سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر دوشنبه 11 اسفند با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر، حمید قبادی مشاور اجرایی معاون امور هنری، سیده‌مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صدیقه پاک‌بین دبیر اجرایی جشنواره و تنی چند از فعالان عرصه مد و لباس در تالار وحدت برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با تأکید بر اینکه لباس موضوعی قدیمی در ارتباط با انسان است و می‌توان به این حوزه از وجوه گوناگون نظاره‌گر بود اذعان داشت: یک دیدگاه در سطح تأمین نیازهای اولیه انسان یا حداکثر نیازهای تفننی مطرح بوده اما رویکردی مهم به مقوله مد و لباس معطوف است که آن را به‌عنوان نماد هویت یک جامعه قلمداد می‌کند.

صالحی تصریح کرد: درعین‌حال بخش مهمی از اقتصاد ملی هر کشور در این حوزه رفت‌وآمد می‌کند که اگر این دیدگاه را به نگاه پایه اضافه کنیم مسئله مد و لباس جایگاه و تصویر دیگری را در نقشه راه ایجاد می‌کند و موضوعاتی همچون خلاقیت، طراحی و هنر در این میان از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

صالحی با اشاره به اینکه توجه به سازگاری لباس با زیست‌بوم طبیعی و ویژگی‌های انسانی از جنبه‌های گوناگون حائز اهمیت است اظهار داشت: لباس باید از یک‌سو با محیط‌زیست و اقلیم تناسب داشته باشد و از سویی دیگر باید با آداب، هنجارها و عرف اجتماعی هم‌خوان باشد. از این منظر باید توجه داشت که ظرفیت‌های تاریخی که نماد جمیل و جمال و کمال هستند و همچنین ظرفیت‌های موجود در عرصه لباس اقوام و گروه‌های انسانی همواره مورد توجه قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه لباس در وجه اقتصاد مقاومتی امری درون‌زا و در حوزه کشاندن محصول به فرا سرزمین موضوعی برون‌زا به شمار می‌رود اذعان داشت: مجموعه این زوایا دید و تصویر ما را نسبت به این موضوع کامل‌تر می‌کند و جشنواره مد و لباس حرکتی است برای آنکه این تصاویر را به شکلی نزدیک و نزدیک‌تر در کنار هم قرار دهیم.

صالحی با اشاره به شرایط متأثر از کرونا گفت: البته شرایط کرونایی کار را سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند که البته در این ایام نیز جمعی از فعالان عرصه مد و لباس از همان ابتدا در امر تولید ماسک، گان و دیگر تجهیزت بهداشتی، کشور را همراهی کردند که جای تقدیر دارد.

او افزود: جشنواره امسال نیز در چنین شرایطی برگزار شد  و  این بار بهشت کاشان در سومین سال برگزاری موضوعی جشنواره، منبع الهام طراحان قرار گرفت و در حوزه طراحی آثاری در این زمینه به نمایش درآمد که به سهم خودم از تمامی تلاش‌های به انجام رسیده تقدیر کرده و امیدوارم این جشنواره مقدمه‌ای برای نگاهی عالی و متعالی به عرصه  مد و لباس کشور باشد.

در بخش دیگری از این مراسم، تیزری از سخنرانی سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش شد؛ حسینی در سخنانی اظهار داشت: آثار به‌جامانده از نشانه‌ها و نمادها و آنچه از دوران باستان باقی‌مانده است، مؤید توجه به عرصه مد و لباس بوده و کمتر سرزمینی را می‌توان سراغ گرفت که به‌اندازه ایران گونه‌ها و بافته‌ها و پارچه‌های مختلفی ویژه اقلیم و اقوام در آن حیات داشته باشند.

حسینی اذعان داشت: لباس سرمایه انسانی و ارزشمندی است که دستمایه الهام برای آفرینش‌های جدی بوده و خوشحالم جشنواره با انتخاب موضوع ویژه سعی کرد تا انگشت اشارتی باشد برای استفاده از میراث تاریخی قومی و جغرافیایی و در این دوره بهشت کاشان سومین سال مراحلی است که موضوعی برای جشنواره پیش‌بینی‌شده است.

اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

او با اشاره به اینکه کاشان، بهشت زیبایی در زمینه منسوجات و بافته‌ها و یکی از اقطاب کشور در این حوزه‌هاست بیان کرد: امسال هنرمندان ما کوشیدند آثاری را خلق کنند که نماینده زیبایی سرزمین ما ایران باشد و  آثار بدیعی که می‌توانند در مرحله تولید مورداستفاده و اقبال قرار گیرند و چه‌بسا در این دوره حضور جوانان و همراهی آن‌ها از سراسر کشور موجب دلگرمی دست‌اندرکاران شد.

