گروه مد و لباس هنرآنلاین: یکی از مظاهر تجلی مد ایرانی، تزئیناتی است که در خانه‌های هر ایرانی به چشم می‌خورد؛ تزئیناتی که اغلب با تکیه بر صنایع دستی و میراث ملموس فرهنگی و هنری کشورمان، خانه‌ها را زینت بخشیده و گامی مؤثر در مسیر حفظ و احیای این میراث به شمار می‌رود.

موضوعی که بیش از هر جریان دیگری در عرصه پوشاک مورد توجه قرار دارد و بسیاری بر این باروند که لباس به عنوان قوی‌ترین رسانه در تبیین این موضوع ایفای نقش خواهد کرد.

و اما طی ماه‌های اخیر، طرح اقدام ملی مسکن که پروژه ساخت ۱۳۰هزار مسکن برای خانواده‌های کم‌برخوردار است در استان‌های گوناگون به یکی از مهم‌ترین تیترها در جراید تبدیل شده و به تازگی اخباری مبنی بر تلاش برای تجهیز بخشی از این واحدها به صنایع دستی ایرانی با هدف رونق مد ایرانی، جریانی تازه در این مسیر را رقم زده است.

چند روز پیش بود که پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام خبر تجهیز دو واحد از ۴۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن در استان یزد با صنایع‌دستی کاربردی و تزیینی استان در راستای ترویج الگوی خانه ایرانی تأکید کرد که این طرح در راستای مفهوم خانه ایرانی انجام شده که در سایر استان‌ها نیز اجرا خواهد شد و تمامی وسایل به کار رفته در این خانه‌ها به جز لوازم الکترونیکی عمدتاً توسط هنرمندان صنایع‌دستی استان یزد و بخشی توسط هنرمندان سایر استان‌ها تهیه شده‌اند؛ طرحی که با تأکید بر بعد زیبایی‌شناسی و کاربردی آن در راستای تجاری‌سازی این محصولات انجام گرفته است.

به گفته او، با توجه به فعالیت بیش از دو میلیون هنرمند در حوزه صنایع‌دستی و با تکیه بر ظرفیت‌های صنایع‌دستی استان‌ها این قابلیت وجود دارد که طرح در سایر استان‌ها نیز اجرایی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با تاکید بر اینکه این جریان‌سازی موجب ترویج فرهنگ ایرانی‌اسلامی و الگوی زندگی ایرانی در تمامی شئون خواهد شد، تصریح کرده است اجرایی شدن این اتفاق در ابتدای سال مزین به شعار «تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها» می‌تواند علاوه بر ترویج صنایع‌دستی، معرفی ظرفیت‌های هنری کشور موجب آگاهی بخشی جنبه‌های مختلف صنایع‌دستی به جامعه مخاطبین به ویژه جوان‌ها شود و حمایت گسترده تمامی اقشار جامعه از صنایع‌دستی کشور که عینی‌ترین بخش تولید در حوزه فرهنگ هستند را منجر خواهد شد.

محمودیان همچنین خانه ایرانی را نشان دهنده توان صنایع‌دستی ایران با بیش از ۲۹۵ رشته فعال در این حوزه دانسته است.

به هر روی جریان ترویج و توسعه بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در عرصه صنایع دستی نه تنها در حوزه مد و لباس که در تمامی شئون زندگی ایرانیان قابل اجرایی شدن بوده و با توجه به گردش مالی پیش‌بینی شده در این بخش، می‌توان امید داشت تا در سایه سیاست‌های کارآمد، دیگر بار شاهد رونق و شکوفایی در این بخش فرهنگی، هنری و اقتصادی باشیم.