گروه مد و لباس هنرآنلاین: بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی و هنری در پی آن هستند تا در سایه اهداف و موضوعات فعالیت خود، گام‌هایی مؤثر در مسیر تحقق آن چشم‌اندازها بردارند؛ این در حالی است که تأمین اعتبارات و هزینه‌های مربوط به یک فعالیت فرهنگی و هنری در شرایط کنونی یک چالش بزرگ محسوب می‌شود به‌ویژه در حوزه فرهنگ و هنر که برخلاف فعالیت‌های اقتصادی، بازگشت سرمایه از همان بدو امر در هاله‌ای از ابهام است.

به‌هرروی  باید پذیرفت مقوله تأمین اعتبارات یکی از مهم‌ترین عوامل روی زمین ماندن بسیاری از ایده‌های ناب و ارزشمند در تمامی عرصه‌های فرهنگی و هنری ازجمله مد و لباس به شمار می‌رود و این در حالی است که رقم خوردن هر ایده و فعالیت فرهنگی و هنری در طیف گسترده و به شکل مناسب و حرفه‌ای بدون اسپانسر یا حامی مالی امکان‌پذیر نیست.

بر اساس گفته برخی از فعالان حوزه تبلیغات و حامی‌های مالی، موضوع جذب اسپانسر دقیقاً شبیه پیشنهاد مشارکت و ازدواج است لذا مجموعه مربوطه که در راستای اهداف خود، ضرورت برگزاری یک رویداد فرهنگی و هنری را دنبال می‌کند، نباید پیش از هرگونه اقدام، بدون هیچ آشنایی و تحقیق پیشنهاد اسپانسرینگ یا حامی مالی را ارائه کنند، درست همان‌طور که به یک غریبه پیشنهاد شراکت و یا ازدواج داده نمی‌شود بلکه باید تمام تلاش خود را انجام داد تا اعتماد شرکت‌ها و مراکز دولتی و غیردولتی را به دست آورده و سپس پیشنهاد برگزاری رویداد فرهنگی و هنر را عنوان کنیم.

به نظر می‌آید نخستین قدم در راستای راهبردهای جذب حامی مالی، تغییر نگرش مسئولین برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری است بدین معنا که در ابتدا به حامی مالی به‌عنوان یک کالای یک بار مصرف نگاه نشود زیرا در صورت تأمین نیازهای یک اسپانسر در یک پروژه، همان حامی می‌تواند در رویدادهای آتی به‌عنوان حامی تبلیغاتی و مالی دیگر در سطح بالاتر و فزاینده باشد.

باید پذیرفت حوزه حامی مالی رگ حیات و سوخت موتور رویدادها است و با توجه به مبنای اولیه این حوزه، اسپانسر یک اتفاق فرهنگی و هنری در دو بخش مالی و غیر مالی تعریف می‌شود.

حامیان مالی که عمدتاً شرکت‌های خصوص و افراد حقیقی هستند، از همکاری با رویدادهای فرهنگی و هنری به دنبال برند سازی فعالیت‌ها و محصولات خود هستند و بیشتر در رویدادهایی شرکت می‌کنند که ظرفیت اهداف آن‌ها را داشته باشند. لذا هماهنگی و همکاری با آن‌ها کمی دشوار بوده چرا که برخی از خواست‌ها و نیازهای آن‌ها از شرح وظایف مرکز دولتی فاصله دارد.

حامیان غیر مالی نیز که عمدتاً از مرکز دولتی و شبه‌دولتی بوده بیشتر در حوزه‌ ظرفیت‌‌سازی با تکیه بر داشته‌های مرکز خود، همکاری و مشارکت می‌کنند.

اما فرایند جذب ابتدایی اسپانسر در ادامه این مطلب به اجمال توضیح داده می‌شود:

جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات فعالیت هنری قبلی و موازات آن

نخستین افق ذهنی هر اسپانسر، امنیت سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه است لذا ابتدا دیتاها و اطلاعات رویدادهای قبلی را جمع‌آوری کرده و ضمن مهندسی ارزش‌گذاری بر این رویداد، شرایط امنیت و ثبات سرمایه‌گذاری را برای حامی مالی ترسیم می‌کنید. با این امر اعتمادسازی اولیه شکل می‌گیرد و از طرفی اطلاعات و دیتاها باید در راستای نیازهای حامی مالی باشد که به شکل عموم شامل متریک‌هایی مثل اطلاعات جمعیتی شرکت‌کنندگان، سروصداها و تعاملات رسانه‌های اجتماعی و سطح تأثیرگذاری بر فرهنگ عمومی جامعه می‌شوند.

انتخاب هدفمند اسپانسر

اسپانسر هدفمند یا ایده‌آل یعنی حامیانی که در حوزه فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنند، به‌احتمال‌زیاد موفقیت بیشتری از اسپانسرهایی که در کل صنایع مختلف حضور دارند کسب خواهند کرد. این امر نیازمند تحقیقات میدانی و کافی است و شرکت‌هایی که با اهداف و ارزش‌های مرکز فرهنگی و هنری متناسب هستند، انتخاب‌های بهتری به شمار می‎‌روند زیرا یکی از چالش‌ها و آسیب‌ها که موجب توقف برخی از رویدادها فرهنگی و هنری می‌شود، انتخاب حامیان غیر مرتبط و بدون دغدغه فرهنگی و هنری است.

پرزنت و ارتباط

یکی از مهم‌ترین روش‌های جذب حامی مالی پرزنت اولیه بوده لذا در این حوزه باید از افراد متخصص و کارشناس استفاده شود تا به‌عنوان طلایه دار اولیه یک اتفاق فرهنگی و هنری با شرکت‌های موردنظر طرف گفتمان شوند زیرا ضعف در این حوزه می‌تواند در همان ابتدا حامی مالی را منصرف از سرمایه‌گذاری کند

تداوم و استمرار ارتباط

پس از شکل‌گیری ارتباط اولیه، شرکت‌ها یا افراد، زمانی را برای تصمیم‌گیری لازم دارند. این زمان باید محدود بوده و فرصت ارتباط حامی مالی با دیگر برنامه داده نشود و از طرفی برای افزایش سطح و کشش اسپانسر، پکیج‌های تشویقی مختلف برای حامی مالی در نظر گرفته و اعلام شود تا بدین‌وسیله ذهن حامی مالی به شکل پلکانی به متن رویداد سوق پیدا کند.

تصویرسازی چشم‌انداز افق نیاز اسپانسر

هرگز نگاه درآمدزایی به اسپانسر نداشته باشید بلکه با افزایش سطح کیفی فعالیت هنری، تصویرساز امنیت در روند فعالیت او باشید.

استفاده از زبان نوین و فضای مجازی

با توجه به گستره فضای مجازی و کاهش فعالیت‌ها در حوزه بازارهای سنتی، عمده مجموعه‌ها در این فضا فعالیت کنند لذا رویداد هنری باید به شکلی تعریف شود که در فضای مجازی قابل‌اجرا و توسعه و اطلاع‌رسانی باشد.

امید است تا در سایه ورود نگرش حرفه‌ای به مقوله حمایت مادی و معنوی از رویدادهای فرهنگی و هنری به‌ویژه در حوزه مد و لباس و تلاش به‌منظور جلب مشارکت حداکثری افراد دغدغه‌مند در این زمینه، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر هنر صنعت مد و لباس در آینده باشیم.