همچنین تیزر سخنرانی سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تکیه بر معرفی بخش‌های مختلف جشنواره و تلاش‌های به انجام رسیده و همچنین بخش‌هایی از صحبت‌های دبیران و داوران بخش‌های مختلف جشنواره در این مراسم به سمع و نظر حضار رسید.

آیین نکوداشت و یادبود زنده‌یاد مهدی اسماعیلی مسئول دبیرخانه دهمین جشنواره مد و لباس فجر و مسئول بخش علمی دانشگاهی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بخش دیگری از مراسم را به خود اختصاص داد.

اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

در بخش پایانی اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز برگزیدگان بخش‌های مختلف به شرح زیر معرفی شدند:

در بخش طراحی پارچه، مجذوبه نوری، زینب صمدیان و فائزه حسن شاهی به ترتیب به مقام‌های اول تا سوم دست یافتند.

در بخش تصویرسازی لباس اجتماع بانوان، نسیم امیدیان و پریسا قهرمانی شایسته تقدیر شدند و زینب کاویانی به مقام سوم رسید.

در بخش تصویرسازی عفاف و حجاب، لیلا گلرخ شایسته تقدیر شد.

در بخش تصویرسازی پوشش مردانه، طاهره عسکری خالدی شایسته تقدیر شد.

در بخش تصویرسازی دیجیتال فروز فریدی شایسته تقدیر شد و زینب کاویانی به مقام سوم رسید.

در بخش کیف، محمد بور بور، رزا هدایی کندوری و طاهره حاجیونی به ترتیب به مقام‌های اول تا سوم دست یافتند.

در بخش کفش، ابراهیم کرمانی، آرش حسامی و مریم رونده جو به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم دست یافتند.

در بخش لباس اجتماع بانوان، پریناز فرحناک و مینا دامن‌کشان به ترتیب مقام‌های اول و دوم ر به دست آوردند.

در بخش پوشش بلند، مینا علی‌نقیان، زهرا سبک‌بار و مرضیه ایوتین به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش بالاپوش مردانه، مرضیه ایوتین، فریماه باژوند، محمد کامرانی، مژگان رمضانی علی‌آبادی و محمدجواد آقایی شایسته تقدیر شدند.

در بخش کالکشن، افسانه یزدجردی، فاطمه مهدوی و مؤسسه طراحان سبک پوشش هون به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

در بخش کالکشن خانواده اکرم ناتوان و اعظم پارسا برگزیده شدند.

در بخش چادر، سحر تلقانی، راضیه مظاهری و لیلا گلرخ به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

در بخش مجلسی بانوان ساناز نجاریان، مریم رونده جو، زهره افشار و هانیه اسحاقیان شایسته تقدیر شدند و فاطمه میرزایی تشنیزی به مقام نخست دست‌یافت.

در بخش کاربردی، سید محمدحسین میر عظیمی و شهره حجری شایسته تقدیر شدند.

در بخش پایان‌نامه کارشناسی فاطمه شریفی، فرناز میر هاشم زاده، زهره محمدی، فاطمه افراسیابی پور و آذین خلقی به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را به دست آوردند.

در بخش کارشناسی ارشد، نگین فرامرزی، آتنا فتحی، افسانه حیدری، شیرین کامرانی دمیرچی و مائده زارعی به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را به دست آوردند.

در بخش مقالات فرزانه کریمی، فرزانه حسین‌آبادی، عسل عصری ملکی و معصومه خلیلی به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کردند.

در بخش لباس اجتماع بانوان، گروه مهدا از تهران، گروه دریس از تهران و گروه جهان نمای سپهراز اصفهان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

در بخش مسابقه زنده بالاپوش مردانه، گروه چهل حصاران از کاشان، گروه پوستین از ایلام و گروه شهد بهشت از اردبیل رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

در بخش عفاف و حجاب، گروه ال سی لند از تهران، گروه ضیافت از تهران و گروه المیرا از ایلام رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

در بخش‌های مختلف حوزه‌ زیورآلات همچون موضوعی و آزاد، آفاق اکبری یزدان پناه، فاطمه محمدی، زهره سلمان زاده و هلن محمدرضایی رتبه‌های نخست را به دست آوردند.

در بخش طراحی لباس فاطمه اصغری سلیمانی، مریم فلاح زاده و کلثوم سلحشور به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

سونیا داشاب با اثر «ایران دخت» برگزیده بخش مخاطبان شد و از آرش آمرزش کودک هشت‌ساله طراح ماسک تقدیر به عمل آمد.

گزارش تصویری آیین اختتامیه دهمین جشنواره مد و لباس فجر را ببینید: