سرویس مد و لباس هنرآنلاین: تمامی رخدادهای فرهنگی و هنری تابستان سال جاری نیز تحت تأثیر ویروس کرونا قرار داشت و بنابراین عرصه مد و لباس نیز از این قاعده مستثنی نبود.

گزارش مروری بر رخدادهای بهار 99 را اینجا بخوانید و در ادامه مهم‌ترین رویدادهای عرصه مد و لباس در تابستان 99 را مرور کنید:

برپایی آئین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان نخستین مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس

آئین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان نخستین مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس، دوشنبه دوم تیر، هم‌زمان با سالروز میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه (س)، روز بزرگداشت مقام دختر و جشن تولد یک‌سالگی انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران برگزار شد.

حمید یوسفی مدیرعامل انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران نیز در سخنانی با اشاره به نقش و جایگاه برگزاری مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس اذعان داشت: بی‌شک ایجاد فرصت‌های این‌چنینی می‌تواند ما را در مسیر سنجش وضعیت موجود و ظرفیت‌های فعلی یاری رساند و مسیر را برای ادامه راه هموارتر سازد.

یوسفی با تقدیر از همراهی تمامی همکاران خود در جمع خانواده انجمن پوشاک مدارس ایران اظهار داشت: بر این باوریم که در سایه لطف خداوند و همراهی چهره‌های دلسوز و دغدغه‌مند خواهیم توانست نقش فرهنگی و اجتماعی خود را در امر پوشش دانش‌آموزان کشور عزیزمان ایفا کنیم و هر آنچه در اساسنامه و آئین‌نامه‌های انجمن به موضوعات فعالیت ما مربوط است، بر این مبنا شکل‌گرفته که ورود افراد متخصصِ مرتبط با این موضوع خواهد توانست به بهترین انتخاب‌ها برای لباس آینده‌سازان کشور عزیزمان در محیط‌های آموزشی و مدارس منتج شود و به جد می‌گویم در این مسیر از هیچ‌گونه تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

نخستین مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس با معرفی و تقدیر از برگزیدگان خود به ایستگاه پایانی رسید و ضمن قرائت متن تقدیرنامه، این افراد در دو بخش آثار اجراشده و طرح‌های خطی، جوایز خود را دریافت کردند.

بر این اساس، میترا امین زاده، زهرا خلج و زهرا حق‌جو در بخش آثار اجراشده حائز رتبه‌های نخست تا سوم شدند و صفیه عظیمی پور، فاطمه معتمد و شقایق آزاد پور در بخش طراحی خطی، رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

برپایی نمایشگاه عکس و اسناد پژوهشی پیشینه عفاف و حجاب در ایران

محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و رئیس ستاد فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در نشستی با تأکید بر این که اقدامات و کارهای نو باید انجام شود، گفت: یکی از ظرفیت‌های خوب در این وزارتخانه، موزه‌ها و کاخ‌موزه‌ها است که باید برای استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی برنامه‌ریزی کرد. وجب به وجب موزه‌های ما ارزشمند است و باید از آن‌ها به‌خوبی استفاده کرد.

خیاطیان هم چنین به اهمیت موضوع عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت‌های موجود در حوزه میراث‌فرهنگی ناملموس باید این موضوع نیز تبیین شود، برپایی یک نمایشگاه عکس و اسناد پژوهشی که پیشینه عفاف و حجاب در ایران را نشان می‌دهد، می‌تواند تأثیرگذار باشد.

ارز نیمایی برای فعالان صنعت نساجی و پوشاک در بحبوحه افزایش نرخ ارز

هم‌زمان با افزایش بی‌رویه نرخ ارز در روزهای نخست تابستان، زمزمه‌هایی مبنی بر اختصاص ارز نیمایی برای فعالان صنعت نساجی و پوشاک به گوش رسید.

نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از آغاز تخصیص ارز نیما برای واردات مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان صنعت نساجی و پوشاک خبر داد و گفت اختصاص ارز نیما به صنایع نساجی و پوشاک آغازشد که این ارز بیشتر صرف واردات الیاف نساجی به‌عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه در تولید منسوجات می‌شود.

به گفته مجید نامی، این الیاف بیشتر شامل الیاف پنبه، الیاف آکریلیک و ویسکوز می‌شود که برای صنعت نساجی و پوشاک استفاده می‌شود و البته ارز نیما به واردات ماشین‌آلات موردنیاز کارخانه‌ها نیز اختصاص می‌یابد.

نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفتگو با فارس اذعان داشته است که نیاز ارزی برای تأمین ماشین‌آلات و بازسازی کارخانه‌های نساجی تا چند سال پیش از طریق وام ارزی چهار درصد تأمین می‌شد که بسیاری از شرکت‌ها توانستند با استفاده از آن رشد کنند.

انتشار فراخوان نمایشگاه ملی عفاف و حجاب 

فراخوان نمایشگاه ملی عفاف و حجاب با اهدافی چون ترویج و تعمیق الگوهای عفاف و حجاب در سطح جامعه و ارتقای فرهنگ مصرف کالای ایرانی و همچنین تحقق منویات مقام معظم رهبری در دستیابی به سبک زندگی اسلامی ایرانی در چهارمین روز از تابستان امسال منتشر شد.

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با مشارکت و همکاری هنرمندان، فعالان و دست‌اندرکاران عرصه عفاف و حجاب، ترویج و تعمیق الگوهای عفاف و حجاب در سطح جامعه و ارتقای فرهنگ مصرف کالای ایرانی و جایگزین کردن پوشش اسلامی ایرانی به‌جای پوشش نامتعارف  به‌منظور  فعال‌سازی همه ظرفیت‌های موجود حوزه طراحی و تولید محصولات عفاف و حجاب برای ایجاد جهش در تولید کشور و همچنین تحقق منویات مقام معظم رهبری در دستیابی به سبک زندگی اسلامی ایرانی، نمایشگاه ملی عفاف و حجاب را از نوزدهم  لغایت بیست و هفتم  تیرماه  سال ۱۳۹۹  هم‌زمان با هفته عفاف و حجاب  برگزار می‌کند.

نخستین موسسه مد و لباس سیستان و بلوچستان گشایش یافت

نخستین موسسه مد و لباس سیستان و بلوچستان با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماری از مسوولان استان سیستان و بلوچستان چهارشنبه 11 تیرماه در زاهدان افتتاح شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: نخستین موسسه مد و لباس پوشاک سنتی استان با عنوان "دوچ پریوار" با هدف ارتقای سطح دوخت و دوزهای سنتی و تلفیق هنر سنتی و مدرن در زاهدان تاسیس شد.

حسین مسگرانی گفت: این موسسه مد و لباس دارای بخش فروش آثار تولیدی و بخش طراحی و آموزش نیز هست.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی این موسسه هنرمندان و علاقمندان می‌توانند علاوه‌بر مراجعه و گرفتن مشاوره از انواع دوخت و طراحی لباس‌های جدید نیز بهره‌مند شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: با تاسیس این‌گونه موسسات می‌توان در راستای حفظ و احیای هنر سوزن‌دوزی گام‌های موثری برداشت.

تفاهم‌نامه همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس با انجمن صنفی هنرمندان تئاتر شهر تهران

سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از مشارکت در تولید و اجرای نمایش‌های ایرانی با تاکید بر سبک زندگی و مدل پوشش ایرانی - اسلامی خبر داد و گفت: براساس تفاهم‌نامه این کارگروه با انجمن صنفی هنرمندان تئاتر شهر تهران، این مهم بزودی در قالب همکاری‌های دو جانبه انجام می‌شود.

برپایینشست بررسی ملزومات ایمنی و سلامت جسم و روح دانش‌آموزان در لباس فرم مدرسه

دومین نشست تخصصی انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران به‌منظور بررسی چالش‌ها و موضوعات مرتبط با لباس فرم دانش آموزان در حوزه ایمنی و سلامت جسم و روح این قشر از جامعه در دفتر انجمن برگزار شد.

آزیتا رضایی و مجتبی ظریفیان از مجریان گروه کودک و نوجوان شبکه دو، کیانا فرحی متخصص پوست و ندا سرمه دبیر کارگروه ایمنی و سلامت انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران در این نشست با طرح موضوعات متعدد به بحث و تبادل‌نظر پرداختند و در پایان این نشست تخصصی، مقرر شد با همکاری کارشناسان جمع، همکاری انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران با سازمان صداوسیما در شبکه سلامت و گروه کودک و نوجوان به‌منظور ایجاد فرصت‌های آموزشی در حوزه استانداردسازی لباس فرم مقاطع مختلف تحصیلی آغاز شود.

