سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در این مطلب مروری داریم بر اهم اخبار عرصه مد و لباس کشور طی هفته گذشته:

جزئیات بخش مسابقه زنده «از ایده تا اجرا» در دهمین جشنواره مد و لباس فجر

مسابقه زنده طراحی لباس با عنوان «از ایده تا اجرا» طی سه روز در دهمین جشنواره مد و لباس فجر اجرا شد.

بر این اساس از روز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه همزمان با آغاز دهمین جشنواره مد و لباس فجر، گروه‌های شرکت کننده در این بخش کار خود را آغاز کردند که طی آن در روز نخست ۱۵ گروه طراحی سه نفره به طراحی لباس اجتماع بانوان پرداختند.

در ادامه نیز در دومین روز از این برنامه ۱۲ گروه سه نفره به طراحی لباس آقایان پرداختند. این مسابقه در روز سوم نیز ادامه داشت و در نهایت روز شنبه دوم اسفند ماه داوری آثار انجام و برندگان معرفی شدند.

بازدید معاون هنری وزیر ارشاد از دهمین جشنواره مد و لباس فجر

سید محمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر آخرین روز بهمن از دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در برج آزادی تهران دیدن کرد.

مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، صدیقه پاک‌بین دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و سیدعباس عظیمی، رئیس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی حضور داشتند.

مرور بخش طراحی پارچه در دهمین جشنواره مد و لباس فجر | لزوم بررسی چرایی انگشت‌شماری آثار در یکی از قطب‌های نساجی جهان

نخ، سوزن، پارچه... اینها نخستین ابزار سنتی برای دوخت لباس بوده و هستند هر چند که پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن تمامی مراحل طراحی و برش و دوخت به مرور زمان دخالت مستقیم انسانی را در این فرایند به حداقل رسانده اما باز هم بدون این سه رکن تولید لباس و پوشش غیرممکن است.

در میان سه ابزار اصلی در فرایند دوخت و تولید لباس البته پارچه از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و مؤلفه‌هایی همچون بافت، جنس، رنگ، طرح و سازگاری آن از نظر الیاف به کار رفته در آن با پوست بدن بیش از پیش از سوی تولیدکننده برای تأمین بازار مصرف و برای مصرف کننده به منظور ترغیب در هزینه کرد و خرید اهمیت آن را دوصدچندان پیدا می‌کند.

خوشبختانه با پیشرفت‌های به انجام رسیده در زمینه بافت پارچه و استفاده از الیاف باکیفیت شاهد رونق تولید در این زمینه به شکل نسبی در داخل کشور بوده‌ایم اما به طور حتم مؤلفه در اختیار کردن لباس‌های دوخته شده از سوی مصرف کننده بر اساس طراحی و رنگ زیبا و دلفریب پارچه است که بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

مشروح این یادداشت را اینجا بخوانید.

جزئیات نمایشگاه گردشگری و صنایع‌ دستی در روزهای باقی‌مانده تا سال نو

نمایشگاه گردشگری و صنایع‌ دستی در روزهای باقی‌مانده تا سال نو به دلیل شیوع کرونا به‌صورت مجازی برپا می‌شود.

نمایشگاه آثار و محصولات گردشگری و صنایع‌ دستی به همت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از روز سه‌شنبه پنجم اسفند‌ماه آغاز به کار می‌کند و به مدت سه روز ادامه دارد.

در نمایشگاه گردشگری و صنایع‌ دستی تهران، مدل‌های سفرهای احتمالی نوروزی تشریح خواهد شد و فرصت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری و همچنین صنایع‌ دستی استان‌های مختلف معرفی می‌شود.

امسال به دلیل شیوع کرونا نمایشگاه صنایع‌ دستی در شهریورماه برگزار نشد، در آبان ماه هم پویا محمودیان معاون صنایع‌ دستی وزارتخانه بر اساس محدودیت‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا در راستای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری و پیش‌بینی مخاطرات سفر هنرمندان و تجمع‌ها و همچنین حفاظت از سلامت و جان هنرمندان و صنعتگران نمایشگاه را لغو کرد.

