سرویس مد و لباس هنرآنلاین: طی هفته گذشته، دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در حالی آغاز به کار کرد که صبح روز بعد، خبر درگذشت مهدی اسماعیلی مسئول دبیرخانه این رویداد و همچنین مسئول بخش علمی، دانشگاهی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، تمام فضای مد و لباس کشور را آکنده از غم ساخت.

در ادامه مروری داریم بر اهم اخبار عرصه مد و لباس کشور طی هفته گذشته:

جزئیات برپایی نمایشگاه محصولات عفاف و حجاب در شهر قم

طی روزهای پایانی سال قرار است که نمایشگاهی از محصولا عفاف و حجاب در شهر قم برپا شود.

انجمن طراحان مد و لباس استان با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و با مشارکت و همکاری هنرمندان این عرصه در راستای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف و حمایت از تولید کالای ایرانی، این نمایشگاه را از چهارم لغایت 14 اسفندماه سال جاری برپا می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهان انجام هماهنگی لازم و کسب اطلاعات بیشتر حداکثر تا تاریخ ۳۰بهمن ماه ۹۹ همه روزه در وقت اداری با شماره تماس 37712828 و 37718375 داخلی ۳۱۲ دفتر انجمن طراحان مد و لباس استان قم تماس گرفته و برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کنند.

جشنواره‌های فجر میان مجاز و حقیقت | کرونا؛ مسئله این است؟

کرونا بسیاری از معادلات و مناسبات در عرصه‌های گوناگون را از همان آغاز تولد تحت‌الشعاع قرار داد که قاعدتاً عرصه فرهنگ و هنر نیز از آن مستثنی نبود. تعطیلی بی‌امان رویدادهای جاری در عرصه فرهنگ و هنر از بسته شدن درب سینماها و کنسل شدن اجراهای تئاتری گرفته تا تعطیلی نمایشگاه‌ها و نگارخانه‌ها و موزه‌ها و...! و این واکنش طبیعی در برابر پاندمی کشنده‌ای بود که شیوع آن در تجمعات تعریف می‌شد و در حد بضاعت تلاش شد تا برای قطع زنجیره ابتلا، حتی‌المقدور چنین رویدادهایی را شاهد نباشیم.

چنین روالی تنها منحصر به ایران نبوده و نیست و در تمام کشورهای صاحب فرهنگ، تمدن و هنر نیز علی‌رغم میل باطنی هنرمندان و مدیران فرهنگی، این تعطیلی و تعویق مدت‌دار و ناگزیر بود. روالی که البته با یک وحدت رویه همراه نبود و با ملایم شدن شیب ابتلا و کاهش مرگ و میر ناشی از آن،  به حالت سابق برگشته اما به محض وخیم شدن اوضاع ناگهان همه چیز به حال اضطرار بازمی‌گشت.

مشروح این یادداشت را در اینجا بخوانید.

تداوم برگزاری پنجمین جشنواره فجر صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی در موزه ملی ایران

 پنجمین جشنواره فجر صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی ایران که به همت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از 21 بهمن‌ماه سال جاری آغاز به کار کرده است، همه روزه به جز پنجشنبه‌ها،  جمعه‌ها و ایام تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۴ و ٣٠ دقیقه در محل موزه ملی ایران واقع در خیابان ٣٠ تیر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

۳۰۰ اثر از ۱۵۰ هنرمند در پنجمین جشنواره و نمایشگاه فجر صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی در معرض دید عموم قرار گرفته است که بخش قابل توجهی از این آثار به حوزه مد و لباس شامل زیورآلات، دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی اختصاص دارد؛ آثاری که پس از دو مرحله داوری به نمایشگاه راه پیدا کرده‌اند و قرار است در خاتمه شش نفر موفق به دریافت سرو سیمین پنجمین فجر صنایع‌ دستی و 6 نفر دیگر موفق به اخد دیپلم افتخار ‌شوند.

هشدار دبیر بخش کیف و پایپوش دهمین جشنواره مد و لباس فجر | محمدنقی سلیمی: مراقب بیکاری گسترده باشیم

محمدنقی سلیمی دبیر بخش کیف و پایپوش دهمین جشنواره مد و لباس فجر، در گفت‌وگو با روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به تشریح جایگاه و روند حضور این بخش در جشنواره مد و لباس فجر پرداخت و گفت: حضور بخش کیف و پایپوش در این جشنواره بیشتر با هدف برقراری تعامل بین طراحان و تولیدکنندگان این عرصه بوده است و به همین دلیل در دوره‌های اول جشنواره حضور تولیدکنندگان در جشنواره کمتر بود اما کم کم حضور آنها نیز افزایش یافت.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۲۸۰ اثر به دبیرخانه این بخش ارسال شده بود و از ورک‌شاپ‌های بخش کیف و کفش نیز استقبال خوبی به عمل آمد، گفت: طی چهار سال اخیر روند فعالیت بخش کیف و کفش روبه بهبود بود و حتی توانستیم با آثاری درخشان چند ویترین ملی به بخش کیف و کفش اختصاص دهیم.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

آغاز بخش بین‌الملل دهمین جشنواره مد و لباس فجر

بخش بین‌الملل دهمین جشنواره مد و لباس فجر از روز دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه و در قالب وبینارهای متعدد با حضور مهمانان خارجی آغاز به کار می‌کند.