انتشار خبر برپایی مجازی نمایشگاه عفاف و حجاب

با توجه به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر عدم برگزاری نمایشگاه‌های حضوری، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، نمایشگاه ملی عفاف و حجاب را به‌صورت مجازی برگزار می‌کند.

در پی تشدید شیوع کرونا در کشور و بازگشت برخی محدودیت‌ها، نمایشگاه تخصصی عفاف و حجاب که قرار بود از 18 تا 24 تیرماه در مصلای تهران برگزار شود، در همین تاریخ به‌صورت مجازی و از طریق سامانه اینترنتی www.irimode.ir برگزار می‌شود.

این در حالی است که کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، خود را به منظور برپایی این نمایشگاه تخصصی آماده کرده بود اما عدم موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا با برگزاری این نمایشگاه به‌صورت حضوری، موجب شد این نمایشگاه در قالب نمایشگاه مجازی برگزار شود.

نشست خبری پنجمین رویداد و نمایشگاه نمایشگاه لباس عاشورایی

یک روز پس از انتشار خبر لغو برپایی حضوری نمایشگاه عفاف و حجاب به میزبانی مصلای امام خمینی(ره) از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، نشست خبری پنجمین رویداد و نمایشگاه نمایشگاه لباس عاشورایی سه‌شنبه 17 تیرماه از سوی همین نهاد برگزار شد و بر این اساس مقرر شد فرهنگسرای نیاوران از 26 تا 30 مردادماه، میزبان این رویداد باشد.

این در حالی است که تاکنون فراخوانی مبنی بر برگزاری پنجمین نمایشگاه نمایشگاه لباس عاشورایی منتشر نشده است و تا به اکنون فعالان عرصه مد و لباس از جمله طراحان، تولیدکنندگان و رسانه‌ها، اطلاعی از بخش‌ها و چندوچون برگزاری این رویداد ندارند.

هرچند سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این نشست خبری به انتشار فراخوان نمایشگاه در روز 21 تیرماه اشاره کرد و گفت: این رویداد همچون سنوات گذشته در بخش‌های مختلف رقابتی، نمایشگاهی و کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی برگزار می‌شود.

بررسی پیش‌نویس سند توسعه هنر 

جلسه دوم شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با موضوع بررسی پیش‌نویس سند توسعه هنر، ماده واحده تأسیس مؤسسه هنرمندان پیشکسوت و همچنین اصول و سیاست‌های عرصه‌هایی همچون مد و لباس در تاریخ چهاردهم تیرماه برگزار شد که مقرر شد در زمینه تشکیل شورای هماهنگی موسیقی کشور و ساختار آن، اعضای شورای هنر پیشنهادات و نظر نهایی را ظرف دو هفته آینده به شورای هنر اعلام کنند.

پایان کار نخستین نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب با تقدیر از برگزیدگان

نخستین نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب که با هدف حمایت از تولیدکنندگان آسیب‌دیده از شرایط کرونا برگزار شد، عصر 21 تیرماه هم‌زمان با روز ملی عفاف و حجاب از طریق سامانه وبینار به اتمام رسید.

در پایان اختتامیه از برگزیدگان این نمایشگاه در حوزه روسری و حجاب سر، سارا یاس در حوزه حجاب کودک و نوجوان، نرسا چادر مشکی ، مهر بانو در حوزه ملزومات حجاب ، دسار مانتو و عبا تقدیر شد.

رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره مد و لباس استان فارس

پوستر چهارمین جشنواره مد و لباس استان فارس با حضور صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، بهروز مرامی جدیدی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، غلامرضا خوش‌اقبال مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و محمدحسین شاکری زاده مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی و هنری مهر نیکان شهر راز در آستانه هفته عفاف و حجاب رونمایی شد.

جزئیات یکصد و پانزدهمین جشنواره کشوری مد و لباس در استان مرکزی

هفتمین جشنواره استانی و یکصد و پانزدهمین جشنواره کشوری مد و لباس اسلامی ایرانی با حضور ۱۶۱ اثر از استان های مرکزی، قم، تهران، همدان و البرز توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن مد و لباس استان مرکزی برگزار شد.

برگزاری مسابقه زنده عفاف و حجاب در مازندران

سیدعلی علوی معاون هنری و سینمایی این اداره کل با بیان خبر فوق، گفت: در راستای برگزاری اولین نمایشگاه عفاف و حجاب، مسابقه زنده عفاف و حجاب با محوریت چادر اربعین و مانتو عبایی به صورت مجازی در استان برگزار شد.