شرکت نمایشگاه‌ها برای برگزاری نمایشگاه صنایع‌ دستی که در شهریور و آبان ۹۹ لغو شد، اعلام کرده بود به دلیل شیوع کرونا باید فروش محصولات الکترونیکی و آنلاین باشد که از همان زمان سامانه مجازی فروش آثار نمایشگاه برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

برگزاری نمایشگاه مجازی صنایع به‌عنوان بخشی از وظایف حاکمیتی با تأکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و حمایت معاون صنایع‌ دستی کشور برای نخستین بار است که به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و تجربه‌ای نو در برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی به‌حساب می‌آید.

سرویس خدمات شرکت پست جمهوری اسلامی به سامانه نمایشگاه مجازی متصل است که بر اساس وزن محصول نمایشگاهی قیمت را مشخص می‌کند و خریداران از هر نقطه‌ای که محصول را خریداری می‌کنند بر اساس مبدأ و مقصد وزن محصول قیمت مشخص و اعلام و با ۳۰ درصد تخفیف مبلغ به‌صورت آنلاین پرداخت می‌شود.

قرار است نخستین نمایشگاه ملی مجازی صنایع‌ دستی این هفته به‌صورت رسمی با حضور مقامات ارشد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع آغاز به کار کند.

صدیقه پاک‌بین: یکی از دشوارترین دوره‌های جشنواره مد و لباس فجر با همراهی هنرمندان به سرانجام رسید

دوم اسفندماه، دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی به کار خود پایان داد. این در حالی بود که طی روزهای برگزاری این دوره از جشنواره، درگذشت مهدی اسماعیلی مسئول دبیرخانه دهمین جشنواره مد و لباس فجر و مسئول بخش علمی دانشگاهی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، فضایی آکنده از غم را در تمامی روزهای برگزاری برای جامعه مد و لباس کشور رقم زد.

صدیقه پاک‌بین دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی فجر درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: شاید در تمام روزهایی که به دلیل کرونا، در امر برگزاری این دوره رویداد تردید وجود داشت و احساس می‌شد سلامتی جامعه فعال در این عرصه بر هر امر دیگری اولویت دارد اما با این وجود استقبال جمعی از طراحان عرصه مد و لباس کشور در بخش‌های مختلف، این انگیزه را در ستاد برگزاری ایجاد کرد که هر قدر هم که شرایط سخت و دشوار باشد اما باید برای نمایش همت و همراهی این عزیزان چاره‌ای اندیشید.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

انتشار فراخوان سراسری هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش

هشتمین دوره جشنواره ملی نقش تن‌پوش در بخش‌های رقابتی و غیر رقابتی و با هدف بسترسازی جهت حضور فعال هنرمندان و طراحان خلاق در عرصه صنعت مد و لباس کشور، رشد خلاقیت و استعدادهای هنری جوانان و شناسایی افراد مستعد و معرفی ایشان به مراکز تولیدی و صنعتی، کمک به تجاری‌سازی و تولید طرح‌های منتخب جشنواره و کمک به انتقال مفاهیم و مؤلفه‌های فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی از طریق تن‌پوش برگزار می‌شود.

بخش‌های رقابتی این دوره از جشنواره شامل بخش اصلی با موضوع آزاد، بخش ویژه برندهای پوشاک و بخش موضوعی جشنواره بوده و همچنین بخش‌های غیر رقابتی شامل برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه آثار منتخب جشنواره، نمایشگاه ویژه برندهای پوشاک، آثار طراحان برجسته و آثار تولیدکنندگان جوان خواهد بود.

مشروح این فراخوان را اینجا بخوانید.