طراحی لباس در جستجوی منابع تصویری تاریخی | روایت سمانه امیرخانی از حس خوب خوش‌پوشی

 سمانه امیرخانی از هنرمندان عرصه طراحی لباس بوده که به حسب علاقه‌مندی‌اش، بیشتر فعالیت‌ او بر حوزه طراحی لباس‌های مجلسی متمرکز شده است.

مشروح گفت‌وگوی هنرآنلاین با امیرخانی را اینجا بخوانید.

آغاز هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته

هفتمین نمایشگاه بین‌ المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته از ۲۷ لغایت ۳۰ بهمن‌ماه محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا است.

این نمایشگاه همچون ادوار گذشته و البته این بار با تکیه‌بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل مخاطرات تجمع افراد در پی به راه افتادن موج جدیدی از شیوع ویروس کرونا، فرصت مناسبی را به‌منظور نمایش دستاوردها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کارخانه‌ها، شرکت‌ها و کارگاه‌های ایرانی و خارجی محسوب فراهم می‌آورد.

ایجاد فضای مناسب به‌منظور یافتن بازارهای جدید، ارائه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعت چرم کشور، نمایش آخرین تحولات و دستاوردهای علمی، فنی و صنعتی داخلی و خارجی این حوزه، فراهم آوردن بستر مناسب به منظور انتقال بیشتر فناوری‌های روز، ایجاد ارتباط‌های تجاری جدید و تقویت روابط قبلی، انتقال دانش، تکنولوژی و تجربیات، آشنایی با الگوهای موفق جهانی در عرصه صنعت چرم، فراهم کردن زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی و کارآفرینی و اشتغال پایدار از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان شده است.

جدول برنامه کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های علمی دهمین جشنواره مد و لباس فجر

بالغ بر ۱۱ کارگاه آموزشی و نشست علمی از چهارشنبه ۲۹ بهمن تا شنبه دوم اسفند در دهمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار می‌شود.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.

پیام سید مجتبی حسینی به دهمین جشنواره مد و لباس فجر

مشروح پیام سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به شرح زیر است:

«اقلیم‌ها و اقوام سرزمین دیرین ایران، جلوه‌های چشمگیری از پوشش‌های ایرانیان را به نمایش می‌گذارند که هرکدام برخاسته از خصلت‌های حیات فردی وُ خُلقیات زیستِ جمعی است. شکل‌ها و طرح‌ها و رنگ‌هایی به‌غایت آراسته به‌صورت و معنا که پای در تمدن و تکیه به تاریخ و ریشه در دین‌دارند. جشنواره‌ی مد و لباس فجر، می‌کوشد جلوه‌گاه جمال و کارنامه‌ی کمال لباس ایرانی باشد. شناسنامه‌ای که می‌توان در اوراق آن به استغنای فرهنگی مردمان ایران‌زمین ایمان آورد که این هنر صنعت بدیع، زاده‌ی زیبا اندیشی و برخاسته از نبوغی است که از پسِ سده‌ها وُ هزاره‌ها، اسباب تذهیب و تزیینِ صنعت و هنر روزگار ماست.

جشنواره‌ی مد و لباس فجر با تأکید بر پیشینه‌ی پوشش ایرانی و احترام و التزام به باورهای بلند و آموزه‌های راستین و مکلّف دانستن خود به کشف راز زیبایی‌ها و رمز زایایی‌های این هنر صنعت، مضمون غالب این دوره‌ی خود را از پس «مکران» و «گلستان» به دیار کُهن «کاشان» متمرکز داشته است و سر آن دارد که با برجسته‌سازی ظرفیت زادبوم‌ها و بهره‌گیری از دارایی فرهنگی مناطق، آیینه‌ی اصالت‌ها و روزآمدی‌های بدیع گردد. وجه متمایز این جشنواره علاوه بر تأکید بر رقابت‌ها و نوزایی‌های هنری، ایده پردازی‌های خلاقانه در راستای تقویت صنعت طراحی و تولید لباس و دعوت به مشارکت مؤسسات متخصص در این حوزه و امکان‌سازی مطالعاتی و فرصت‌های پژوهشی است. امیدوارم به کوشش کریمانه‌ی هنرمندان و متولیان این حوزه، گفتگوهای مستمر و مؤثری که متضمن اختلاط مضامین هویتی و مؤلفه‌های فرهنگی باشد، مطرح‌شده و به ارتقاء و اعتلای فرهنگ پوشش و پویش بیشتر این جامعه منتهی شود.»