وی افزود: با توجه به شرایط ایجاد شده توسط ویروس کرونا، تمامی پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری این مسابقه مراعات شد که دو گروه از ساری و یک گروه از بابل در این نمایشگاه حضور داشتند.

علوی اذعان داشت: داوری آثار ارسالی نیز به صورت کشوری تا ۲۸ تیرماه به انجام رسید.

بررسی چالش‌های عرصه تولید و فناوری پوشاک مدارس ایران 

سومین نشست تخصصی انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران باهدف بررسی ظرفیت‌های موجود در حوزه تولید و فناوری و همچنین تأکید بر ارائه راهکار به‌منظور رفع نارسایی‌هایی این بخش با حضور محمد اسکندرلو دبیر کارگروه تولید و فناوری انجمن پوشاک مدارس ایران و سایر اعضای این کارگروه شامل معصومه طلوع زمانی مدرس و کارشناس طراحی و دوخت، ابراهیم جعفری چهره پیشکسوت عرصه تولید پوشاک و محمد معصومی از فعالان صنف تولید لباس فرم و اجتماع در دفتر انجمن برگزار شد.

انتشار فراخوان پنجمین نمایشگاه لباس عاشورایی

با اعلام کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و با وجود تداوم شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور، این خبر منتشر شد که پنجمین نمایشگاه لباس عاشورایی از 26 تا 31 مرداد در فرهنگسرای نیاوران برپا می‌شود.

در مقدمه‌ای ذیل انتشار پوستر این نمایشگاه در شبکه‌های اجتماعی آمده بود:

"در راستای تحقق اهداف سبک زندگی اسلامی و ایرانی و استفاده از قابلیت‌های طراحی، دوخت و تولید در عرصه لباس‌های مناسبتی، مذهبی، عاشورایی و ترویج هرچه بهتر شعائر دینی و عاشورایی و تأثیر آن در شئون مختلف اجتماعی و فرهنگی جامعه و کارکرد آن در سبک زندگی اسلامی و ایرانی، اقدام به برگزاری پنجمین رویداد و نمایشگاه لباس عاشورایی نموده است. از همین رو از شما همراه عزیز دعوت به عمل می‌آید تا در این رویداد سالانه‌ی مهم حضور به هم رسانید.

نامه دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران به مناسبت روز جهانی دوستی

شتم مردادماه از سوی سازمان ملل به‌عنوان روز جهانی دوستی نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت، سیده‌مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در نامه‌ای به حجت‌الله ایوبی دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران، از ایرانیان به‌عنوان مردمی باسابقه صلح‌دوستی و طالب جهانی بدون ظلم یاد کرد.

شفاپور در این نامه، خواستار عرضه دست‌بندهای سوزن‌دوزی شده زنان ایران به‌عنوان نماد صلح در سراسر جهان شد.

پیام تبریک و سلامتی معاون امور هنری برای خبرنگاران

سید مجتبی حسینی در آستانه روز خبرنگار پیام تبریکی همراه با آرزوی سلامتی در شرایط متفاوت امسال منتشر کرد.

در متن تبریک سید مجتبی حسینی معاون امور هنری آمده بود: 

هو السمیع و البصیر

شرنگ ِبلا کام جهان را تلخ اگر کرده است، شهدِ هنر می­کوشد که دلیلی برای امیدواری باشد که در همه دشواری­های تاریخ، صراط سعادت و سرزمین شرافت بوده است. کرونا نمی­تواند دهشتناک­تر از ظلماتی چون کشتار مغول و بلیه­ی جهانسوز جنگ جهانی و جهنم طاعون باشد که به مرهم کلمه و نوشداروی موسیقی و دوای دانایی، جان به کالبدِ رنجور ایران زمین دمیده شد و چراغ زندگانی روشن باقی ماند. جان­بخش­تر از تصنیف "ای مرز پرگهر" گل گلاب و غرورآفرین­تر از اعجاز آواز بنان چه می توانست ایران و ایرانی را از نو بیافریند. این جادوی هنر است که از رنج، کیمیاوار، گنج می آفریند. روایت این رسالت؛ خود، مجاهدتی است که به قدم و قلمِ خُبرگان خبر و به تبرک چشمان شرزه و گوش و هوشِ بیدار، نقش یافته است. سفیران صبوری که به صدا و ندا و به نیت صلاح و سداد، در طریق دشوار هنر، رفیق شفیق بوده اند و در مقام دوست؛ منادیان بایدها و ناهیان مبادها نام گرفته­اند. این روزها می­گذرد و آن چه می­ماند خنکای خاطره­ای است که تولدش مرهون خبرنگارانی است که به گوهر مهر، پیام هنر را پاس داشتند و پرچم امید را بر زمین نگذاشتند.