تلاش برای ایجاد دیپلماسی در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی

محمد علی کیانی، دبیر بخش بین‌الملل دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تشریح فعالیت‌های این بخش پرداخت و گفت: سال گذشته بخش بین‌الملل با نمایش پوشش‌های سنتی کشورهای مختلف حضور فیزیکی در جشنواره داشت اما امسال به دلیل شرایط کرونا این فرصت در فضای مجازی دنبال شد.

او هدف بخش بین‌المللی جشنواره مد و لباس فجر را فراهم کردن زمینه گفت‌وگو، تعامل، آشنایی و تبادل ایده و تجربه بین طراحان ایرانی و خارجی اعلام و عنوان کرد: در این دوره با رویکرد پژوهش محور و به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌های بین‌المللی و تأثیرگذاری الگوهای ایرانی ـ اسلامی پوشش در دنیا به ویژه بر کشورهای مسلمان فعالیت بخش‌ بین الملل انجام شد.

کیانی برگزاری نمایشگاه مد و لباس فجر را فرصتی جهت آشنایی کشورهای خارجی با اوج هنر و خلاقیت طراحان ایرانی و نیز تبادل نظر فرهنگی و معرفی ارزش‌های فرهنگی ایران عنوان و از ارسال و انعکاس فراخوان جشنواره مد و لباس فجر در 80 نمایندگی ایران در 65 کشور خارجی خبر داد و گفت: سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نیز این فراخوان را منعکس کردند تا سایر کشورها با برگزاری این رویداد در ایران اشنا شوند.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

نگاهی به عرصه زیورآلات با تأکید بر نمایش در دهمین جشنواره مد و لباس فجر

خاستگاه تخصص‌گرایی در پرداخت مؤثر و استاندارد به اموری است که در کانون مباحث نظری و عملی، دارای جایگاه و نقش مهمی بوده و در وهله نخست، از مفهوم تخصص‌گرایی چنین برداشتی می‌شود که مدیریتی کارآمد در مسیر یک فرایند معین قرار گرفته است.

با این مقدمه کوتاه به سراغ عرصه‌ای می‌رویم دارای جوانب و بخش‌های گوناگون به عنوان مد و لباس که هرچند در کلام به دو عبارت کوتاه خلاصه شده اما به دلیل ویژگی بینارشته‌ای بودن آن، به شدت در زمینه‌های گوناگون فرهنگی، هنری، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دستی بر آتش دارد، هم اثر می‌گذارد و هم اثر می‌پذیرد.

در این راستا و از میان سایر رشته‌های مرتبط با حوزه مد و لباس که به واسطه ویژگی‌های منحصربفرد مفهومی، کارکردی و بصری، علاقه‌مندان و طرفداران بسیاری را در سال‌های اخیر به سمت خود جذب کرده است، می‌توان به عرصه زیورآلات اشاره کرد؛ عرصه‌ای که در سه سال اخیر برگزاری جشنواره مد و لباس فجر ورویکرد موضوعی آن با تکیه بر ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و تاریخی استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان و در دوره دهم شهر کاشان، نشان داد که می‌توان به شکلی فراتر از یک بخش از جشنواره به آن توجه داشت و شاید بتوان به منظور ترغیب هر چه بیشتر مستعدان به فعالیت در این عرصه، در آینده تحولی شگرف را در این بخش شاهد بود.

مشروح این یادداشت را اینجا بخوانید.

معرفی برگزیدگان پنجمین جشنواره فجر صنایع‌ دستی و هنرهای‌ سنتی

پنجمین جشنواره فجر صنایع‌ دستی و هنرهای‌ سنتی سوم اسفندماه به کار خود پایان داد و برگزیدگان در بخش‌های مختلف به‌ویژه طراحی لباس و دوخت‌های سنتی معرفی شدند.

