سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نیمه دوم سال 1399 در شرایطی پشت سر گذاشته شد که شوک شیوع ویروس کرونا و از دست رفتن جمع کثیری از هم‌وطنانمان تا اندازه‌ای فروکش کرد و مردم از هر قشر و طیفی به این نتیجه رسیدند که در این شرایط هم نباید دست از تلاش و کوشش برداشت و بر همین اساس، عرصه فرهنگ و هنر نیز به تلاش و تکاپوی خود ادامه داد و بی‌شک در همین 6ماه، اتفاقات درخور توجهی به همت اهالی این خانواده بزرگ رقم خورد.

در این گزارش به شکل مختصر و در حد اشاره به تیتر مطالب، مروری داریم بر مهم‌ترین رخدادهای مد و لباس در پاییز و زمستان 1399:

امضای تفاهم‌نامه دوجانبه آموزشی میان انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران و مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد25

آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک و دوجانبه آموزشی میان انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران و مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 25 با حضور خداداد واحدی رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد تهران شرق، نورالدین کاظمی رئیس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 25، حمید یوسفی مدیرعامل انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران و تنی چند از مدیران گروه‌های مختلف دانشگاه و همچنین اعضای هیئت مدیره و دبیران کارگروه‌های انجمن برگزار شد.

درگذشت مردی که دنیا را با مد ژاپنی آشنا کرد

نزو تاکادا طراح ژاپنی که یکشنبه چهارم اکتبر به دلیل ابتلا به کرونا در 81 سالگی در پاریس از دنیا رفت، با طراحی‌های روشن و پرنور، شابلون‌های پردرخت و کاربرد متنوع رنگ‌ها شناخته می‌شد.

او نخستین طراح مد ژاپنی بود که در صحنه مد پاریس به چشم آمد. "کنزو" نام برند اوست که در ۱۹۷۰ در پاریس شکل گرفت.

دیدار دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اعضای اتحادیه خیاطان

سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در دیدار با اعضای اتحادیه خیاطان طی مهرماه سال 99 به منظور افزایش همکاری‌های دو جانبه میان بخش‌های دولتی و خصوصی حوزه مد و لباس طی سخنانی اذعان داشت: اگر بخواهیم اتفاق‌های تأثیرگذار و مهمی در حوزه مد و لباس رخ دهد یکی از بازوهای این تحول اتحادیه خیاطان است و بر همین اساس پس از اعلام امادگی اتحادیه، تلاش کردیم در برنامه‌های کارگروه از همراهی صنف خیاطان نیز بهره گیریم.

شهرک‌سازی در عرصه مد و لباس از صنعتی تا پوشاک اسلامی

در حالی که احداث شهرک صنعتی پوشاک کشور هنوز به مرحله عملیاتی شدن نرسیده بود، طی روزهای اخیر خبری مبنی بر راه‌اندازی شهرک پوشاک اسلامی در مهرماه منتشر شد.

فراخوان اعطای تسهیلات حمایتی به فعالان بخش هنری

به منظور حمایت از صنوف فعال هنری و بهره‌مندی آنها از تسهیلات حمایتی کم‌بهره در دروان کرونا، متقاضیان در رشته‌های نمایش (تماشاخانه‌ها و گروه‌های تئاتر)، آموزشگاه‌های آزاد هنری، موسیقی (استودیوهای صدابرداری، شرکت‌ها و مؤسسات تهیه و تولید آثار صوتی)، هنرهای تجسمی (گالری‌ها و انجمن‌ها)، مد و لباس (خانه‌های مد) و مؤسسات تک منظوره در همه گرایش‌های هنری سراسر کشور، فعالان این حوزه‌ها می‌توانستند تقاضای خود را از روز چهارشنبه 23 مهرماه در سایت تحفه به نشانی www.tohfeh.gov.ir  ثبت کنند. 

تداوم برگزاری هفته‌های مد دنیا به شکل آنلاین

نظر به امکان برگزاری رخدادها به شیوه آنلاین و آفلاین در شرایط شیوع گسترده کرونا، عرصه مد و لباس نیز همچنان شاهد اخبار متنوعی از برپایی هفته‌های مد در شهرهای گوناگون دنیا بود.

صدور مجوز مد و لباس بر اساس نام و نشان ایرانی

ابلاغیه صدور مجوز در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بر اساس نام و نشان ایرانی، آبان ماه صادر شد.