به اخلاص و فروتنی؛ شادباش این روز ارجمند را به آرزوی سربلندی و سلامت اهالی خبر پیوست می­‌کنم.

نمایشگاه آثار سوزن‌دوزی معاصر ایران در فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه "نخ و نگاره"  دوشنبه ۲۰ مردادماه در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

در این نمایشگاه سعی بر آن بود تا از طریق فراخوانی ملی، گونه‌گونی و تنوع آثار به‌ لحاظ شیوه و فن سوزن‌دوزی حفظ شود. همچنین با توجه به رویکرد نمایشگاه، میزان خلاقیت مبنای انتخاب قرار گرفت تا آثار به نمایش‌درآمده فزون بر زیبایی و چشم‌نوازی آمیخته به سنت، واجد شمّ خلاقانه نیز باشد.

این نمایشگاه علاوه بر ارائه آثار منتخب شرکت‌کنندگان در فراخوان، آثار اساتید برجسته سوزن‌دوزی را نیز در معرض دیدگان قرار  داد تا علاوه بر تنوع بیشتر و کیفیت بهتر، مجالی باشد برای نکوداشت مقام فاخر این هنرمندان چیره‌دست.

 نمایشگاه آثار سوزن‌دوزی معاصر ایران با عنوان نخ و نگاره توسط پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری شرکت آرمان رخش غزل (هیما) تا ۳۰ مردادماه در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

امضای تفاهم‌نامه میان وزارت ارشاد با شورای عالی مناطق آزاد تجاری

به منظور ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری و انجام ماموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مناطق آزاد تجاری تفاهم‌نامه‌ای بین این وزارتخانه و شورای عالی مناطق آزاد تجاری امضا شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری تصریح کرد: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا در کشور یک بخشی از فعالیت‌ها در مناطق آزاد روند کندی پیدا کرده اما با این وجود فعالیت‌های محلی در این مناطق پر از اتفاقات فرهنگی به ویژه در حوزه ادبیات، موسیقی، مد و لباس و ... است.

بانک ابراز کرد: در سال 97 در منطقه چابهار نمایشگاه مد و لباس برپا شد و هنر سوزن‌دوزی این منطقه در این نمایشگاه مورد استقبال همگان قرار گرفت، حتی بسیاری از سفرا و نمایندگان کشورها که در این نمایشگاه حضور پیدا کردند از دیدن این هنر شگفت‌زده شدند، پس از آن یک تحولی در بحث دوخت لباس رخ داد و این لباس‌های محلی علاوه بر داخل به خارج از کشور نیز صادر شد.

برگزاری مسابقه طراحی پارچه و لباس با الهام از نمادهای رضوی

طی فراخوانی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اعلام کرد در راستای تحقق ایجاد سبک زندگی اسلامی و ایرانی با استفاده از قابلیت‌های طراحی و تولید بر اساس نمادهای رضوی جهت معرفی اهل‌بیت (ع) و تأثیر آن در فرهنگ و شئونات مختلف اجتماعی و همچنین کارکرد آن در سبک زندگی اسلامی ایرانی، مسابقه طراحی مد و لباس با الهام از نمادهای رضوی در موضوعات زیر را برگزار می‌کند.

زمان ثبت‌نام و مهلت ارسال اثر به دبیرخانه تا روز نخست آبان ماه اعلام‌شد و مقرر شد مسابقه طراحی پارچه و لباس با الهام از نمادهای رضوی، اسفندماه سال 99 در شهر مقدس مشهد برگزار شود.

ثبت ۳ هزار پرونده کسب و کارهای هنری در سامانه کارا 

حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اختصاص تسهیلات به مؤسسات فعال در فرهنگ و هنر انجام شد، در حوزه معاونت امور هنری و فعالیت‌های تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، مد و لباس و آموزشگاه‌های هنری، دو هزار و 936 پرونده با اشتغال چهار هزار و 48 نفر در سامانه کارا ثبت شده است.