ویدا توحدی مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌ دستی آئین اختتامیه پنجمین جشنواره فجر صنایع‌ دستی و هنرهای‌ سنتی گفت: خدا را شاکرم که دست‌به‌دست هم دادیم تا برای پنجمین سال متوالی افتخار دیگری را در حوزه صنایع‌ دستی رقم بزنیم. این رویداد بدون تلاش بی‌وقفه معاون صنایع‌ دستی محقق نمی‌شد. بدون حمایت کم‌نظیر وزیر محترم نیز شاهد برگزاری این رویداد نبودیم.

او به حضور بیش از ۳۰۰ اثر از ۱۵۰ هنرمند سراسر کشور اشاره کرد و افزود: تجلیل از فاطمه شاکری از استان بوشهر و‌ پروین اباذری از استان کرمان ازجمله مراسم افتتاحیه این دوره بود. همچنین نکوداشت استادان فقید صنایع‌ دستی از ویژگی‌های اختتامیه محسوب می‌شود.

توحدی ایجاد تولیدات فاخر و کم تکرار، ارتقای سطح کیفی، ‌توجه به تقویت آثار و همچنین برقراری ارتباط با صنعتگران را از دیگر اهداف این دوره از جشنواره دانست.

مشروح گزارش را اینجا بخوانید.

انتشار فراخوان دومین نمایشگاه نخ و نگاره «هیما» و رونمایی از پوستر

نخستین نمایشگاه نخ و نگاره به همت گروه هنرهای سنتی و صناعی هیما و پژوهشکده هنرهای سنتی در مردادماه 1399 در مجموعه فرهنگی و هنری نیاوران و با حضور 46 هنرمند و 172 اثر از دوخت‌های سنتی سراسر ایران برگزار شد. حال آنکه دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما با تأکید به ظرفیت بالای آثار هنرمندان و پیشکسوتان دوخت‌های سنتی و کاربردی بودن این هنر در سال آینده برگزار خواهد شد.

این رویداد طی انتشار فراخوانی از هنرمندان در سایر رشته‌های هنری مانند طراحی لباس، طراحی دوخت و زیورآلات دعوت به همکاری کرده است. برای آن‌که هنرمندان متقاضی در این دوره فرصت خلق آثار جدید خود را داشته باشند، فراخوان این دوره از نمایشگاه در پنج مرحله انجام می‌شود و آثار پذیرفته شهریورماه 1400 در معرض نمایش قرار می‌گیرند.

پوستر دومین نمایشگاه نخ و نگاره با حضور محمدرضا احتشام رئیس هیئت‌مدیره و مریم نیک جوی مدیرعامل هیما ، سید عبدالمجید شریف‌زاده رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی و پیشکسوتان و هنرمندان فعال در حوزه دوخت‌های سنتی ازجمله شهین پزشکی، مریم سماک جلالی و زینب السادات عارفی در فضای باز مجتمع تجاری بام لند رونمایی شده است.

تلاش برای گسترش فعالیت‌های آموزشی انجمن طراحان لباس و پارچه ایران در ابعاد داخلی و خارجی

سی‌ام بهمن‌ماه بود که انتخابات مجمع عمومی انجمن طراحان لباس و پارچه ایران به شکل مجازی برگزار شد و سومبات هاکوپیان، روح‌الله باقرزاده، فریناز فربد، پروانه قاسمیان، مینو پدرام، مریم خرمدره و برزو ایزدپناه به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره و مسعود طالاری به‌عنوان بازرس انجمن انتخاب شدند.

مینو پدرام از اعضای هیئت‌مدیره انجمن طراحان لباس و پارچه ایران درباره برنامه‌های پیش روی انجمن پس از انتخابات انجام شده به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از زمان مقرر برای شروع ثبت‌نام افراد و فراهم آمدن زمینه لازم جهت شرکت اعضای حاضر در مجمع عمومی انجمن برای حضور در انتخابات هیئت‌مدیره، بالغ‌بر 200 نفر حائز امتیازات لازم برای شرکت در این انتخابات بودند.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.