح شود که اگر یک رویداد حضوری تعطیل شد یعنی آیا ما توان انجام هیچ کار دیگری را نداریم؟ از زمان برپایی نمایشگاه سال گذشته، یک سال گذشته و چشم‌انداز بیماری کرونا را همگی می‌دانستیم اما  دست روی دست گذاشتیم و درست چند روز مانده به ماه مبارک بستری فراهم آمد که محصولات از شبکه مجازی عرضه شوند.

او گفت: توجه مخاطبان را به موضوع نمایشگاه قرآن جلب می‌کنم که در این رویداد بالغ‌بر 150 تولیدکننده حضور به هم می‌رسانند. رویدادی که دارای ساختاری قوی بود و طیف وسیعی از فعالان پس از لغو این رویداد نتوانستند در برابر این جریان مقاومت کنند و فرصت مناسب فروش را از دست دادند.

مدیر برند «نگار» با تأکید بر اینکه نمایشگاه بستر مناسبی بود که بخشی از نقدینگی سالانه این فعالان را تأمین می‌کرد و متأسفانه این بستر بالغ‌بر دو سال است که از بین رفته است، اظهار داشت: لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین صمت، شرایط، ساختار و سازوکاری را ایجاد می‌کردند که این گروه بتوانند محصولات خود را به‌طور دائمی در فضای مجازی بفروشند. حتی برای نمایشگاه قرآن هم این بستر فراهم نشده و در روزهای منتهی به ماه مبارک بدون هماهنگی و باعجله سایت فروش با زحمت بسیار ایجاد می‌شود اما آیا واقعاً زمان راه‌اندازی این سایت چند روز مانده به ماه مبارک است؟

او گفت: لازم بود طی یک سال گذشته با برنامه‌ریزی، سایت مناسبی ایجاد و تبلیغات لازم را انجام داد و پس از بارگذاری محصولات، فضای مناسبی برای خرید ایجاد شود.

قلعه‌قوند درباره ویژگی‌های پلتفرم‌های مجازی عرضه و توزیع محصولات عفاف و حجاب که در آستانه ماه مبارک رمضان طراحی و معرفی‌شده‌اند، اذعان داشت: کیفیت سایت، سهل‌الوصول بودن و دسترسی آسان به اطلاعات داخل سایت، نحوه نمایش محصولات و ایجاد امکان خرید محصول در بهترین شرایط از نکات حائز اهمیت رابطه با فروشگاه‌های مجازی محصولات عفاف و حجاب است.