قبادی در ادامه درباره پرداخت تسهیلات گفت: براساس آماری که سامانه کارا و معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند تا ۲۳ مردادماه ۸۱/۹ میلیارد ریال تسهیلات به مؤسسات و فعالانی که در عرصه هنری (تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، مد و لباس و آموزش هنر) فعالیت دارند؛ پرداخت شده است و در ادامه تسهیلات به سایر مؤسساتی که ثبت نام کرده اند و پرونده و مدارک آنها تأیید شده است، پرداخت خواهد شد.

کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای تا ۳۰ مرداد ماه فرصت داشتند در سامانه کارا ثبت نام کنند.

رونمایی از طرح کسب‌ و کار سیار بانوان کارآفرین در حوزه مد و لباس 

مراسم رونمایی از بوتیک سیار بانوان کارآفرین در راستای حمایت از صنایع کوچک، سه‌شنبه 28 مردادماه با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و المیرا نوری مبدع و مجری این طرح در محوطه تالار وحدت برگزار شد.

بر اساس طرح "الین موبیل" قرار است به همت برند "الین" با مدیریت المیرا نوری، سه اتومبیل به شکل سیار در سطح شهر تهران تردد کرده و ضمن ثبت سفارش افراد، لباس سفارش داده شده را در اختیار مشتریان قرار دهد. تردد اتومبیل‌ها منوط به تماس از سوی مشتریان بوده و قرار است این طرح با همراهی جمعی از بانوان هنرمند بد سرپرست یا بی‌سرپرست در حوزه طراحی و دوخت به اجرا رسد.

پیگیری بیمه هنرمندان سنتی و صنایع دستی

علی کریمی فیروزجایی نماینده مردم بابل و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت مشکلات صنفی و بیمه هنرمندان صنایع دستی و سنتی از مسائلی است که باید در مجلس پیگیری کنیم تا هنرمندان صنایع دستی به کارشان دلگرم‌تر شوند و چراغ چنین هنرهایی تا سال‌های سال روشن بماند.

آغاز طرح ملی پژوهش در حوزه لباس دانش‌آموزان با انتشار نخستین فرم نظرسنجی درباره سطح کیفی پوشاک مدارس

این طرح در قالب توزیع سراسری پرسشنامه‌ای با عنوان "فرم نظرسنجی درباره سطح کیفی پوشاک مدارس" به مرحله اجرا درآمده و لینک این پرسشنامه از سی‌ام مردادماه به شکل فراگیر و از طریق خبرگزاری‌های رسمی، سایت‌ها و سایر فضاها و شبکه‌های اجتماعی در دسترس عموم قرارگرفته است.

ازجمله اهداف مطالعاتی و تحقیقاتی در این طرح می‌توان به استانداردسازی لباس فرم دانش‌آموزان با تکیه‌بر سنجش وضعیت موجود و در ادامه الگوسازی، طراحی و تولید استاندارد بر اساس مؤلفه‌هایی همچون گروه سنی، جنسیت، فرهنگ و جغرافیا در سراسر کشور اشاره کرد.

پس از پایان اجرای سراسری این طرح پژوهشی و بر اساس بررسی علمی و آماری پاسخ‌های مندرج در پرسشنامه، کارگروه‌های 6گانه انجمن شامل آموزش، ایمنی و سلامت، عفاف و حجاب، تولید و فناوری، رسانه و نساجی با تکیه بر نتایج حاصل، وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده و اهدافی همچون برنامه‌ریزی و پیگیری در جهت توانمندسازی و افزایش ظرفیت‌های تولید و انتقال نوآوری و تکنولوژی، آموزش طراحان به‌صورت تخـصصی با توجـه به همه معیارهای روانشـناسی طـرح و رنگ و آشـنایی آن‌ها با مظاهر تهاجم فرهنگی غرب، مشاوره و آموزش در زمینه بازاریابی، طراحی، تولید و روش‌های متنوع توزیع و مشتری مداری، تحقیق و پژوهش در زمیـنه آنـاتومی اندام کودکان و نوجوانان ایـرانی و تلاش برای تهیه جـدول سایزبندی کودکان و نوجوانان ویژه لباس فرم مدارس، تعامل با فعالان صـنعت نسـاجی برای پژوهـش و تحقیق در مورد ارائه طرح‌ها و جنس‌های متنوع پارچه با الیاف طبیعی متناسب با نیاز دانش آموزان و معرفی آن به تولیدکنندگان و مدیران مدارس،  به‌کارگیری ظرفیت‌های متنوع لباس‌های اقـوام هر منـطقه، برای طـراحی لباس فــرم مدارس بر اسـاس شرایـط جـغرافـیایی و ایجاد نمایندگی و آموزشگاه‌های رسمی انجـمن در سطح کشور برای ارائه کلیه خـدمات آموزشی و فنـی به‌صورت فراگیر در همه نقاط کشور را با جدیت دنبال خواهند کرد.

