سرویس مد و لباس هنرآنلاین: یکی از بخش‌های جذاب جشنواره مد و لباس فجر در سال‌های اخیر به حوزه طراحیپارچه اختصاص داشته است حال آنکه در این دوره و با توجه به موضوع جشنواره با عنوان «بهشت کاشان» منطقه‌ای مورد هدف جامعه طراح قرار گرفت که همواره به عنوان یکی از قطب‌های نساجی کشور به شمار می‌رود.

گفتگو با مجذوبه نوری برگزیده بخش طراحی پارچه در دهمین جشنواره مد و لباس فجر را در ادامه بخوانید:

خانم نوری، لطفاً ابتدا از پیشینه فعالیت‌تان در عرصه مد و لباس بگویید.

من در دوران دبیرستان رشته علوم تجربی می‌خواندم ولی به دلیل علاقه‌ای که به طراحی پارچه داشتم در کنکور هنر شرکت کردم و در دانشگاه الزهرا (س) و در رشته طراحی پارچه با رتبه 290 پذیرفته شدم.

گاهاً پیش می‌آید افراد در رشته‌های دیگر تحصیل کرده‌اند ولی برگزیده یک بخش خاص می‌شوند، اما جالب است که شما در رشته‌ای فعالیت می‌کنید که درس آن را خوانده‌اید. دانشگاه چقدر توانست در روند رشد شما تأثیر بگذارد و شما را به موضوع طراحی پارچه علاقه‌مندتر کند تا به یک چنین جایی برسید و در یک چنین جشنواره‌ای به عنوان نفر برگزیده معرفی شوید؟

قطعاً دانشگاه تأثیر زیادی داشته است. من از وقتی که وارد دانشگاه شدم نگاه وسیع‌تر و گسترده‌تری نسبت به رشته‌ام پیدا کردم. می‌خواهم از کسانی که برای پرورش طراحان پارچه تلاش می‌کنند و زمینه را برای ارتباط صنعت با هنر فراهم می‌کنند تشکر کنم. یعنی جدای از اینکه ما در دانشگاه آموزش‌هایی می‌بینیم که مرتبط با رشته خودمان است، نمایشگاه‌ها و رویدادهایی برگزار می‌شود که ما می‌توانیم با برندهای دیگر مثل درسا و لایکو هم ارتباط برقرار کنیم. رویدادهایی برگزار می‌شود که ما می‌توانیم طراحی کنیم و با برندها در ارتباط باشیم. من خودم برای رویدادی که در پژوهشکده نوآوری در منسوجات و پوشاک دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد شرکت کردم و طرحم برگزیده شد. این اتفاق باعث می‌شود که ما با فضای صنعت هم آشنا شویم و یک نگاه وسیع‌تری داشته باشیم.

راجع به اثر خودتان که در جشنواره مد و لباس فجر برگزیده شد توضیح دهید.

با توجه به اینکه موضوع جشنواره کاشان بود، من از حمام سلطان امیراحمد کاشان که متعلق به دوران قاجار است و از آجرکاری بام و تزئینات گچ‌بری داخلی این حمام بهره بردم.

برای کارتان از چه پارچه‌ای استفاده کردید؟

من طراحی پارچه را به صورت دستی و نرم‌افزاری انجام دادم و در نهایت روی پارچه چاپ دیجیتال شد.

نظر شما درباره موضوعی برگزار شدن جشنواره چیست؟ یک عده معتقدند که موضوعی شدن جشنواره باعث می‌شود که ذهن هنرمندان و طراحان نسبت به یک جریان خاص بسته شود و نتوانند آن‌طور که باید و شاید از خلاقیت خودشان استفاده کنند اما یک عده جشنواره را یک فرصت برای معرفی ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور می‌دانند.

من با نظر گروه دوم موافق هستم. البته در جشنواره یک بخشی هم وجود دارد که آثار با موضوع آزاد هم می‌توانند شرکت می‌کنند. من معتقدم که رویکرد موضوعی پیدا کردن جشنواره باعث ایجاد یک رقابت سخت و نزدیک شده است. کسانی که می‌آیند نمایشگاه را می‌بینند، می‌توانند نگاه‌های مختلفی که به یک موضوع می‌شود را مشاهده کنند که با چه بیانی نگاه شده است. به نظرم این بخش جشنواره را جذاب می‌کند.

آیا شما در دوره قبل هم شرکت کرده بودید؟

من سال گذشته نفر دوم بخش طراحی پارچه شدم.

با توجه به این دو تجربه‌ای که پشت سر گذاشتید، نقش و جایگاه جشنواره‌ها را در معرفی هنرمندان و ایجاد ارتباط و هم‌افزایی بین آن‌ها را چقدر موثر می‌دانید؟

قطعاً نقش جشنواره پررنگ است. جدا از اینکه هنرمندان می‌توانند خودشان و ظرفیت‌شان را به چالش بکشند، ما می‌توانیم شاهد تحقق استعدادهایی باشیم که در این عرصه فعالیت می‌کنند. یک جورهایی باعث انگیزه به فعالان این عرصه می‌شود. همین که افراد معرفی و شناخته می‌شوند روی روند کاری آن‌ها تأثیر می‌گذارد. امیدوارم در جشنواره‌های بعدی بیش از پیش شاهد تعامل هنر و صنعت باشیم و ببینیم استعدادهای این عرصه در جریان جشنواره‌ها بیشتر شکوفا می‌شوند. فکر می‌کنم یکی از رسالت‌های جشنواره همین موضوع باشد.

من بعد از اینکه از نمایشگاه بازدید کردم یک مطلبی را بخش طراحی پارچه نوشتم و به این موضوع پرداختم که چرا آثار در این بخش انگشت‌شما بود. با توجه به اینکه شهر کاشان و استان اصفهان یکی از قطب‌های نساجی است توقع می‌رفت از همان منطقه از این بخش استقبال بیشتری شود ولی ما یک تعداد کمی اثر در این بخش داشتیم. به نظر شما ضعف از کجاست؟

همیشه در بخش طراحی پارچه عده زیادی شرکت می‌کردند ولی امسال فکر می‌کنم به دلیل شرایط کرونا بود که این آمار کاهش یافت. به نظرم موضوع کرونا و محدودیت‌های آن بی تأثیر نبوده است. ضمن اینکه رشته طراحی پارچه علیرغم اینکه ظرفیت‌های زیادی دارد و بسیار موثر است، اما کمتر شناخته شده است. در واقع بیس صنعت مد و لباس می‌تواند پارچه باشد. همان‌طور که گفتم به نسبتی که این بخش مهم است توجهی به آن نمی‌شود. به نظرم این وظیفه مسئولین است که زمینه را برای افراد مستعد فراهم کنند تا وارد عرصه صنعت تولید شوند و یک جورهایی صنعت مد و لباس نساجی را احیاء کنند. متأسفانه آن‌طور که باید و شاید به این بخش توجه نمی‌شود و یک جورهایی غرب‌گرایی نازلی در بازار وجود دارد که باعث کاهش انگیزه شرکت‌کنندگان می‌شود.

و سخن پایانی؟

من از برگزارکنندگان جشنواره، خانواده‌ام و استادان دانشگاه الزهرا(س) تشکر می‌کنم.