برگزاری دومین سمینار تخصصی کفش و صنایع وابسته

رونمایی از کتاب "روش‌های نوسازی صنعت کفش" و به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه جمعی از کارشناسان و فعالان این عرصه درباره موضوعات علمی و تجربی از مهم‌ترین بخش‌های دومین سمینار تخصصی کفش و صنایع وابسته در مرکز آموزش علمی کاربردی بین‌المللی کوشا بود.

انتشار فراخوان جشنواره ملی عکس لباس اقوام

آذرماه امسال بود که فراخوان جشنواره ملی عکس لباس اقوام با مجوز اداره کل هنرهای تجسمی و به همت خانه نگرش آگاهانه ویرا منتشر شد.

نشست خبری سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان از توجه به مقوله مد آهسته تا لزوم درج چهره‌های اسطوره‌ای کشور بر لباس این گروه سنی

نشست خبری سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و غزال بهمنی فعال حوزه مد و لباس و دبیر این دوره از جشنواره، دوشنبه سوم آذرماه با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا و تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شکل مجازی برگزار شد.

انتشار فراخوان سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان

فراخوان سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان هشتم آذرماه از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور منتشر شد.

تشریح جزئیات روند دریافت مجوز خانه‌های مد از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور

علاقه‌مندان به فعالیت در عرصه مد و لباس بر این اساس فرصت یافتند با دریافت مجوز تأسیس خانه مد از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور که تنها مرجع قانونی اعطای این مجوز است، فعالیت خود را در این عرصه آغاز کنند. 

نگاهی به ویژگی‌های رنگ سال 2021

رنگ سال 2021 به انتخاب پنتون از دو رنگ مستقل زرد و خاکستری کامل تشکیل شده و گویای آن است که چگونه عناصر مختلف برای حمایت از یکدیگر در کنار هم قرار می‌گیرند.

کارشناسان کمپانی پنتون، رنگ زرد را به خاطر دارا بودن و القای حس قدرت، انرژی، مثبت بودن، آفتاب و خاکستری را به خاطر سایه‌های روح‌انگیز، الهام‌بخشی و تلاش برای نشاط انتخاب کرده‌اند. آنها معتقدند ترکیب این دو رنگ پیامی حاوی قدرت و امید را القا می‌کند.

رنگ خاکستری کامل هم نمادی از عناصر جامد، قابل اعتماد و جاودانه است که پایه محکمی ایجاد می کند. این رنگ احساس خونسردی، مقاومت و استواری را به ما تلقین می کند.

انتشار فراخوان دهمین جشنواره بین‌‌المللی مد و لباس فجر

فراخوان دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در روز پایانی پاییز سال 99 منتشر شد.

بخش‌های اصلی جشنواره دهم مد و لباس فجر شامل: ۱. طراحی (مسابقه و نمایش) ۲. علمی- پژوهشی، ۳. صنعت و فناوری‌های نوین، ۴. اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، خانه‌های مد و مؤسسات مد و لباس، ۵. استان‌ها و اقوام (به‌صورت غیرمتمرکز در سراسر کشور) و ۶. بین‌الملل بود.

جزئیات نمایشگاه طراحی و اجرای صنایع‌ دستی در موزه ملی

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه آثار مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌ دستی فرصت داشتند تا هشتم دی‌ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از این نمایشگاه واقع در خیابان سی تیر موزه ملی ایران بازدید کنند.

نمایشگاه ۲۵۳ اثر از مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌ دستی با محوریت رشته‌های احیاشده و در حال فراموشی با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی کشور و سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر چهارشنبه سوم دی در موزه ملی ایران افتتاح شد.

پی‌یر کاردن چهره شاخص دنیای مد درگذشت

پی‌یر کاردن طراح فرانسویِ متولد ایتالیا که طراحی‌های او نگاه آینده‌گرایانه دهه ۱۹۶۰ را تعریف کرد و انقلابی در صنعت مد به‌وجود آورد، سه‌شنبه ۲۹ دسامبر (۹ دی) در بیمارستانی در نویی-سور-سن در حومه غربی پاریس از دنیا رفت. او ۹۸ ساله بود.

نمایش ۲۰۰ اثر و معرفی برگزیدگان سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان در آئین اختتامیه

آئین اختتامیه سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان، عصر روز جمعه سوم بهمن ماه به میزبانی سالن اجتماعات گنبد مینا واقع در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد و با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد، غزال بهمنی دبیر جشنواره و جمعی از فعالان عرصه مد و لباس کشور برگزار شد.

دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر معرفی شد

سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی، صدیقه پاک‌بین را به سمت دبیری دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر منصوب کرد.

برگزاری نشست خبری دهمین جشنواره مد و لباس فجر

نشست رسانه‌ای دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره و تنی چند از دبیران بخش‌های مختلف جشنواره در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سیده مرضیه شفاپور در ابتدای این نشست با اشاره به موضوع این دوره از جشنواره اذعان داشت: پیرو برگزاری موفق دو دوره گذشته جشنواره در راستای انتخاب موضوع مشخص برای این رویداد و همچنین بر اساس ابلاغیه و آئین‌نامه جشنواره از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال جاری نیز شهر کاشان را به‌عنوان موضوع جشنواره در نظر گرفتیم چرا که این منطقه علاوه بر نزدیکی به شهرهایی همچون اصفهان به‌عنوان قطب نساجی کشور و دارا بودن ظرفیت‌های گوناگون فرهنگی، تاریخی و هنری به‌نوعی خاستگاه هویت اسلامی و ایرانی بوده و است.

برپایی هشتمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران «ایران مد» و بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین آلات و مواد اولیه منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی از 19 تا 22 بهمن ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شدند.

آغاز هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته

 هفتمین نمایشگاه بین‌ المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته از ۲۷ لغایت ۳۰ بهمن‌ماه محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شد.

سید عباس صالحی به دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر پیام داد

صالحی در این پیام تأکید کرد: جشنواره مد و لباس فجر به تقویت جریان پویایی فرهنگ و هنر این سرزمین کمک می‌کند.

آغاز کار دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر 

دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر سه‌شنبه ساعت ۱۴ و با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره و جمعی از فعالان بخش‌های مختلف عرصه مد و لباس در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی تهران با موضوع «بهشت کاشان» آغاز به کار کرد.

پیام سید مجتبی حسینی به دهمین جشنواره مد و لباس فجر

در بخشی از پیام معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر آمده است: جشنواره‌ مد و لباس فجر می‌کوشد جلوه‌گاه جمال و کارنامه‌ کمال لباس ایرانی باشد.

جشنواره مد و لباس فجر داغدار یک همکار

مهدی اسماعیلی مسئول دبیرخانه دهمین جشنواره مد و لباس فجر و مسئول بخش علمی، دانشگاهی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن درگذشت.

او یکی از همکاران پرتلاش و دلسوز عرصه مد و لباس کشور بود که فوت وی باعث اندوه و غم عمیقی در میان فعالان این عرصه شد.

انتشار فراخوان سراسری هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش

سوم اسفندماه بود که فراخوان هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش از سوی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر منتشر شد.

معرفی برگزیدگان پنجمین جشنواره فجر صنایع‌ دستی و هنرهای‌ سنتی

پنجمین جشنواره فجر صنایع‌ دستی و هنرهای‌ سنتی سوم اسفندماه به کار خود پایان داد و برگزیدگان در بخش‌های مختلف به‌ویژه طراحی لباس و دوخت‌های سنتی معرفی شدند.

پایان کار دهمین جشنواره مد و لباس فجر

آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر دوشنبه 11 اسفند با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر، حمید قبادی مشاور اجرایی معاون امور هنری، سیده‌مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صدیقه پاک‌بین دبیر اجرایی جشنواره و تنی چند از فعالان عرصه مد و لباس در تالار وحدت برگزار شد.

برگزاری نشست پایان سال کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور

جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای کارگروه، صبح سه شنبه 12 اسفندماه درساختمان معاونت امور هنری برگزار شد.

امضای تفاهمنامه همکاری انجمن پوشاک مدارس ایران و دانشکده فنی و حرفه‌ای شریعتی

تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه آموزشی میان انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران و دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی اسفندماه و طی مراسمی به امضای رؤسای دو مجموعه رسید.

از جمله اهداف مندرج در متن این تفاهم‌نامه می‌توان به جریان‌سازی و سوق دادن فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی به موضوع پوشاک مدارس به عنوان یک کالای استراتژیک فرهنگی و پایه‌گذاری رشته طراحی و تولید پوشاک مدارس به‌عنوان یکی از ضرورت‌های آموزشی کشور اشاره کرد.