مخاطبان می‌توانند با کلیک روی لینک پرسشنامه به نشانی https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeRvLzCJNZIduiG5nnmhsGmFXNoG89iGswLWdsOvjrQ60d2mQ/viewform?usp=sf_link  پاسخ‌های موردنظر خود را در این فرم نظرسنجی درج کرده تا ضمن مشارکت در این حرکت پژوهشی، نقش خود را در مسیر استانداردسازی لباس دانش آموزان کشور ایفا کنند.

نمایشگاه آثار سوزن‌دوزی معاصر ایران در ایستگاه پایانی

آیین اختتامیه نمایشگاه آثار سوزن‌دوزی معاصر ایران با عنوان "نخ و نگاره" با معرفی نفرات برگزیده در فرهنگسرای نیاوران به کار خود پایان داد.

تکمیل پرونده ثبت شهر ادیمی سیستان و بلوچستان به‌عنوان شهر ملی خامه‌دوزی

صادق میرحسینی رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تکمیل و ارسال پرونده ثبت شهر ادیمی به عنوان شهر ملی خامه‌دوزی سیستان خبر داد.

انتشار فراخوان سومین جشنواره مد و لباس "سی‌پال" با موضوع مد و معماری

شهریورماه بود که فراخوان سومین جشنواره مد و لباس "سی‌پال" با هدف شناسایی و معرفی فعالان خلاق مد و لباس و حمایت از تولید ملی منتشر شد.

مهلت ارسال آثار به سومین جشنواره مد و لباس "سی‌پال" تا پایان مهرماه 99 اعلام‌شده بود.

در مقدمه فراخوان آمده بود: « "سی‌پال" با عنوان اولین جشنواره مد و لباس اینترنتی ایران، سومین دوره خود را در سال 99 در روزهای درون کرونا برگزار می‌کند. این جشنواره با محوریت حمایت از تولید ملی و طراحان مد در دو سال گذشته میزبان بیش از 8000 اثر ارزنده از سراسر ایران بود. در سال 99 شرایط پسا کرونا نوید رونق تولید ملی و تقویت تشکل‌های کوچک کسب‌وکار را می‌دهد. "سی‌پال" شانه‌به‌شانه یکایک خانواده بزرگ خود سومین دوره جشنواره را مزین به ارزنده‌ترین آثار فعالان مد سراسر ایران می‌گرداند.»

برپایی مسابقه طراحی لباس با موضوع شهر شیراز و محوریت عفاف و حجاب

مسابقه طراحی لباس اجتماع بانوان به مناسبت بزرگداشت شاعر نامی کشورمان، خواجه شمس‌الدین حافظ شیرازی، با هدف ترویج پوشش اسلامی ایرانی و با محوریت اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب از سوی گروه طراحی انجمن طراحان مد و لباس استان قم برگزار شد.

شیراز و ظرفیت‌های تاریخی موجود در این شهر به‌منظور خلق آثار هنری با محوریت عفاف و حجاب، به‌عنوان موضوع اصلی این رویداد در نظر گرفته شده بود.

در دومین سمینار تخصصی کفش و صنایع وابسته چه گذشت؟

این نشست با تشریح وضعیت موجود در عرصه طراحی و تولید کفش همراه بود اما فارغ از جریانات مطرح در بخش تولید و نقاط قوت و ضعف موجود، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تلاش کرد تا در سخنانی، بیش از پیش بر اهمیت مسئله طراحی در عرصه کفش و صنایع وابسته تأکید کند.