مشکلات ترخیص پوشاک سنتی سیستان و بلوچستان در تهران از نگاه کیمیا مالکی

کیمیا مالکی از هنرمندان عرصه طراحی لباس و دوخت‌های سنتی استان سیستان و بلوچستان درباره روند فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من اصالتاً اهل شهر زاهدان هستم البته مدتی را به همراه خانواده در تهران زندگی کردیم اما به‌محض بازگشت به استان سیستان و بلوچستان و از همان بدو امر یکی از دغدغه‌های من فعالیت در زمینه‌های هنری بود و ازآنجایی‌که روی هنر چرم‌دوزی تسلط داشتم، مدتی به شکل رایگان این دوره‌ها را برای علاقه‌مندان برگزار کردم.

او افزود: از همان ابتدا تمرکز را روی سوزن‌دوزی روی چرم و پارچه معطوف کردم و خوشبختانه شاهد بودم که استقبال بسیار خوبی از آثار می‌شود و درنتیجه تجربیات موفقی را در قالب برپایی نمایشگاه پشت سر گذاشتم و از سوی برخی ارگان‌ها نیز سفارش‌هایی را دریافت می‌کردم.

مشروح گفتگو با او را اینجا بخوانید.

آغاز کار دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر | هم‌صدایی برج آزادی و فضای مجازی در نمایش آثار هنرمندان

دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر که البته از روز گذشته با برپایی دو وبینار در بخش بین‌الملل آغاز به کار کرده بود، از امروز سه‌شنبه ساعت ۱۴ و با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره و جمعی از فعالان بخش‌های مختلف عرصه مد و لباس در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی تهران آغاز به کار کرد.

در این دوره از جشنواره، تنها بخش‌ نمایشگاهی به‌صورت حضوری برپا شده و سایر بخش‌ها همچون کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی، بین‌الملل و مؤسسات به شیوه مجازی برگزار می‌شود؛ در حقیقت بخش‌هایی همچون اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، ویترین ملی، خانه‌های مد و مؤسسات فرهنگی، هنری و آموزشی حوزه مد و لباس که همه‌ساله در قالب برپایی غرفه‌های، محلی برای هم‌افزایی و هم‌اندیشی جامعه مد و لباس کشور بود، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این فرصت را از دست داده‌اند.

بخش‌های اصلی جشنواره دهم مد و لباس فجر شامل طراحی و تصویرسازی (مسابقه و نمایش)، علمی پژوهشی، صنعت و فناوری‌های نوین، اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، خانه‌های مد و مؤسسات مد و لباس، استان‌ها و اقوام (به‌صورت غیرمتمرکز در سراسر کشور) و بین‌الملل است.

در بخش رقابتی جشنواره، آثاری در بخش‌های طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی جواهرات و زیورآلات، طراحی کیف و کفش، چادر، پوشش سر و مسابقه زنده طراحی (از ایده تا اجرا) به رقابت گذاشته شده‌اند و همچنان اخباری درباره چندوچون بخش مسابقه زنده به دلیل محدودیت‌های کرونایی منتشر نشده است.

به گفته شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در جمع حضار مراسم افتتاحیه، در سال جاری کرونا مشکلات متعدد بسیاری را در مسیر برگزاری جشنواره و پیش پای برگزارکنندگان قرار داد، بااین‌همه به احترام تمامی هنرمندانی که در این دوره از جشنواره حضور به هم رساندند، تمام تلاش راه به کار بسته‌اند که نمایشی درخور از آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره داشته باشند.

موضوع ویژه این دوره از جشنواره در کلیه بخش‌های مسابقه شهر کاشان است و در قالب شعار «بهشت کاشان» تلاش شده که هنرمندان تمامی بخش‌ها، آثاری را ملهم از جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و هنر این منطقه ارائه دهند.

دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر که تحقق اصول و سیاست‌های کلان فرهنگی و هنری نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه مد و لباس و همچنین شناسایی، تبیین و تثبیت چارچوب‌ها و استانداردهای کیفی گونه‌های مختلف محصولات مد و لباس از مهم‌ترین اهداف آن عنوان‌شده، تا روز دوم اسفندماه ادامه دارد.

گزارش تصویری افتتاحیه را اینجا و گزارشی از نمایشگاه این دوره از جشنواره را اینجا ببیند.

جشنواره مد و لباس فجر داغدار یک همکار

مهدی اسماعیلی مسئول دبیرخانه دهمین جشنواره مد و لباس فجر و مسئول بخش علمی، دانشگاهی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن درگذشت.

او یکی از همکاران پرتلاش و دلسوز عرصه مد و لباس کشور بود که درگذشت وی باعث اندوه و غم عمیقی در میان فعالان این عرصه شد.

بازدید عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از جشنواره مد و لباس فجر

چهارشنبه ۲۹ بهمن در دومین روز دهمین جشنواره مد و لباس فجر میزبان سید علی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بود.

وی با حضور در برج آزادی از بخش‌های مختلف نمایشگاه و توانمندی طراحان لباس، کیف و کفش و زیورآلات دیدن کرد.

در این بازدید، سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و دبیران بخش‌های مختلف جشنواره مد و لباس فجر به تشریح دستاوردها و توانمندی طراحان کشور در بخش‌های مختلف پرداختند.