شفاپور با تأکید بر لزوم ایجاد انسجام میان تمامی بخش‌های مرتبط با حوزه مد و لباس اظهار داشت: این عرصه دارای ابعاد وسیع فرهنگی و اقتصادی است و خوشبختانه در زمینه کفش، کشور ما از کشورهای پیشرو در سراسر جهان به شمار می‌رود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تقدیر از توجه بخش علمی و دانشگاهی به موضوع طراحی و تولید کفش ایرانی اذعان داشت: ما نیز با تمام قوا از جریان هنری و فرهنگی حاکم بر این موضوع حمایت می‌کنیم و بر این باور هستیم که با ورود جامعه طراح متخصص به امر تولید کفش و صنایع وابسته، می‌توان افق چشم‌انداز این عرصه را به‌روشنی متصور شد.

شفاپور با اشاره به اینکه بخش کیف و کفش همواره از بخش‌های اثرگذار در جشنواره مد و لباس فجر بوده است بیان کرد: کشور ابراز امیدواری کرد جشنواره‌ای ویژه در بخش طراحی کفش و صنایع بسته در آینده نزدیک برگزار شود.

او گفت: طراحی قلب هر صنعتی است و امیدواریم با ایجاد ارتباط درخور میان جامعه طراح و تولیدکننده در صنعت کفش، بتوانیم این محصول کاربردی را به‌عنوان سوغاتی فرهنگی و هنری به تمام نقاط جهان صادر کنیم.

برپایی چهارمین جایزه بین‌المللی صنایع‌ دستی

فراخوان چهارمین جایزه بین‌المللی صنایع‌ دستی ۲۰۲۰ با محوریت موضوع بحران ناشی از ویروس کووید ۱۹ تابستان امسال منتشر شد. جایزه بین‌المللی صنایع‌ دستی از سال 2017 آغاز به کار کرده و طی سه سال گذشته، شاهد مشارکت بیش از ۶۰ کشور با بیش از هزار شرکت‌کننده از کشورهای مختلف جهان بوده است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه آموزشی میان انجمن پوشاک مدارس ایران و پارک ملی علوم و فناوری‌ های نرم و صنایع فرهنگی

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه آموزشی میان انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، حمید یوسفی مدیرعامل انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران، اعضای هیئت‌مدیره و دبیران کارگروه‌های انجمن پوشاک مدارس ایران و جمعی از مدیران و کارشناسان مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ، سه‌شنبه 25 شهریورماه برگزار شد و این تفاهم‌نامه به امضای رؤسای هر دو مجموعه رسید.

برگزاری همزمان سه رویداد در فرهنگسرای نیاوران از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با هدف معرفی آثار هنرمندان عرصه‌های طراحی و تولید لباس عاشورایی، محصولات عفاف و حجاب و ماسک و با در نظر گرفتن شرایط کنونی جهان و پاندمی کرونا، هر سه رویداد را به صورت متمرکز برگزار کرد.

بر این اساس، از 29 تا 31 شهریور ماه، گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران، میزبان طرح‌ها و محصولات ارائه شده به سه جشنواره عفاف و حجاب، جشنواره لباس عاشورایی و طراحی ماسک بود.

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان این جشنواره‌ها نیز روز 31 شهریور ماه ساعت 17 در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

پایان ماه‌ها انتظار به امید پایان کرونا / نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر برگزیدگان خود را شناخت

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، سال 98 از 24 تا 29 بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو برگزار شد و در روز پایانی این رویداد، بخش‌های صنعت، مؤسسات، فرهنگی و هنری و علمی دانشگاهی برگزیدگان خود را شناختند. این در حالی بود که سیده مرضیه شفاپور به‌تازگی به سِمَت دبیری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور منصوب‌شده و برای نخستین بار، سکان مدیریت جشنواره‌ای در حد نام مد و لباس فجر را در اختیار گرفته بود.

مسئولان برگزاری اما امید داشتند تا با برون‌رفت از پاندمی تلخ کرونا، موفق شوند در زمانی دیگر و حتی پس از ماه‌ها وقفه، این آئین را به شکلی باشکوه و با حضور برگزیدگان و همراهان این رویداد در تمامی بخش‌ها برگزار کنند اما به دلیل مشخص نبودن ابعاد کرونا، سرانجام به این نتیجه رسیدند که به شکل مجازی، برگزیدگان نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر را معرفی کنند.

به هر روی پرونده نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر پس از شش ماه انتظار به دلیل شیوع ویروس کرونا و تلاش برای مساعد شدن شرایط برگزاری آئین اختتامیه با حضور جمع فعالان این عرصه، سرانجام چهارشنبه 26 شهریور بسته شد و این رویداد برگزیدگان خود را در بخش‌های مهم شناخت.